Tönkrevág minket ez az egész
„Ha csődbe jutunk, nem tudunk adót fizetni.”, „Jogbiztonságot!”, „Adó jön, cégünk megy... csődbe”, „Gyalog megyünk az unióba, mert nincs pénz drága autóra!!!”, „1,5 milliós autót plusz 2 millióért regisztrálok?!” – ilyen és hasonló tartalmú transzparensekkel demonstráltak a gépjármű regisztrációs díj februári bevezetése ellen tiltakozó autókereskedők, importőrök a Parlament előtt. Nemcsak az irreálisan magasnak tartott díj, hanem a bevezetés elhamarkodott volta, illetve a visszamenőleges hatály ellen emelt kifogást a körülbelül kétszáz jelenlévő.
- Elvárjuk, hogy a hatályba lépést eltolják május elsejéig. Három hónap alatt el tudnánk adni a tavalyi raktárkészletet, így minimálisra csökkenne a veszteségünk. Harminc autónk van; ha februárban bevezetik ezt a díjat, a cégünk hatvanmillió forintot veszít – hangsúlyozta az MNO-nak az egyik autókereskedő.
- Tönkrevág minket ez az egész. Befizetjük, aztán éhenhalunk – sóhajtott egy vállalkozó, aki többedmagával érkezett Ceglédről („mi az egész várost képviseljük”). Abban nem bízik, hogy a demonstráció hatására csak májustól vezetik be a regisztrációs díjat. – Attól még itt vagyunk, és hallatjuk a hangunkat – tette hozzá.
Hol itt a szabadkereskedelem?
Haszongépjárművekkel kereskedünk, kilencvenhatos évjárat körüli autókat adunk el. Mi nem tudjuk a kétmilliós autókra kifizetni a másfélmillió forint plusz áfát. A vevőink nagy része két-hárommillióért akar vásárolni új járművet; hogyha ezt még megterheljük másfélmillió plusz áfával, nem tudják megvenni az autóinkat – szögezte le egy szentendrei kereskedő. Az ő helyzetén az sem változtatna, ha májusig eltolnák a díj bevezetését. – Az utolsó pillanatban kiszórtunk mindent, mint ahogy mások is tették – mindenki forgalomba helyezte cégnévre, akárhová az autóit. Ez járművenként hatvan-hetvenezer forintos többletköltséget jelentett – tette hozzá.
- Nekünk terepjáróink vannak – mondta egy másik szentendrei vállalkozó -, ezekre az autókra nyolcszázezer forint lenne a regisztrációs díj – az öt kocsinkkal számolva ez négymillió forint. Ezért ilyen autót nem hozunk be többet az országba – szögezte le a férfi. – Meg fog szűnni azoknak a járműveknek az importja, amelyekre kereset volt – vélekedett.
A szakmabeliek elképzelhetőnek tartják, hogy sok kisebb cég, magánvállalkozó bezárja majd a boltját. – Hogy munkanélküliséget fog okozni, az biztos. Ráadásul az a legrosszabb, hogy mindenben majmoljuk a nyugatot, de úgy, hogy túllövünk a célon. Bármelyik másik európai országban szinte nevetségesen alacsony ez a díj. Nem kell, hogy nálunk is ilyen alacsony legyen, na de amit itthon vezetnek be, az irreálisan magas – vélekedett a harmadik szentendrei kereskedő. – Hol itt a szabadkereskedelem? – vetette fel a másik. – Azt hittük, hogy az unióban nem lesznek határok és minden könnyebb lesz. Ehelyett már most nehezebben mennek a dolgok. Nekünk az unió semmi jót nem hozott – jelentette ki. – Olyan költségeink vannak, hogy alig marad hasznunk egy autón. Holott a piac úgyis szabályozza önmagát: ha az ember nem tud eladni, mert olyan nyomottak az árak, akkor úgysem fog kocsit importálni – vélekedett a társa.
A PM nem adott időt a felkészülésre
- Mi kereskedők, autóimportőrök, hozzászoktunk már ahhoz, hogy a kormány – mivel megfelelő érdekképviseleti szervünk ezidáig nem volt – úgy hozott intézkedéseket, hogy a mi érdekeinket figyelmen kívül hagyta. Így történt a regisztrációs díj esetében is. Most, hogy megalakult az egyesületünk, nem hagyhatnak ki a ránk vonatkozó törvények előkészítéséből – jelentette ki Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének (MGOE) elnöke, a pulpitusról mondott beszédében. – A törvényt olvasva kiderült, hogy az ránk nézve diszkriminatív, hátrányos és igazságtalan. A közvéleményt úgy tájékoztatták, hogy az autókereskedők többszörös haszonnal dolgoznak. Pedig mi ugyanolyan kereskedők, importőrök vagyunk, mint a gazdaság bármely más ágazatában dolgozók. Azzal a különbséggel, hogy ilyen bürokratikus vámkezelési rendszerrel senkinek sem kell megküzdenie – hangsúlyzta az elnök, aki leszögezte: a regisztrációs díj bevezetése önmagában nem volna baj, ám azzal, hogy a tervezett május elseje helyett februárban akarják bevezetni, megfosztották őket a felkészülési időtől.
- Tiltakozunk az ellen, hogy a Pénzügyminisztérium a rendelet félreérthetősége miatt visszamenőleges hatállyal kívánja beszedni a regisztrációs adót a 2004. február elseje előtt importált személygépkocsikra is. Az illetékesek arra hivatkoznak, hogy a törvény által megkövetelt negyvenöt napos felkészülési időt biztosították számunkra. Csakhogy ez nem igaz – szögezte le Fojt, aki felsorolta a jelenlévők követeléseit: – A regisztrációs adó visszamenőleges hatályát szűntessék meg! Követeljük, hogy aki 2004. februárja előtt beléptette az országba az importált gépkocsit, az a fogyasztási adó kifizetésére legyen köteles! A törvény hatályba lépését pedig 2004. május elsejében határozzák meg, a regisztrációs adótáblák kialakításánál pedig vegyék figyelembe az általunk javasolt sávokat és összegeket! Amennyiben követeléseink teljesülnek, úgy a legkeresettebb három-hét éves használt autók – amelyek egy bérből és fizetésből élő család számára elérhetőek – ára nem fog megemelkedni – jelentette ki az elnök, hozzáfűzve: így nem mennek tönkre az importcégek sem: tudnak adót fizetni, és elbocsátott dolgozóik nem növelik a munkanélküliek táborát. – Végezetül: a PM által tervezett adóbevételek is megvalósulnak – vélekedett az elnök. A fenti követeléseket egyébként petíció formájában is megfogalmazták, amelyet a házelnöki titkárság munkatársának adtak át a demonstárción. Az MNO úgy tudja: az MGOE a regisztrációs adó visszamenőleges hatálya miatt az Alkotmánybírósághoz is fordult.
A demonstráció szervezői a Kossuth Téren felállítottak egy stilizált autót is – a favázat fekete ponyva borította, E-0004-es festett rendszámmal. A jelenlévők a demonstráció végén felszabdalták a ponyvát – minden kereskedő hazavihetett egy-egy részt emlékbe.
Fotók: Burger Zsolt – Kaszás Gábor
We Will Long Remember This Peace March + Video














