Diszkriminatív a használt autókat és a lakóautókat importáló vállalkozásokkal szemben a múlt év decemberében bevezetett regisztrációs adóról szóló törvény – nyilatkozta lapunknak Fojt Attila, az egyik importáló cég ügyvezető igazgatója. Azzal érvel állítása mellett, hogy a kormánydöntés különbséget tesz a jogi személyek és a magánszemélyek között.
A törvény megalkotása nem volt körültekintő, mert a vállalkozások – a sajtóból és a hivatalokból tájékozódva – május elsejei bevezetéssel számoltak, s a februári hatálybalépés miatt üzleti tervük felborul, jogbiztonságuk, működésük veszélybe kerül. A törvény hatálya minden olyan személygépkocsira kiterjed, amelyet február 1-je után helyeznek forgalomba. Az importőröknek komoly probléma a hónapokig elhúzódó vámkezelés, ami miatt a múlt év december 31-ig importált személygépkocsikat – nagy valószínűséggel – legjobb esetben is csak február végén, március elején tudják majd vámkezeltetni.
Az ügyvezető rámutatott: a törvény kimondja, hogy a regisztrációs adó a fogyasztási adó ellentételezése végett született. Ezzel szemben a vállalkozások a már behozott járművekre egyszer már megfizették a fogyasztási adót, most pedig regisztrációs adóval is sújtják őket, ha februárig a járművet nem tudják forgalomba helyezni. Igaz, a törvény lehetővé teszi, hogy akik már befizették korábban a fogyasztási adót, a jövőben azt visszaigényelhetik.
Fojt Attila hangsúlyozta: a fogyasztási adónál háromszor-tízszer nagyobb költséget, terhet jelent a regisztrációs díj az importőröknek, s így a vásárlóknak is.
Az autókért az emberek viszont a jövőben sem akarnak majd többet fizetni, pusztán azért, mert az állam több pénzt akar beszedni. Példaként említette az ügyvezető, hogy egy 1997-es évjáratú, kétliteres Renault Laguna jelenlegi átlagos eladási ára 1,5 millió forint, február elsejétől viszont pusztán a regisztrációs díjra 1,6 millió forintot és áfát kell majd fizetniük. Egy 1996-os évjáratú, kétliteres Opel Vectra jelenlegi átlagos eladási ára pedig 1,4-1,5 millió forint. (Ezeknél a fogyasztási adó átlagosan százezer forintot jelent). Februártól viszont csak a regisztrációs adó kerül 1,6 millió forintba, amely összeget az áfa csak tovább növel.
Becslések szerint a változás 350-450 vállalkozást érint hátrányosan, s 25-30 ezer jármű esetében hoz áremelkedést, főleg a 2000. évnél korában gyártott autók esetében.
Az ügyvezető szerint az átlagcsaládok anyagi helyzetük miatt csak ezek közül tudnak válogatni. A kereskedők tiltakozó nyilatkozatot fogalmaztak meg, melyet 90 vállalkozás már aláírt, s Fojt Attila szerint az aláírók száma napokon belül eléri a 200-at. A jövő héten felvetésüket, javaslatukat és kérésüket eljuttatják a pénzügyminiszterhez. Azt szeretnék elérni, hogy időt kapjanak a felkészülésre, s a regisztrációs díjat csak májustól kelljen megfizetniük, továbbá azokra az autókra, melyekre már megfizették a fogyasztási adót, május után se kelljen regisztrációs adót fizetni.
***
Autóárak most és februártól
Típus (évjárat) Jelenlegi ár: Február 1-je utáni ár:
Renault Laguna 2 (1997) 1,5 M Ft 3,4 M Ft
Opel Vectra 2 (1996) 1,5 M Ft 3,4 M Ft
Opel Astra 1,6 (1996) 1,3 M Ft 1,6 M Ft
Opel Corsa 1,4 (1996) 1,1 M Ft 1,2 M Ft
Fiat Punto 1,4 (1996) 0,9 M Ft 1 M Ft
VW Golf 1,6 (1997) 1,65 M Ft 1,85 M Ft
Forrás: Saját gyűjtés
(Jelenleg négy évnél idősebb autót nem lehet importálni; az 1996-os évjáratot még a tavaly decemberben behozott járművek miatt szerepeltetjük táblázatunkban.)
(Csákó Attila)
Orbán Viktor: Egy gyors kávé az óbudai időközi választás királyával - videó