Fojt Attila, a Rekord Kft. ügyvezető igazgatója az MTI-nek elmondta: a használtautó-kereskedők azt kérik a Pénzügyminisztérium vezetésétől, hogy a regisztrációs adó bevezetéséről szóló törvény február 1-jei hatályba lépését az eredetileg tervezett május 1-jére módosítsák, és ha már megfizették az autó után a fogyasztási adót, akkor ne kelljen regisztrációs adót is fizetni.
Véleményük szerint ha a törvényt változatlan módon vezetik be, nem fog teljesülni az ez évre kitűzött 61,3 milliárd forintos regisztrációs adóbevétel. Számításaik alapján a várható adóbevétel 40-42 milliárd forintra fog csökkeni, így a hiány a tervezet és a teljesülés között elérheti áfával együtt a 25-27 milliárd forintot.
Az adóbevétel csökkenésének egyik oka, hogy a környezetvédelmi előírások ez évtől szigorodtak és az úgynevezett Euro 3-as környezetvédelmi besorolású járművek hozhatók be külkereskedelmi forgalomban. Ezek a gépkocsik jelentős része 2002. január 1-je után gyártott, míg kisebbik hányada 1999-2001. között előállított.
Az eddigi 1996-os évjárat-korlátozással szemben ezek a fiatalabb járművek sok esetben többszörös tőkebefektetést igényelnek a használtautó-importőrtől, emiatt a behozott darabszám látványosan csökkeni fog, mint ahogy csökkent már 2003-ban is az évjárat-korlátozás bevezetésével.
Fojt Attila utalt arra, hogy a múlt évi 70 ezer használtautó-behozatalhoz viszonyítva az idén várhatóan mindössze 40-45 ezer használt gépjármű importjára lehet számítani.
Mivel a petíció átadása zárt tárgyalás keretében történt meg, ezért azután Bakó Zoltán, használtautó-kereskedő az MTI-nek elmondta: Máté Dániel ígéretet tett arra, hogy a petíciót továbbítja Pénzely Márta illetékes főosztályvezetőnek.
Bakó Zoltán szerint a sajtófőosztály-vezető közölte azt is, hogy a PM átnézi a kereskedők által benyújtott petíció számításait, és ha azokat indokoltnak tartja, akkor elképzelhető, hogy egyeztetést kezdeményeznek az illetékes szaktárcákkal, elsősorban a Gazdasági és Közlekedési Minisztériummal, továbbá a Közlekedési Főfelügyelettel – idézte Máté Dániel szavait Bakó Zoltán használtautó-kereskedő.
„Ha az érvek és a számítások meggyőzőek, elképzelhető a törvénymódosítás kezdeményezése” – mondta az MTI-nek Máté Dániel megerősítve Bakó Zoltán szavait.
Fojt Attila kifejtette: a használtautókat importáló kisvállalkozások több szempontból is diszkriminatívnak tartják a február 1-jén bevezetendő regisztrációs adót, amely szerintük jelentősen emeli a használtautók árát. Az új adó legkisebb összege 90.000, a legmagasabb pedig 1,6 millió forint. Amíg jelenleg a jármű műszaki paraméterei alapján százalékos arányban határozzák meg a fogyasztási adó összegét, addig a regisztrációs adó fix összegű lesz.
Fojt Attila szerint a törvény hátrányosan különbözteti meg a használtautó-importőrkereskedőt és a magánimportőrt. A kereskedők szerint a raktáron lévő, el nem adott, forgalomba még nem helyezett, de fogyasztási adóval már korábban terhelt autókra február 1-je után meg kell majd fizetni a regisztrációs adót is, a fogyasztási adó ugyan visszajár majd, ám például az éves bevalló kisvállalkozások esetében ez akkora forgóeszköz-kiesést jelent, ami csődbe viheti a cégeket.
Számításaik szerint az intézkedés 350-450 személygépkocsit importáló céget, 3-4 ezer foglalkoztatottat, illetve ezen cégek 25-30 ezer autóját érinti. Ezzel szemben nem kell regisztrációs adót fizetni azon autók után, amelyeket a magánszemélyek már korábban behoztak az országba, a fogyasztási adót már megfizették, ám a forgalomba helyezés 2004. február 1-jén túlra nyúlik át – mondta Fojt Attila.
We Will Long Remember This Peace March + Video














