Kérdéses, hogy rendelkezik-e a kormány határozott koncepcióval az M5-ös kivásárlását illetően – mondta a volt közlekedési miniszter, emlékeztetve: az ellenzék üdvözölte a kormányfő év eleji bejelentését. Az eredeti koncepció az volt, hogy jelenlegi kormány, felhasználva a Postabank eladásából befolyó 101 milliárd forintból befolyt összeget, az M5-ös kivásárlásával megoldja a magyar közlekedés egyik botrányos problémáját – emlékeztetett Fónagy.
A Fidesz támogatta ezt az elképzelést: ha már dob alá került a családi ezüst egyik legértékesebb darabja, legalább megoldódna a térség egyik problémája – tette hozzá, rámutatva: az M5-ös környékén elviselhetetlenül megnőtt az autóforgalom, a pálya továbbépítését pedig az érdekelt három megye 1,5 millió lakosa várja.
Az eredeti terv bejelentését követően a sajtóban szinte naponta új partnerekről szóló értesülések láttak napvilágot. Szóba került az ÁAK, a Magyar Posta, legutóbb az OTP is, amely bankkonzorciumot szervezne a sztrádaüzemeltető cég kivásárlására – idézte az újonnan napvilágot látott értesüléseket a fideszes politikus, érthetetlennek nevezve, hogy a ciklus egyik legnagyobb összegű tranzakcióját ’’ötletelési alapon’’ próbálják lebonyolítani.
Felvetődik a kérdés, hogy van-e egyáltalán a kormánynak valami határozott elképzelése arról, hogy milyen feltételekkel, milyen céllal és milyen forrásból kívánja a kormány az M5-öst kivásárolni – hangzott el a keddi sajtótájékoztatón.
Eleinte a matricás rendszer bevezetésének időpontját sem értette az ellenzék, ám erre legalább fény derült. A Magyar Szocialista Párt ezen a napon, március 12-én Szegeden tartja kongresszusát, és e pitiáner ötletnek köszönhetően az MSZP több száz milliárdot áldoz az adófizetők pénzéből kongresszusi szlogenekre, hiszen az összegre való tekintet nélkül jelölték meg ezt a pártállami időkre emlékeztető határidőt – hívta fel a figyelmet, hozzáfűzve: az sem érthető, hogy az SZDSZ, melyet a gazdasági racionalizmusra való törekvés jellemez, miért asszisztál egy ilyen politikai marketingötlethez.
Fónagy követelte: minél hamarabb hozzák nyilvánosságra az M5-ös autópálya kivásárlásával és esetleges továbbépítésével kapcsolatos szerződéseket. Egyáltalán: mi van a Postabank-privatizácóból befolyt 101 milliárddal, s megvan-e még ez a pénz? – kérdezte Fónagy.
El kell dönteni, hogy mire szolgál egy autópálya: egy jó üzlet-e, vagy pedig egy olyan állami szolgáltatás, amit az állampolgárok mindennapjai, biztonságos közlekedése igényel – jelentette ki a polgári kormány közlekedési minisztere az MNO-nak adott nyilatkozatában.
Minden olyan megoldás, ami a Postabankból befolyt összeg felhasználása helyett a jelenlegi koncessziós szerkezetet viszi tovább, az prolongálja, néhány év ’’csendben maradási’’ idő után újratermeli azokat a problémákat, amelyek most is megvannak. Ha a koncessziós körben marad az autópálya, akkor ezek a cégek természetüknél fogva profitmaximálásra törekszenek.

Sokkoló lopás: csecsemővel és babakocsival járnak a tolvajok