Látszatmobilitás

A tömegközlekedést, a kerékpározást és a gyaloglást népszerűsítik az Európa-szerte megrendezésre kerülő Mobilitási Héten. A hazai programoknak szomorú felhangot ad a MÁV minap bejelentett járatritkítási szándéka, a megszellőztetett vezetőváltás, a Volán társaságok privatizációja és a fővárosi közlekedés egyre rosszabbodó helyzete.

Ádám Kata
2004. 09. 18. 7:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A szeptember 16-tól 22-ig tartó Mobilitási Hét jegyében a fővárosban és vidéken egyaránt nagy figyelmet szentelnek az autómentes közlekedésnek. A tömegközlekedést, kerékpározást, gyaloglást népszerűsítő programokkal, autómentes nappal a rendezők (önkormányzatok, civil szervezetek) szándékuk szerint az élhetőbb és járhatóbb várost szeretnék szolgálni – ami egybecseng a legtöbb nagyvároslakó és ingázó vágyával, hiszen senki sem szeret benzingőzös, zsúfolt, zajos (és mindezeknél fogva ártalmas) utak mentén élni, dolgozni. Az Európa-szerte megrendezésre kerülő, a főváros és más önkormányzatok, minisztériumok által is felkarolt Mobilitási Hétnek azonban Magyarországon szomorú apropói vannak.

Csonkítások a MÁV-nál

A MÁV Rt. a minap bejelentette: jövõre napi háromszáz vonat egyáltalán nem vagy rövidített útvonalon közlekedne az államvasutak hálózatán. Mivel a szaktárcákkal folytatott egyeztetés eredményeképp nyilvánvalóvá vált: a MÁV-nak 2005-ben le kell mondania arról, hogy a személyszállítás veszteségeit az állam megtéríti, a részvénytársaság úgy döntött, javaslatot tesz a gazdasági tárcának a járatok 10 százalékos csökkentésére. Az államvasutak szerint a kényszerű takarékossági intézkedéssel nemcsak az utazóközönség, hanem az állam is veszít: szakembereik a nyugat-európai tapasztalatokra hivatkozva állítják, az eddig a vasutat választó utasok jórésze gépkocsira – vagy buszra – vált, így az állam útfenntartási költségei jelentősen emelkednek, ahelyett, hogy a MÁV költségmegtakarítása révén spórolna. A vasúttársaság olyan vonalakat is megszűntetne, mint a Veszprém – Győr közötti – ez ellen az érintett lakosság is tiltakozik.

A Népszabadság pénteki cikke szerint hétfőn döntenek a MÁV irányításának átalakításáról. A lap úgy tudja: az MSZP támogatását élvező vezetőkkel szeretné erősíteni a társaságot a gazdasági tárca. A napilap úgy tudja: a MÁV jövőre csak egy részét kapja meg a személyszállítás finanszírozásához kért költségvetési támogatásnak. (A krónikus pénzhiánnyal küzdő magyar vasút mindazonáltal a Mobilitási Héten ingyen szállítja a kerékpárokat.)

Volán társaság ajándékba?

Jelenleg 24 önálló, területi alapon szerveződő Volán társaság működik Magyarországon, azokon a településeken is biztosítva a tömegközlekedést, ahol vasút nem jár. A társaságok jövője igen kérdéses – nemcsak privatizálásukat tervezi, hanem ingyenes önkormányzati átadásukat is fontolgatja a kormány. Az ÁPV Rt. eredetileg 2005-ben értékesítené a társaságokat, ám Lamperth Mónika belügyminiszter a Megyei Jogú Városok Szövetségének szeptember eleji választmányi ülésén arra tett ígéretet, hogy kezdeményezi az állami vagyon átadásának felgyorsítását, és támogatását fejezte ki a Volán-társaságok ingyenes önkormányzati kezelésbe adására vonatkozóan, amit korábban a pénzügyi tárca nem tartott lehetségesnek. Az ingyenes átadást Toller László, Pécs polgármestere is szorgalmazta az ülésen. (A szocialista politikus már januárban bejelentette: az általa vezetett önkormányzat szeretné megszerezni a Pannon Volán tulajdonjogát – ez ellen a baranyai önkormányzatok élesen tiltakoztak, Pécsnek ugyanis nincs megyei ellátási kötelezettsége. Egyébként a Pannon Volán, miután tavaly több járatát is megszűntette, nemrég számos értékes ingatlanát is értékesítette.)

