Gondolkozz Európában!

Évek óta a német gazdaság növekedésének 0,5-0,6 százaléka a tagjelöltekkel folytatott kereskedelemből származik. Azaz, ha a bővítés minden hozadékát a serpenyőbe tesszük, akkor megállapítható, hogy az új tagok EU-ba történő belépésük költségeit maguk állják, míg a gyakorlatban már régen átadták piacaikat. Ilyen körülmények között csak a kemény nemzeti érdekérvényesítés vezetne eredményre.

2003. 12. 18. 13:36
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Gondolkozz Európában!” – a 2003-as esztendőben nagyjából erre a nagyképű és bugyuta szlogenre telt az egykor önálló pólusképzésről, váltópárti létről álmodó és szürkeállományára oly büszke pártszerű jelenségtől. Azt, hogy miként is néz ki a valóságban az SZDSZ propagandájában állandóan hivatkozott nagybetűs Európa, mindennél jobban megmutatták a hétvégi brüsszeli csúcstalálkozón történteket követő reakciók.

Azt ugyanis Németország és Franciaország már előzetesen világossá tette a tagok és leendő tagállamok számára, hogy nem törekszenek a mindenáron történő megegyezésre; a számukra gyakorlatilag vétójogot biztosító, úgy nevezett „kettős többség ” beemelése nélkül nem érdekeltek az unió alkotmányának elfogadásában.

Azt, hogy miként kíván élni Párizs és Berlin ezen jogosítványaival, a közelmúltban demonstrálták. Míg néhány évvel ezelőtt Portugália esetében a várható recesszió ellenére kikényszerítették, hogy Lisszabon csökkentse a misztikus 3 százalék alá költségvetési hiányát, addig az immáron sorozatban „vétkező” francia és német kormány büntethetetlensége tudatában a gyakorlatban bármit megengedhet magának.

Azt számos félhivatalos csatornán a fő akadálynak kikiáltott Madrid és Varsó értésére adták, hogy ha blokkolják a német-francia tengely terveit, akkor ezt nem felejtik el nekik az unió következő 6 esztendős költségvetésének tárgyalásakor. Majd a pszichológiai nyomás gyakorlás eszközeként ismét előkerültek a több sebességes Európát reklámozó tézisek. A luxemburgi miniszterelnök, Juncker például felvetette, hogy szorosabbá kellene fonni az unió hat alapító tagállama, Németország, Franciaország, Olaszország és a Benelux-államok együttműködését.

Az uniós alkotmány elvetését követően nem késett sokat a válasz, amelyet már csak időzítése miatt sem lehet másként, mint retorzióként értékelni. Az EU hat nettó befizetője Franciaország, Anglia, Svédország, Hollandia, Németország és Ausztria levélben javasolta a közösség kiadásainak a jelenlegi szinten történő befagyasztását, valamint azt, hogy 2006-t követően a tagállamok GDP-jük legfeljebb 1 százalékát legyenek kötelesek befizetni a brüsszeli kasszába.

Érdemes tudni, hogy a régi tagok befizetései már ma sem haladják meg a GDP 1,04 százalékát, míg ez Magyarország esetében már eléri az 1,5 százalékot. Nem nélkülözi a politikai pimaszságot, hogy az aláírók között megtalálható London, mely foggal-körömmel ragaszkodik a 80-as években kiharcolt különleges kedvezményéhez, melynek következtében Magyarország tagként évente 70 millió euróval támogatja majd a szegény „angol beteget”. S az sem nélkülözi a politikai pikantériát, hogy az a Párizs szónokol költségcsökkentésről, mely a teljes uniós agrártámogatás közel negyedét kapja, s eddig minden mezőgazdasági reformkísérletet megvétózott.

S mielőtt könnyek szöknének Berlin kiadáscsökkentő hevülete okán szemünkbe, érdemes arra emlékeznünk, hogy évek óta a német gazdaság növekedésének 0,5-0,6 százaléka a tagjelöltekkel folytatott kereskedelemből származik. Azaz, ha a bővítés minden hozadékát a serpenyőbe tesszük, akkor megállapítható, hogy az új tagok EU-ba történő belépésük költségeit maguk állják, míg a gyakorlatban már régen átadták piacaikat. Nem árt fejben tartani, hogy a tizenötök által is elismerten Közép- és Kelet Európa stabilizálása érdekében történő legnagyobb befektetésre a mai tagállamok GDP-jük alig 0,06 százalékát szánják.

A hatok leveléből kiviláglik, hogy miközben az unió folyamatosan új, s egyre szegényebb tagokkal bővül, megszerezve azok piacait – elég itt Romániára, vagy éppen Törökország felvétele kapcsán zajló vitákra utalni – s Brüsszel egyre újabb és újabb feladatokat kíván az újonnan érkezettek nyakába lőcsölni, addig minimális szolidaritást sem kíván velük vállalni.

Ilyen körülmények között csak a kemény nemzeti érdekérvényesítés vezetne eredményre. Azonban erre a láthatóan az ezer sebből vérző, botrányról botrányra botorkáló Medgyessy-kormány eddig is képtelen volt, s csodákat tőlük ezután sem várhatunk.

Pedig az Unió a következő két esztendőben fog dönteni hazánk középtávú pénzügyi és gazdasági mozgásterét alapjaiban meghatározó hatéves költségvetési időszakáról.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.