A szeptember 16-tól 22-ig tartó Mobilitási Hét jegyében a fővárosban és vidéken egyaránt nagy figyelmet szentelnek az autómentes közlekedésnek. A tömegközlekedést, kerékpározást, gyaloglást népszerűsítő programokkal, autómentes nappal a rendezők (önkormányzatok, civil szervezetek) szándékuk szerint az élhetőbb és járhatóbb várost szeretnék szolgálni – ami egybecseng a legtöbb nagyvároslakó és ingázó vágyával, hiszen senki sem szeret benzingőzös, zsúfolt, zajos (és mindezeknél fogva ártalmas) utak mentén élni, dolgozni. Az Európa-szerte megrendezésre kerülő, a főváros és más önkormányzatok, minisztériumok által is felkarolt Mobilitási Hétnek azonban Magyarországon szomorú apropói vannak.
Csonkítások a MÁV-nál
A MÁV Rt. a minap bejelentette: jövõre napi háromszáz vonat egyáltalán nem vagy rövidített útvonalon közlekedne az államvasutak hálózatán. Mivel a szaktárcákkal folytatott egyeztetés eredményeképp nyilvánvalóvá vált: a MÁV-nak 2005-ben le kell mondania arról, hogy a személyszállítás veszteségeit az állam megtéríti, a részvénytársaság úgy döntött, javaslatot tesz a gazdasági tárcának a járatok 10 százalékos csökkentésére. Az államvasutak szerint a kényszerű takarékossági intézkedéssel nemcsak az utazóközönség, hanem az állam is veszít: szakembereik a nyugat-európai tapasztalatokra hivatkozva állítják, az eddig a vasutat választó utasok jórésze gépkocsira – vagy buszra – vált, így az állam útfenntartási költségei jelentősen emelkednek, ahelyett, hogy a MÁV költségmegtakarítása révén spórolna. A vasúttársaság olyan vonalakat is megszűntetne, mint a Veszprém – Győr közötti – ez ellen az érintett lakosság is tiltakozik.
A Népszabadság pénteki cikke szerint hétfőn döntenek a MÁV irányításának átalakításáról. A lap úgy tudja: az MSZP támogatását élvező vezetőkkel szeretné erősíteni a társaságot a gazdasági tárca. A napilap úgy tudja: a MÁV jövőre csak egy részét kapja meg a személyszállítás finanszírozásához kért költségvetési támogatásnak. (A krónikus pénzhiánnyal küzdő magyar vasút mindazonáltal a Mobilitási Héten ingyen szállítja a kerékpárokat.)
Volán társaság ajándékba?
Jelenleg 24 önálló, területi alapon szerveződő Volán társaság működik Magyarországon, azokon a településeken is biztosítva a tömegközlekedést, ahol vasút nem jár. A társaságok jövője igen kérdéses – nemcsak privatizálásukat tervezi, hanem ingyenes önkormányzati átadásukat is fontolgatja a kormány. Az ÁPV Rt. eredetileg 2005-ben értékesítené a társaságokat, ám Lamperth Mónika belügyminiszter a Megyei Jogú Városok Szövetségének szeptember eleji választmányi ülésén arra tett ígéretet, hogy kezdeményezi az állami vagyon átadásának felgyorsítását, és támogatását fejezte ki a Volán-társaságok ingyenes önkormányzati kezelésbe adására vonatkozóan, amit korábban a pénzügyi tárca nem tartott lehetségesnek. Az ingyenes átadást Toller László, Pécs polgármestere is szorgalmazta az ülésen. (A szocialista politikus már januárban bejelentette: az általa vezetett önkormányzat szeretné megszerezni a Pannon Volán tulajdonjogát – ez ellen a baranyai önkormányzatok élesen tiltakoztak, Pécsnek ugyanis nincs megyei ellátási kötelezettsége. Egyébként a Pannon Volán, miután tavaly több járatát is megszűntette, nemrég számos értékes ingatlanát is értékesítette.)
