Megszűnő vasútvonalak?

Bizonytalanná válik a vasúti járatok több mint felének jövője a vártnál kisebb költségvetési támogatás miatt. Fejlesztésre a MÁV egy forintot sem fordíthat. A bizonytalanságot fokozza, hogy az állami vasút vezetőcsere előtt áll, mivel a gazdasági tárca a nagyobbik kormánypárt támogatását élvező vezetőkkel „erősítené” meg a társaságot.

MNO
2004. 09. 17. 8:02
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kiszivárgott hírek szerint a MÁV jövőre csak egy részét kapja meg a személyszállítás finanszírozásához kért költségvetési támogatásnak, fejlesztésre pedig egy forintot sem fordíthat.

Mint arról a Népszabadság korábban beszámolt: a társaság az idei 56 milliárd forint után 2005-ben bruttó 76 milliárd forintot kért a személyszállítás finanszírozására. Ez a hivatalos közlések szerint biztosítaná, hogy az állam az idei 44 százalék helyett már a menetdíjakkal nem fedezett költségek 65 százalékát megadja a vasútnak. Az Európai Unió irányelvei szerint a százszázalékos költségtérítésre jogosan igényt tartó vasútnál korábban azt is bejelentették: bár személyszállító vonataik 35 százalékának közlekedtetésére jövőre sem lesz pénz, a társaság csupán járatai tíz százalékát, azaz mintegy 300 vonatának közlekedtetését vizsgálja felül.

A hírek szerint azonban a pénzügyi tárca csupán nettó 53 milliárd forintot szán a vasúti személyszállításra. Ez legalább tízmilliárd forinttal kevesebb a MÁV által szükségesnek tartott támogatásnál, azaz a társaság vonatai alig több mint felének menetrendben tartására kap pénzt a költségvetéstől. Így elképzelhető, hogy a vasút kénytelen lesz kiterjeszteni a már megkezdett járat-ésszerűsítési programot, és jövőre a tervezettnél lényegesen több vonat szűnik majd meg. A tíz százalékot meghaladó járatmegszüntetés egyes vasútvonalakon egyenlő lehet a forgalom teljes leállásával.

A bizonytalanságot fokozza, hogy a MÁV Rt. vezetőcsere előtt áll. A társaság irányításának átalakításáról leghamarabb hétfőn születhet döntés. A gazdasági tárca a nagyobbik kormánypárt támogatását élvező vezetőkkel „erősítené” meg az állami vasutat. A számítások szerint jövő márciusra végképp fizetésképtelenné váló állami vasút ügyéről egyelőre a kormányon belül is viták folynak.

Az elképzelések szerint Udvari László, a MÁV Rt. jelenlegi elnöke kénytelen lesz megválni posztjától. Felmentésének okáról hivatalosan nem beszélnek, de a személyével kapcsolatos bizalomvesztést a MÁV reformjának kudarcával magyarázzák a szaktárcánál, holott a meghirdetett vasút-átalakítás befulladása aligha varrható a reformokért felelős, miniszteri biztosként is dolgozó Udvari nyakába.

Az igazgatóság elnöki székéből felállni kényszerülő Udvari helyét Szabó András, a GySEV Rt. elnöke foglalja majd el, feltéve, ha nem gondolja meg magát, ugyanis a hírek szerint Csillag Istvánnal folytatott egyeztetése után a szakember távolról sem volt biztos a dolgában.

Komoly bizonytalanságot okozhat azonban, hogy Mándoki Zoltán, a MÁV vezérigazgatója keményen védi pozícióit, tartva attól, hogy az irányító posztokat a GySEV-től érkező vezetők foglalják el. A MÁV gazdasági irányítása, illetve a stratégiai tervezés és az ingatlanhasznosítás irányából egyszerre bekerítés előtt álló vezérigazgató állítólag kész posztjáról is lemondani, ha álláspontját nem veszik figyelembe.

Forrás: Népszabadság

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.