Az új regisztrációsadó-törvény szerint nem lesz egyszerűbb az adótábla, valamennyi kategóriában emelkednek az adótételek, és a motorok után is fizetni kell. Ráadásul – minden, december 31-e után értékesített gépjármű esetén – 25 százalékos áfa rakódik a fizetendő összegre. A drágább járművek tulajdonosai pluszteherrel számolhatnak: autóknál a hat-, motoroknál a hárommillió feletti rész után további öt százalékot kell fizetni.
Újdonság, hogy a törvény kimondja: az adókötelezettséget nem a járművek első belföldi forgalomba helyezése keletkezteti, hanem az a tény, hogy az érintett termék forgalomba hozatali céllal bekerült az országba. A regisztrációs adó alanya import esetén az importáló, kereskedelmi forgalomban kapható gépjárműnél a forgalmazó (márkakereskedő), egyéb esetekben pedig a jármű első tulajdonosa.
A szakma képviselői belátják, hogy a PM az adóbevételek növelése érdekében kíván hozzányúlni ehhez a közteherhez, azt azonban sokan vitatják, hogy ezt még megfejelik az általános forgalmi adóval is. A korábban hasonló célt szolgáló fogyasztási adó szintén növelte az áfaalapot. Egyes szakértők ugyanakkor azt hangoztatják, erre a megoldásra nincs példa az Európai Unióban.
Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének ügyvezető elnöke elmondta: legfőbb célnak azt tartanák, ha egyszerűbbé válna az adótábla. Szerinte nem várhatók hosszasan elhúzódó lobbiviták, mert a végleges adótörvényt november 15-ig ki kell hirdetni, hogy az januártól életbe léphessen.
Semmilyen módon nem felel meg a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének a pénzügyi tárca újonnan elkészült anyaga – mondta Fojt Attila, a szervezet elnöke. Egyik javaslatukat sem vették ugyanis figyelembe. Azt szerették volna elérni, hogy a használt kocsiknál vezessék be az úgynevezett avultatást. Szerinte túlzott teher sújtja a használt autókkal kereskedőket, ami a forgalmukon is látszik: míg az idén az első fél évben 11 ezer használt kocsi jött be az országba, tavaly ennek csaknem háromszorosa.
Regisztrációs
adó |
||||
Környezetvédelmi
osztály |
||||
Benzines/dízel (cm3) |
5-ös vagy jobb
|
5-nél rosszabb
|
||
Hatályos | Tervezett | Hatályos | Tervezett | |
1100-ig/1300-ig | 120 | 150 | 180 | 225 |
1101-1400/1301-1500 | 180 | 225 | 270 | 337,5 |
1401-1600/1501-1700 | 240 | 300 | 360 | 450 |
1601-1800/1701-2000 | 390 | 487,5 | 585 | 731,25 |
1801-2000/2001-2500 | 540 | 675 | 810 | 1012,5 |
2001-2500/2501-3000 | 780 | 975 | 1170 | 1462,5 |
2501-3000/3001-3500 | 1200 | 1500 | 1800 | 2250 |
3000 felett/3500 felett | 1800 | 2250 | 2700 | 3375 |
Egyéb személygépkocsi | 108 | 135 | 108 | 135 |
Muzeális jellegű szgk. | 240 | 300 | 240 | 300 |
Forrás: Világgazdaság