Az Autóbusz-közlekedésben Dolgozók Uniója (ADU) és a Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége (KMSZ) kifejezetten ellenzi a magánosítást, illetve a társaságok ingyenes önkormányzati kezelésbe adását, mivel úgy tartják: a tömegközlekedésnek állami szolgáltatásnak kell maradnia. Véleményük szerint a privatizációs elképzelések a szolgáltatás ellátását is veszélyeztetik, hiszen az új tulajdonosok, lévén profitorientált cégek, megszüntetnék a kevésbé nyereséges járatokat, és emelnék az árakat is. Nemrég 50 járatát a Nógrád Volán is – hangsúlyozták az érdekvédők. Papcsák Ferenc országgyűlési képviselő szerint nagy a veszélye, hogy a Szabolcs Volán Rt. magánosításával a megye számos kistelepülésén megszűnne a személyszállítás, így a megyei szervezet a privatizáció leállítását követeli.
Az ÁPV Rt. a világhálón már közzétette a Volán társaságok egyes adatait, gazdasági helyzetük minősítésével. Érdemes megemlíteni: egyes – szintén privatizálandó – társaságokat stabil vagyoni helyzetű, eredményesen gazdálkodó cégekként jellemezte az ÁPV Rt. Az adatlapok végén szerepel még egy megjegyzés is: „a privatizációs stratégia lényege nem eldöntött”.
Halódó BKV, idegőrlő ingázás
Közhely: Budapest útjainak zsúfoltsága, terheltsége messze nagyobb, mint más városoké. Az viszont kevésbé köztudott, hogy a fővárosban közlekedő autók nagy része az agglomerációból érkezik a már hajnalban is telített utakon. A civil szervezetek és a szakemberek már régóta – és mindeddig hiába – szorgalmazzák a budapesti vonzáskörzet tömegközlekedésének javítását, megreformálását. Tekintve, hogy manapság rendre épülnek a fővároshoz közeli településeken a mega-lakónegyedek, lakóparkok, s már a külterületeket is parcellázzák, Budapest közlekedési helyzete csak rosszabb lehet a jövőben – olyanok is autóba kényszerülhetnek majd, akik eddig fővárosi lakos lévén, buszra szálltak. Hogy az amúgy is telített fővárosi bekötőutak hogyan bírják el a kiköltözők beáramlását, az szintén fogas kérdés.
Aki mégis a buszozást, a villamost vagy a metrót választja, azt a fővárosi tömegközlekedés (és maga a BKV) helyzete aggaszthatja vagy mérgesítheti. Felgyulladó buszok, leálló villamosok, kimaradó járatok sokkolják a gyalogosokat, nem beszélve az átszállási nehézségekről, a folyamatos dugókról. Miközben a tarifák emelkednek, az utasok egyre elégedetlenebbek – hiába az alacsonypadlós új Volvo busz, ha a macskakövön sokkal jobban rázkódik és zörög, mint a régi Ikarusok (ezért jóval több karbantartást igényel), és hiába újítják fel milliárdokból a 2-es metrót, ha az alagútban csöpög a víz. Ráadásul – mint az egyik bulvárlap beszámolt róla – a Kossuth téri tájékoztató táblán elszámozták a megállókat is, amiről Aba Botond vezérigazgató megdöbbenéssel értesült, majd hozzáfűzte: a novemberi műszaki átadás-átvételig kijavítják az összes „ilyen típusú” hibát.
Aba Botond egyébként csütörtökön – a tömegközlekedés napján – HÉV-vel, majd villamossal ment be a munkahelyére – számol be egy másik bulvárlap. A vezérigazgató 28 perc alatt tette meg az utat, majd kijelentette: „Bárki bármit mond, jó a tömegközlekedés Budapesten”. Mások szemmel láthatóan nem így gondolják: hétfőn babakocsis és kerekesszékes demonstrációt tart a Blaha Lujza téren az anyák szövetsége (TAVASZ) a budapesti csomópontok akadálymentesítéséért.
