Bár a bárdolatlan taxisokról, autófeltörésekről, zsebtolvajokról és csaló pincérekről szóló hírek csorbát ejtettek az 'Arany Prága' arculatán, a turizmus továbbra is a cseh gazdaság egyik oszlopa. Az Óriáshegység sielők százezreit vonzza telenként, főként Németországból és Hollandiából. Emellett sokan veszik igénybe a Karloy Vary körüli úgynevezett fürdőháromszög szolgáltatásait is. És virágzik a kishatár menti bevásárló- és benzinturizmus is.
A másik pillér, az autóipar, ahol a konjunktúra motorja a német Volkswgannel 1991-ben kezdődött együttműködés. Rá négy évre a Skoda autógyár már nyereséges volt. Ma a cseh autógyár a VW százszázalékos tulajdona.
A cseh reform közvetlen célja, hogy a közszféra hiányát 2006-ig a hazai össztermék (GDP) jelenlegi 5,8 százalékáról kevesebb mint 4 százalékára csökkentse. A tavalyi évet Csehország rekordmértékű, 109 milliárd korona (3,4 milliárd euró) hiánnyal zárta, ami a GDP 5,8 százaléka.
A szociális ellátások – a munkanélküliségi segély és a táppénz – megnyirbálásával, továbbá a cigaretta, a benzin és a szeszesitalok adójának emelésével a szociálliberális kormány 2006-ig a közkiadásokat 208 milliárd koronával akarja csökkenteni, és az adóbevételeket 74 milliárd koronával növelni. Az, aki a jövőben 63 éves kora előtt akar nyugdíjba vonulni, kisebb nyugellátásban részesülne.
Csehországban a reformmal egyidejűleg a német 'Agenda 2001' törekvéseit is figyelik. Németország tavaly is Csehország messze a legnagyobb kereskedelmi partnere volt. A cseh import 32,5 százaléka származott onnan, míg a kivitel 36,5 százaléka irányult oda. 'Ha a német gazdaság köhög, Csehország tüdőgyulladást kap' – fogalmazott a cseh gazdasági minisztérium egyik illetékese.
Csehországban úgy számolnak, hogy 2009-ben vagy 2010-ben vezetik be az eurót. A jegybank szerint a gazdasági előfeltételek korábban nem teljesülnek.
Gál Kinga: Brüsszelben el akarják törölni az egyhangúságot, ez önmagában lemondásra adna okot