Az Autóbusz-közlekedésben Dolgozók Uniója (ADU) és a Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége (KMSZ) kifejezetten ellenzi a magánosítást, illetve a társaságok ingyenes önkormányzati kezelésbe adását, mivel úgy tartják: a tömegközlekedésnek állami szolgáltatásnak kell maradnia. Véleményük szerint a privatizációs elképzelések a szolgáltatás ellátását is veszélyeztetik, hiszen az új tulajdonosok, lévén profitorientált cégek, megszüntetnék a kevésbé nyereséges járatokat, és emelnék az árakat is. Nemrég 50 járatát a Nógrád Volán is – hangsúlyozták az érdekvédők. Papcsák Ferenc országgyűlési képviselő szerint nagy a veszélye, hogy a Szabolcs Volán Rt. magánosításával a megye számos kistelepülésén megszűnne a személyszállítás, így a megyei szervezet a privatizáció leállítását követeli.

Az ÁPV Rt. a világhálón már közzétette a Volán társaságok egyes adatait, gazdasági helyzetük minősítésével. Érdemes megemlíteni: egyes – szintén privatizálandó – társaságokat stabil vagyoni helyzetű, eredményesen gazdálkodó cégekként jellemezte az ÁPV Rt. Az adatlapok végén szerepel még egy megjegyzés is: „a privatizációs stratégia lényege nem eldöntött”.

Halódó BKV, idegőrlő ingázás

Közhely: Budapest útjainak zsúfoltsága, terheltsége messze nagyobb, mint más városoké. Az viszont kevésbé köztudott, hogy a fővárosban közlekedő autók nagy része az agglomerációból érkezik a már hajnalban is telített utakon. A civil szervezetek és a szakemberek már régóta – és mindeddig hiába – szorgalmazzák a budapesti vonzáskörzet tömegközlekedésének javítását, megreformálását. Tekintve, hogy manapság rendre épülnek a fővároshoz közeli településeken a mega-lakónegyedek, lakóparkok, s már a külterületeket is parcellázzák, Budapest közlekedési helyzete csak rosszabb lehet a jövőben – olyanok is autóba kényszerülhetnek majd, akik eddig fővárosi lakos lévén, buszra szálltak. Hogy az amúgy is telített fővárosi bekötőutak hogyan bírják el a kiköltözők beáramlását, az szintén fogas kérdés.

Aki mégis a buszozást, a villamost vagy a metrót választja, azt a fővárosi tömegközlekedés (és maga a BKV) helyzete aggaszthatja vagy mérgesítheti. Felgyulladó buszok, leálló villamosok, kimaradó járatok sokkolják a gyalogosokat, nem beszélve az átszállási nehézségekről, a folyamatos dugókról. Miközben a tarifák emelkednek, az utasok egyre elégedetlenebbek – hiába az alacsonypadlós új Volvo busz, ha a macskakövön sokkal jobban rázkódik és zörög, mint a régi Ikarusok (ezért jóval több karbantartást igényel), és hiába újítják fel milliárdokból a 2-es metrót, ha az alagútban csöpög a víz. Ráadásul – mint az egyik bulvárlap beszámolt róla – a Kossuth téri tájékoztató táblán elszámozták a megállókat is, amiről Aba Botond vezérigazgató megdöbbenéssel értesült, majd hozzáfűzte: a novemberi műszaki átadás-átvételig kijavítják az összes „ilyen típusú” hibát.

Aba Botond egyébként csütörtökön – a tömegközlekedés napján – HÉV-vel, majd villamossal ment be a munkahelyére – számol be egy másik bulvárlap. A vezérigazgató 28 perc alatt tette meg az utat, majd kijelentette: „Bárki bármit mond, jó a tömegközlekedés Budapesten”. Mások szemmel láthatóan nem így gondolják: hétfőn babakocsis és kerekesszékes demonstrációt tart a Blaha Lujza téren az anyák szövetsége (TAVASZ) a budapesti csomópontok akadálymentesítéséért.

A közlekedést nehezítik a különböző felújítások és átépítések, amelyekből bőven kijut a fővárosiaknak a jövő években is. A szakértők szerint fennáll a veszélye, hogy Budapesten soha nem látott dugók alakulnak ki pár év múlva, amennyiben nem kezdik meg idejében a Margit híd rekonstrukcióját – az esetleges halogatás ugyanis azt eredményezi, hogy az időpont egybeeshet azzal az évvel, amikor lezárják és átépítik a Szabadság hidat a 4-es metró miatt, sőt ekkoriban kell majd a Duna alatt lezárt és felújítás alatt álló 2-es metró utasait átszállítani a folyón a metrópótló járatokkal.




Autómentes rendezvények:

Budapest


Eger


Szeged


Pécs


Miskolc



Hódmezővásárhely


A különböző városok programjairól bővebben a GKM honlapján olvashatnak.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.