A közlekedést nehezítik a különböző felújítások és átépítések, amelyekből bőven kijut a fővárosiaknak a jövő években is. A szakértők szerint fennáll a veszélye, hogy Budapesten soha nem látott dugók alakulnak ki pár év múlva, amennyiben nem kezdik meg idejében a Margit híd rekonstrukcióját – az esetleges halogatás ugyanis azt eredményezi, hogy az időpont egybeeshet azzal az évvel, amikor lezárják és átépítik a Szabadság hidat a 4-es metró miatt, sőt ekkoriban kell majd a Duna alatt lezárt és felújítás alatt álló 2-es metró utasait átszállítani a folyón a metrópótló járatokkal.
Autómentes rendezvények:
Budapest
Az autósforgalom elől elzárt Andrássy úton vasárnap különböző kulturális és sportműsorokat, játékos vetélkedőket rendeznek kicsiknek és nagyoknak. A civil szervezetek is számos programmal várják az érdeklődőket. Lesz kiállítás, környezetvédelmi játék és több koncert is. A MÁV Andrássy úti ügyfélszolgálati irodája előtt egy 30 méter hosszú vendégsínen kézihajtányt is üzemeltethetnek a gyerekek.
Eger
Szerdán, a Nemzetközi Autómentes Napon reggel 8 és délután 3 óra között lezárják a Cifrakapu út Ceglédi út és Olasz út közötti szakaszát, ahol aszfaltrajzversenyt és ügyességi vetélkedőt rendeznek óvodásoknak. A nagyobbak részére gördeszkások tartanak bemutatót. Szeptember 25-én az Egri Skála Áruház parkolójában és a Dobó téren kerékpáros ügyességi verseny és felvonulás, autóbuszfestés és egyéb programok várják az érdeklődőket. A mozgás- és látássérült gyermekeknek ügyességi versenyt rendeznek.
Szeged
A Csemete környezetvédő szervezet szeptember 16-tól kérdőívezéssel gyűjt információkat a tömegközlekedésel, kerékpározással kapcsolatos lakossági véleményekről, és forgalomszámlálással mérik fel a közlekedők járművek szerinti arányait. Az autómentes napon a Széchenyi téren reggeltől kora délutánig különféle gyermekeknek és felnőtteknek szóló programokkal, vetélkedőkkel várják a közönséget.
Pécs
Szerdán délután lezárják a Zöld utcát, a Széchenyi teret és az Irgalmasok útját. A helyszíni információs standok különféle programokkal várják az érdeklődőket, azonkívül élő társasjátékkal, aszfaltjátékokkal, élő zenével szórakoztatják a közönséget. Lesz zaj- és csendmérés is.
Miskolc
A Bükki Nemzeti Park Herman Ottó Emlékparkjában aláírásokat gyűjtenek szombaton a miskolci kerékpárutakért. Reggel indul a biciklis teljesítménytúra, a hegység aszfaltozott útjain, több távon is.
Szerdán a Kossuth u. – Déryné u. – Hősök tere, Régiposta u. – Kazinczy utca – Szemere B. u. közötti szakaszon rendeznek különféle vetélkedőket, többek közt autóbusz-húzást is, és folytatódik az aláírásgyűjtés. Ezen a napon ingyen lehet közlekedni az MVK Rt. járművein.
Hódmezővásárhely
A városban futással, erdei sétával, kerékpártúrával ünnepelnek 22-én délelőtt. 15 órától a Kossuth téren kerékpáros gyorsasági versennyel, Taekwon-do, BMX és hibrid autó bemutatóval, lovas kocsizással múlathatják az időt a közönség. Az uszodában egészségmegőrző délután szerveznek.
A különböző városok programjairól bővebben a GKM honlapján olvashatnak.