Európia

A részeg finnek az észt fővárosban randalíroznak, a svédeket a növekvő alkoholcsempészet fenyegeti, és Nagy-Britanniában is elharapódzani látszanak a nagy ivászatok. Az EU minden tagállamra érvényes rendelkezést vezethet be, amely korlátozza a szeszes italok reklámozását.

Kovács Zita
2004. 06. 26. 8:23
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az észtek boldogok, amikor nagy mennyiségű vodkát vagy sört ihatnak. Mégis döbbenten nézik a részegek randalírozását szombat esténként fővárosuk, Tallin utcáin. Mióta Észtország a múlt hónapban belépett az Európai Unióba, a finn fiatalok nagy számban özönlenek a városba minden hétvégén. Ennek oka, hogy itt kevés pénzből megúszhatják az átmulatott éjszakákat. A kapható szeszes italok Észtországban fele annyiba kerülnek, mint a finneknél, így kompokkal utaznak át hozzájuk, hogy élvezzék az új európai partner vendégszeretetét. Ellentétben a régebbi gyakorlattal, amikor a vizumkérelmek miatta hajókon kellett elfogyasztaniuk a vámmentes sört.

Egy évvel korábban, amikor a finn kormány rádöbbent, hogy milyen népszerűek ezek a hajóutak, az alkohol adóját 44 százalékra csökkentette. „Nem volt túl okos lépés” – mondta Seppo Isotalo, egy detoxikáló vezetője. „Ez az alkoholfogyasztás hirtelen növekedéséhez vezetett. Emiatt a vodka fogyasztása körülbelül 40 százalékkal emelkedett meg. Ráadásul így is sokan mennek majd Észtországba, mivel még mindig olcsóbbak az ottani árak.”

Az alkoholizmus Európa egyik legkomolyabb problémájává fog válni a következő években. A dohányzás és a magas vérnyomás után ez a betegségek kialakulásának leggyakoribb oka. Mellrákhoz, szélütéshez és májzsugorodáshoz vezethet az erős alkoholizmus. Az EU viszont komoly akadályt állít az egyes országok alkoholizmus elleni küzdelme előtt azzal, hogy ragaszkodik a szabadabb kereskedelemhez, és bátorítja a nemzetközi piacot.

A kutatók, az orvosok, a tudósok és a kampányolók egy konferencián vettek részt a múlt héten Varsóban, hogy megvitassák a kontinens alkoholizmussal kapcsolatos problémáit. Tony Blair beismerte, hogy a nagy ivászatok Nagy-Britannia városközpontjaiban is elvadultak. Szerinte a szeszipart kényszeríteni kellene arra, hogy fizessenek a rendőrségnek az emelkedő bűncselekmények miatt, ami 17 millió dollárt kóstálna egy évben. A legkényesebb kérdés, amit Blairnek és az EU vezetőinek meg kell oldaniuk, az alkohol ára. Az alkoholra kivetett magas adó népszerűtlen, azonban csökkenti a fogyasztást. Az alkohol vámdíjának csökkentése szavazatokat hozhat, de jelentős emberi kockázatba kerül: a lengyel fiatalok húsz százaléka van kitéve jelenleg az alkoholizmus kockázatának, miután a fogyasztási vámadót csökkentették 2002-ben. „Az italárak az évben 25 százalék alá csökkentek, és egy évvel később látható volt, hogy a vodka fogyasztása 25 százalékkal megemelkedett. A kettő közti összefüggés egyértelmű” – mondta Jerzy Mellibruda, a probléma megoldásáért felelős állami hivatalnok.

A skandináv országok, amelyek hagyományosan magas adókat vetnek ki az alkoholra, és keményen szabályozzák az eladást, most aggódnak az EU engedékenysége miatt. A svédek félnek a növekvő csempészet fenyegetésétől, és attól, hogy az emberek Finnországba mennek át az olcsó italért.

Az Eurocare nevű szervezet Európa-szerte elfogadott szabályozást szeretne, és fontosnak tartja, hogy felhívják az új tagállamok figyelmét arra: szembe kell nézni az egyre súlyosabbá váló problémával. „Alkoholistákkal teli társadalomban élünk” – mondta Michel Craplet az Eurocare konferenciáján. A francia pszichológus szerint az unió bővülése után milliókkal több szeszesital jöhet át a határokon, nem is említve az alkoholt reklámozó és támogató új piacokat. Hozzátette, az alkohol nem egy szokásos árucikk, mint például a mosószer. Az euroszkeptikusok látják, hogy szükség van közös intézkedésre, hogy megelőzhető legyen a családokat és a fiatalokat tönkretevő probléma.

Franciaország már akcióba lépett. Egy 1991-ben hozott törvény megtiltotta az összes szeszes ital reklámozását a televízióban és a moziban, valamint azokat a reklámokat is, amelyekben alkoholt fogyasztanak. A szakértők fontosnak tartanak egy egész Európára vonatkozó törvény létrehozását, amely fokozatosan vezetné be az alkohol reklámozásának betiltását hasonlóképpen, mint a cigaretta esetében.

„Fel vagyok háborodva az ötlettől, és biztos vagyok benne, hogy nem működne ez az EU által alkalmazni kívánt törvény” – mondta Helmut Wagner, az európai szeszipart képviselő úgynevezett Amszterdami Csoport vezetője. Hozzáfűzte: nincs bizonyíték arra, hogy valóban csökkentette az alkoholfogyasztást a franciák által létrehozott rendelet. A franciák csupán egy százalékkal kevesebb alkoholt fogyasztanak az elmúlt harminc évben, így nehéz lesz bizonyítani, hogy a törvény valóban működik.

(Observer)

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.