Kiszivárgott hírek szerint a MÁV jövőre csak egy részét kapja meg a személyszállítás finanszírozásához kért költségvetési támogatásnak, fejlesztésre pedig egy forintot sem fordíthat.
Mint arról a Népszabadság korábban beszámolt: a társaság az idei 56 milliárd forint után 2005-ben bruttó 76 milliárd forintot kért a személyszállítás finanszírozására. Ez a hivatalos közlések szerint biztosítaná, hogy az állam az idei 44 százalék helyett már a menetdíjakkal nem fedezett költségek 65 százalékát megadja a vasútnak. Az Európai Unió irányelvei szerint a százszázalékos költségtérítésre jogosan igényt tartó vasútnál korábban azt is bejelentették: bár személyszállító vonataik 35 százalékának közlekedtetésére jövőre sem lesz pénz, a társaság csupán járatai tíz százalékát, azaz mintegy 300 vonatának közlekedtetését vizsgálja felül.
A hírek szerint azonban a pénzügyi tárca csupán nettó 53 milliárd forintot szán a vasúti személyszállításra. Ez legalább tízmilliárd forinttal kevesebb a MÁV által szükségesnek tartott támogatásnál, azaz a társaság vonatai alig több mint felének menetrendben tartására kap pénzt a költségvetéstől. Így elképzelhető, hogy a vasút kénytelen lesz kiterjeszteni a már megkezdett járat-ésszerűsítési programot, és jövőre a tervezettnél lényegesen több vonat szűnik majd meg. A tíz százalékot meghaladó járatmegszüntetés egyes vasútvonalakon egyenlő lehet a forgalom teljes leállásával.
A bizonytalanságot fokozza, hogy a MÁV Rt. vezetőcsere előtt áll. A társaság irányításának átalakításáról leghamarabb hétfőn születhet döntés. A gazdasági tárca a nagyobbik kormánypárt támogatását élvező vezetőkkel „erősítené” meg az állami vasutat. A számítások szerint jövő márciusra végképp fizetésképtelenné váló állami vasút ügyéről egyelőre a kormányon belül is viták folynak.
Az elképzelések szerint Udvari László, a MÁV Rt. jelenlegi elnöke kénytelen lesz megválni posztjától. Felmentésének okáról hivatalosan nem beszélnek, de a személyével kapcsolatos bizalomvesztést a MÁV reformjának kudarcával magyarázzák a szaktárcánál, holott a meghirdetett vasút-átalakítás befulladása aligha varrható a reformokért felelős, miniszteri biztosként is dolgozó Udvari nyakába.
Az igazgatóság elnöki székéből felállni kényszerülő Udvari helyét Szabó András, a GySEV Rt. elnöke foglalja majd el, feltéve, ha nem gondolja meg magát, ugyanis a hírek szerint Csillag Istvánnal folytatott egyeztetése után a szakember távolról sem volt biztos a dolgában.
Komoly bizonytalanságot okozhat azonban, hogy Mándoki Zoltán, a MÁV vezérigazgatója keményen védi pozícióit, tartva attól, hogy az irányító posztokat a GySEV-től érkező vezetők foglalják el. A MÁV gazdasági irányítása, illetve a stratégiai tervezés és az ingatlanhasznosítás irányából egyszerre bekerítés előtt álló vezérigazgató állítólag kész posztjáról is lemondani, ha álláspontját nem veszik figyelembe.
Forrás: Népszabadság
Amerikai blokád alatt maradnak a venezuelai olajszállító hajók















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!