Tetemes vasúti személyszállítási díjemelés várható

Személyszállítási díjemelésre készül a MÁV. Mándoki Zoltán, a cég vezérigazgatója ezt azzal indokolta, hogy a személyszállításból származó bevétel a költségek csupán egyharmadát fedezik, így tarifarendezésre van szükség.

MNO
2004. 06. 23. 11:22
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A MÁV növelni fogja a személyszállítási díjakat a közeljövőben. Mándoki Zoltán, a cég vezérigazgatója a Világgazdaságnak elmondta: a személyszállítás bevétele most a költségek legfeljebb egyharmadát fedezi. Tehát elkerülhetetlen, hogy valamilyen tarifarendezésen gondolkodjunk. Kérdés ugyanakkor, hogy meg tudja-e fizetni a magyar utas a piaci tarifát. Én úgy látom, erre ma még nincs igazán esély – tette hozzá Mándoki.

Néhány napon belül aláírják a MÁV és a magyar állam képviselői az úgynevezett közszolgáltatási szerződést. Így megszűnhet az a gyakorlat, hogy a jegyárbevételen felüli különbözet megtérítésére a MÁV a magyar állam garanciájával bankhitelt vett fel, aminek visszafizetése általában elmaradt.

A megrendelő-szolgáltató viszony így feltehetően rendeződni fog. A kérdés az lesz, hogy a megrendelő állam – a magyar adófizetők képviselője – ki tudja-e fizetni a kialkudott összeget a megrendelésért – nyilatkozott a vezérigazgató. Hozzáfűzte, az is kérdéses, hogy lesz-e a költségvetésben annyi pénz jövőre, hogy a kibocsátott ülőhely-kilométer feletti hiányzó összeget a MÁV-nak kifizesse az állam.

Mándoki elmondta a lapnak, hogy a MÁV költségvetéséből évi 60 milliárd forint hiányzik. Ennek négyötödét a személyszállítás, fennmaradó részét pedig a pályavasút „állítja elő”. „Ezen az állapoton a mostani 59,5 milliárdos, kormánygaranciával felvett hitel sem sokat segít. Szeretnénk elérni, hogy ne legyen szükség a jól termelő árufuvarozás előtt álló lehetőségek korlátozására, azért, hogy ebből a nyereségből finanszírozzunk veszteséges tevékenységeket” – közölte.

Feltehetőleg a bevétel csökkenése mellett a cég vesztesége növekszik majd, részben az áfa-törvény hatása miatti 10 milliárd forintos kiesés, valamint a kamatterhek 7 milliárdos növekedése miatt. Az üzleti tervben az idei évre 48 milliárd forintos veszteség szerepel.

Forrás: Világgazdaság

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.