Almássy: Létbizonytalanságban a felsőoktatás

Az oktatási miniszter kincstári optimizmusa ellenére kijelenthető, hogyha az elmúlt két esztendő folyamatai lesznek az idei tanévben is meghatározóak, akkor visszafordíthatatlan minőség romlás és létbizonytalanság alakul ki a felsőoktatásban – jelentette ki mai sajtótájékoztatóján Almássy Kornél, az MDF elnökségi tagja.

Tar Zsuzsanna
2004. 09. 09. 13:53
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A politikus szerint a magyarországi egyetemek és főiskolák meglévő infrastruktúrája nem alkalmas arra, hogy a megemelkedett, 350-400 ezres hallgatói létszámot kiszolgálja. Az egyetemi épületek és tantermek nagy része elavult, nem képes a XXI. század színvonalán kiszolgálni a hallgatói igényeket.

– A kollégiumi helyzet katasztrofális a magyar felsőoktatásban – mondta. Mindössze 40 ezer kollégiumi férőhely van az országban, miközben háromszor ennyire lenne szükség, és a meglévő szálláshelyek is a 60-as, 70-es évek színvonalát képesek nyújtani.
Az SZDSZ vezette oktatási tárca a gondok orvoslása helyett a kollégiumi fejlesztéseket támogató egyetlen alapot, a Nemzeti Kollégiumi Közalapítványt megszüntette, és leállította a meglévő kollégiumi férőhelyek fejlesztését, felújítását, célzó programokat.

A kormányprogramban az MSZP-SZDSZ koalíció 10 ezer új kollégiumi férőhely létesítését ígérte. Ebből a hétvégén sikerült csak átadni egy néhány száz hallgatót kiszolgáló új kollégiumot, mely magántőke bevonásával épült (PPP modell), és elviselhetetlen több tízezer forintos havi terhet ró a hallgatókra. A Magyar Demokrata Fórum el tudja fogadni a magántőke bevonásával történő felsőoktatási fejlesztéseket, de csak úgy, hogyha ennek a terheit nem a hallgatók fogják megfizetni.

A felsőoktatás nehézségeiről szólva Almássy Kornél elmondta: az elmúlt két év a felsőoktatás pénzügyi vesszőfutása volt. Példaként emelte ki az ELTE-t, amelynek az év végéig várható közüzemi díjakkal együtt másfél milliárdos hiánya lesz. Hangsúlyozta: félő mindez csak a jéghegy csúcsa és számos felsőoktatási intézmény néz hasonló problémák elé. Az MDF ezért felszólítja az oktatási kormányzatot, hogy azonnal nyújtson támogatást az ELTE-nek a kialakult helyzet orvoslására és mérje fel, hogy az elvonások következtében milyen veszélyek fenyegetik a felsőoktatási intézményeket és tegyen lépéseket ennek megakadályozására.

– Évről évre súlyosbodó problémaként jelenik meg a diplomás, de azon belül is a pályakezdő diplomások munkanélkülisége – vélekedett. A többszörösére duzzadt hallgatói létszám miatt évről évre több diplomást bocsát ki a magyar felsőoktatás, amely európai szintre történő előrelépést és felzárkózást jelentett az elmúlt évtizedben. Gondot okoz azonban, hogy a munkaerő piaci igényeket figyelmen kívül hagyó képzési rendszer miatt a friss diplomások egyre nehezebben tudnak szakképzettségüknek megfelelő munkát találni. Leszögezte: az MDF elvárja az Oktatási Minisztériumtól, hogy a magyar gazdaság számára is fontos, a munkaerő piaci igényeknek megfelelő felsőoktatás kialakítása érdekében kezdjen párbeszédet a gazdasági élet szereplőivel. Az MDF szorgalmazza továbbá, hogy állami támogatással, minden egyetemen és főiskolán létesüljön olyan karriercentrum, amely segíti a hallgatók gyors és sikeres beilleszkedését a munka világába.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.