A gyöngyösi Mátravasút

Jövő szombaton, június 19-én rendezik meg Gyöngyösön a közkedvelt Mátravasút Kisvasúti Napját. A különvonat ez alkalommal a kevésbé ismert lajosházi szárnyvonalra viszi utasait. A részletes program megtekinthető Hajtó Bálint oldalain.

Schulek Tibor
2004. 06. 12. 13:52
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Gyöngyöst a Mátra kapujának nevezik, és mint kedvelt túra kiindulási pontot tartják számon a hazai kirándulók. Akár komoly bakancsosok vagyunk, akár csak egy könnyed sétát tervezünk a Mátraalján, biztos találunk megfelelő turistautat. Mielőtt elindulnánk, érdemes felkészülnünk arra, hogy mit is láthatunk az erdők-mezők mélyén, erre pedig a legnagyszerűbb hely a Mátra Múzeum. Az Orczy-kastély épületében berendezett helytörténeti, geológiai és az élővilágot bemutató kiállítás bátran ajánlható kicsiknek és nagyoknak egyaránt. Különösen érdekes az alagsorban található Mikroárium, ahol élő halakat, rovarokat és hüllőket tanulmányozhatunk. Ha pedig eleget nézelődtünk, akkor az épület mellől induló Mátravasút bordó szerelvényébe szállhatunk, amely elröpít minket a városból az Északi-középhegység lábához.

Közel 100 éve történt, hogy 1906-ban uradalmi lóvasút nyílt a Gyöngyöshöz közeli Nagy-völgyben. A kitermelt faanyag elszállításához egyszerűen építhető és fenntartást alig igénylő vasútüzemet hoztak létre. A környék nagybirtokosai egymástól független vonalakat hoztak létre, amelyeket csak 1917-ben kezdtek el összekötni és csak később vezettek be Gyöngyösre. Ekkor már gőzmozdonyokat használtak és 1923-ban új vonalat építettek Gyöngyösbenére, amelyet ma Mátrafüredként ismerünk.

Gyöngyössolymos településen bányát nyitottak, amely komoly forgalmat adott a másik fővonalnak, amely később továbbépült Lajosházán keresztül a Szalajka-völgybe. Az államosítás idején került egységes tulajdonba a kisvasút, amely összesen 46 km hosszan kanyargott a Mátrai Erdészet területén. A közúthálózat fokozatos kiépülése, illetve a bánya bezárása miatt a teherforgalom a ’80-as évekre megszűnt, így a helyi hivatásforgalom, illetve a hétvégi kirándulók kiszolgálása lett a kisvasút elsőszámú feladata. A hálózat 18 km-re csökkent és csak két vonalon zajlik személyszállítás.

A Gyöngyös – Mátrafüred vonalon télen-nyáron közlekednek a szerelvények, míg a Lajosháza felé vezető szárnyvonalon csak a nyári idényben hétvégén, illetve iskolaszüneti idején szerdán és pénteken is van forgalom. Sajnálatos, hogy erre a vonalra körülményes eljutni, mert fantasztikus kirándulásokat lehet innen tenni, akár még Galya-tetőre is, ahogy e sorok írója is tette néhány éve. Érdekesség, hogy a gyalogút jókora szakaszon a felszedett egykori kisvasút nyomvonalán halad az erdőben.

Az utóbbi években számos vállalkozó fantáziáját mozgatta meg a Mátra még turisztikailag fejleszthető területe, így néhány nagyívű elképzelést is megismerhettünk egy télen-nyáron üzemelő új sípályáról, libegőről és sportközpontról. Figyelemre méltó, hogy majd mindegyik terv tartalmazza a kisvasút Mátrafüredtől történő meghosszabbítását. Számos nyugati példa alapján ezzel, ill. az autóforgalom korlátozásával, a kisvasút aktívan szolgálhatná a természet környezetbarát módon történő megközelítését. Mindemellett hallhattunk egy Gyöngyösön építendő új közlekedési csomópontról is, ami a vasútállomás mellett helyet adna az autóbuszoknak és a kisvonatoknak is a kor követelményeinek megfelelő színvonalon. Ha ezek az elképzelések a közeljövőben nem is valósulnának meg, a kirándulók örömére mindenképpen érdemes lenne egy gőzmozdonyt üzembe állítani, ahogy mostanában azt számos hazai, idegenforgalomra építő kisvasút tette.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.