Kisvasút a Fekete-Garam völgyében

Július 3. a felvidéki Feketebalogi Kisvasút Napja az idei kisvasúti idényben. A XX. század elején, fakitermelési céllal épített 130 kilométeres kisvasúti hálózat egy szakasza ma múzeumvasútként üzemel a Breznóbányához közeli Fekete-Garam völgyében.

Jakóts Ádám
2004. 06. 25. 13:53
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A vasút története 1898-ban, a földművelésügyi miniszter azon rendeletével vette kezdetét, amely a Garam völgyében erdei feltáró kisvasút építésére vonatkozó tanulmány elkészítését irányozta elő.


Az MKKA első csoportja Feketebalogon, háttérben a kisvasút és a MÁV különvonata (mozdonyának orra ma a Közlekedési Múzeumnál látható)

Ennek megszületését követően azonnal meg is kezdődött az építkezés, majd az első, Feketebalogtól kiinduló 10,4 km-es szakaszt 1909 januárjában át is adták a forgalomnak. Az akkori nevén Feketebalogi Gazdasági Vasút vonalai fokozatosan bővültek, majd az első világháború alatt hadifoglyokat is bevontak a munkába. A Trianoni békediktátum következtében cseh fennhatóság alá kerülő területen sem állt le a vasútépítés. Az összes szárnyvonal kiépültével a Fekete-Garam környéki kisvasutak hossza meghaladta a 130 kilométert. A kisvasút az 50-es években bonyolította le a legnagyobb forgalmat évi 300 000 köbmétert meghaladó elszállított fával és közel 90 000 főnyi utasával. A vontatást eleinte gőzmozdonyokkal oldották meg, majd a 60-as évektől megjelentek a vonalon a dízelmozdonyok is. A cseh gyártású járművek mellett 1961-ben beszereztek 3 db, a győri Rába gyárban készült, a magyarországi kisvasutakon is használatos Mk48-as mozdonyt is. Gazdasági célú forgalommal 1982-ig üzemelt a vonal, ekkor tervbe vették megszüntetését. A helybéli összefogásnak köszönhetően azonban egy 18 km-es szakaszt sikerült megmenteni, majd a rendszer ideológiájába illő ifjúsági szervezet alakítása után társadalmi munkában megkezdték felújítását, az üzem újbóli, turisztikai célú beindításának előkészítését.


Nosztalgiavonat cseh gőzmozdonnyal 1993-ban

Az első nosztalgiavonat 1992 májusában indult el a felújított Feketebalog – Kisgaram közti 10 km-es szakaszon.
A kisvasút jelenleg – a tavaly átadott 4 km-es felújított szakasszal együtt – mintegy 17 km hosszú vonalon üzemel, májustól szeptemberig naponta, menetrend szerinti közlekedéssel. Hétvégente nosztalgiavonatok is közlekednek. A Feketebalog állomástól a Vidra-völgybe induló 3 km-es szárnyvonal mentén erdei tanösvényt alakítottak ki, melyen az érdeklődők a helyi erdészet történetét és a környék élővilágát ismerhetik meg. A kisvasúton jelenleg 2 db üzemképes gőzmozdony található, illetve felújítás alatt áll egy 1942-ben a MÁVAG-ban gyártott 490-es sorozatú gőzmozdony is. A 7 db cseh eredetű dízelmozdony mellett a magyar Mk48-as mozdonyok újbóli üzembe helyezését is tervezik. Tavaly adták át a felújított M21,004 pályaszámú, 1929-ben szintén a ÈKD által gyártott motorkocsit is. Érdekes megjegyezni, hogy ebből a típusból pár évig a MÁV-nál is üzemelt néhány példány, melyek az 1938-ban visszatért területeken található beregszászi kisvasút állományába tartoztak.


A feketebalogi járműtelep (1993)

Télen csak külön megrendelésre közlekednek a kisvonatok, bár a környék ekkor is számos vonzerőt kínál a turistáknak. A kisvasúton utazva is jól megfigyelhetők a hegyoldalakban húzódó sífelvonók, illetve az ezekhez épült szálláshelyek színvonalas szolgáltatásokkal várják a látogatókat, ráadásul a Magas-Tátráéhoz képest jelentősen csekélyebb árakkal.


Mk48-as mozdonyok leállítva

A Magyar Közlekedési Közművelődésért Alapítvány (MKKA) első tanulmányútját 1993-ban indította Feketebalogra, amikor a résztvevők különvonattal utazhattak a kisvasúthoz. Ez a látogatás teremtette meg az alapját annak, hogy a Fekete-Garam völgyében húzódó múzeumi kisvasút – a határon túliak közül elsőként – csatlakozzon a Kisvasúti Napok rendezvénysorozathoz.


Nosztalgiavonat a Vidra-völgyben


Felújításra váró járművek Feketebalogon

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.