Regisztrációs díj: méregdrága használt autók

Az importált használt autók után eddig fizetendő fogyasztási adó helyett februártól regisztrációs díjat kell fizetni. Utóbbi háromszor, tízszer nagyobb terhet jelent az importőröknek, s így a vásárlóknak is – állítják az érintett cégek. A vállalkozások viszont májusi bevezetéssel számoltak, így a korábbi hatálybalépés miatt borul az éves üzleti tervük. Panaszukkal a pénzügyminiszterhez fordulnak.

Magyar Nemzet
2004. 01. 10. 8:33
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Diszkriminatív a használt autókat és a lakóautókat importáló vállalkozásokkal szemben a múlt év decemberében bevezetett regisztrációs adóról szóló törvény – nyilatkozta lapunknak Fojt Attila, az egyik importáló cég ügyvezető igazgatója. Azzal érvel állítása mellett, hogy a kormánydöntés különbséget tesz a jogi személyek és a magánszemélyek között.

A törvény megalkotása nem volt körültekintő, mert a vállalkozások – a sajtóból és a hivatalokból tájékozódva – május elsejei bevezetéssel számoltak, s a februári hatálybalépés miatt üzleti tervük felborul, jogbiztonságuk, működésük veszélybe kerül. A törvény hatálya minden olyan személygépkocsira kiterjed, amelyet február 1-je után helyeznek forgalomba. Az importőröknek komoly probléma a hónapokig elhúzódó vámkezelés, ami miatt a múlt év december 31-ig importált személygépkocsikat – nagy valószínűséggel – legjobb esetben is csak február végén, március elején tudják majd vámkezeltetni.

Az ügyvezető rámutatott: a törvény kimondja, hogy a regisztrációs adó a fogyasztási adó ellentételezése végett született. Ezzel szemben a vállalkozások a már behozott járművekre egyszer már megfizették a fogyasztási adót, most pedig regisztrációs adóval is sújtják őket, ha februárig a járművet nem tudják forgalomba helyezni. Igaz, a törvény lehetővé teszi, hogy akik már befizették korábban a fogyasztási adót, a jövőben azt visszaigényelhetik.
Fojt Attila hangsúlyozta: a fogyasztási adónál háromszor-tízszer nagyobb költséget, terhet jelent a regisztrációs díj az importőröknek, s így a vásárlóknak is.

Az autókért az emberek viszont a jövőben sem akarnak majd többet fizetni, pusztán azért, mert az állam több pénzt akar beszedni. Példaként említette az ügyvezető, hogy egy 1997-es évjáratú, kétliteres Renault Laguna jelenlegi átlagos eladási ára 1,5 millió forint, február elsejétől viszont pusztán a regisztrációs díjra 1,6 millió forintot és áfát kell majd fizetniük. Egy 1996-os évjáratú, kétliteres Opel Vectra jelenlegi átlagos eladási ára pedig 1,4-1,5 millió forint. (Ezeknél a fogyasztási adó átlagosan százezer forintot jelent). Februártól viszont csak a regisztrációs adó kerül 1,6 millió forintba, amely összeget az áfa csak tovább növel.
Becslések szerint a változás 350-450 vállalkozást érint hátrányosan, s 25-30 ezer jármű esetében hoz áremelkedést, főleg a 2000. évnél korában gyártott autók esetében.

Az ügyvezető szerint az átlagcsaládok anyagi helyzetük miatt csak ezek közül tudnak válogatni. A kereskedők tiltakozó nyilatkozatot fogalmaztak meg, melyet 90 vállalkozás már aláírt, s Fojt Attila szerint az aláírók száma napokon belül eléri a 200-at. A jövő héten felvetésüket, javaslatukat és kérésüket eljuttatják a pénzügyminiszterhez. Azt szeretnék elérni, hogy időt kapjanak a felkészülésre, s a regisztrációs díjat csak májustól kelljen megfizetniük, továbbá azokra az autókra, melyekre már megfizették a fogyasztási adót, május után se kelljen regisztrációs adót fizetni.


***
Autóárak most és februártól

Típus (évjárat) Jelenlegi ár: Február 1-je utáni ár:
Renault Laguna 2 (1997) 1,5 M Ft 3,4 M Ft
Opel Vectra 2 (1996) 1,5 M Ft 3,4 M Ft
Opel Astra 1,6 (1996) 1,3 M Ft 1,6 M Ft
Opel Corsa 1,4 (1996) 1,1 M Ft 1,2 M Ft
Fiat Punto 1,4 (1996) 0,9 M Ft 1 M Ft
VW Golf 1,6 (1997) 1,65 M Ft 1,85 M Ft

Forrás: Saját gyűjtés
(Jelenleg négy évnél idősebb autót nem lehet importálni; az 1996-os évjáratot még a tavaly decemberben behozott járművek miatt szerepeltetjük táblázatunkban.)

(Csákó Attila)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.