Off-shore cég a Honvédelmi Minisztérium vitatott üzletében

Egy ciprusi off-shore cégen keresztül vásárolta meg a Honvédelmi Minisztérium (HM) által megbízott közvetítő cég közbeszerzési eljárás nélkül a légierő An–26-os szállítórepülőjét – állítja Csampa Zsolt (MDF). A közbeszerzés alól a nemzetbiztonsági kabinet adott felmentést, a szaktárca 600 millió forintot fizetett.

Magyar Nemzet
2004. 04. 29. 5:31
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Cipruson bejegyzett, jereváni off-shore cégen keresztül szerezte be a szolnoki Specimpex Kft. azt az ukrán, felújított An–26-os szállítórepülőt, amelyet 600 millió forintért adtak el a Honvédelmi Minisztériumnak (HM) – állította Csampa Zsolt tegnapi sajtótájékoztatóján. A limassoli Parkwoods Trading Ltd. az MDF-es politikus szerint 2003. december 9-én, a szaktárca repülőgép-vásárlásról szóló döntése előtt egy nappal adta el az An–26-ost a szolnoki cégnek, tehát feltételezhető, hogy a Specimpex Kft. a bejelentés előtt tudott a HM beszerzési szándékáról. Hollósi Nándor, Juhász Ferenc honvédelmi miniszter főtanácsadója korábban azt állította, hogy a Specimpex egy orosz cégtől vásárolt, amely az ukrán gyártótól jutott hozzá a repülőgéphez. Iváncsik Imre, a HM politikai államtitkára szerint kedvező áron vették meg a szállítógépet.

Az AN–26-os ügyében már korábban kifogásolta az ellenzék, hogy közbeszerzési eljárás nélkül bonyolították az adásvételt, amelyhez a Juhász Ferenc honvédelmi miniszter által vezetett nemzetbiztonsági kabinet adott felmentést. Csampa Zsolt továbbra is választ vár arra, hogy miért kellett pályáztatás nélkül megvásárolni a szállítógépet, de a képviselő arra is kíváncsi, valójában mennyibe kerülhetett a repülő, ha két cég is rátette a vételárra a saját nyereségét.

Mint arról a Magyar Nemzet korábban beszámolt, Veres István, a Specimpex Kft. vezetője azt nyilatkozta, általában öt és tíz százalék közötti részesedést kapnak kereskedelmi közvetítőként.

A vállalkozó állítása szerint azonban az An–26-os szállítórepülő vételárából nem könyvelhettek el ekkora arányú nyereséget. Amennyiben a ciprusi cég is részesedett az üzletből, akkor ennek a közvetítésnek a jutalékával is többe került a szállítógép beszerzése.

A lap korábban megírta azt is, a Specimpex Kft. vezetője 2000-ig a Magyar Honvédség szolnoki repülő műszaki szolgálatának vezetőjeként dolgozott. Veres szerint azonban ez nem összeférhetetlen, hiszen amikor a hadsereg alkalmazottja volt, még nem szállított eszközöket a HM számára. A vezető korábban azt állította, hogy a gépet egy orosz cégtől vásárolták meg, és ehhez 25 százalék áruforgalmi adót, 12,1 százalék vámot és másfél százalék iparűzési adót kellett kifizetni.

Veres István a Magyar Nemzetnek elismerte, hogy a Specimpex Kft. a Parkwoods Trading Ltd.-től vásárolta az AN–26 típusú repülőgépet, de hozzátette: a vétel orosz közvetítéssel történt. Erről a közvetítő tevékenységről azonban nem nyilatkozott. – Cégünk az ukrán repülőgépipar hivatalos szállítója, ez az ügylet sem zárja ki azonban az ukrán részvételt, mivel a repülőgépet Ukrajnában javították – mondta a cégvezető.

Keller László közpénzügyi államtitkár a lap számára elérhetetlennek bizonyult, így nem lehetett megkérdezni tőle, hogy tesz-e lépéseket az ügyben.

Haraszti Gyula

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.