Súlyos autós terhek

A költségvetés 8-15 milliárd forinttal jár jobban az újrakodifikált regisztrációs adóval, az érintettek azonban egyáltalán nem elégedettek. Az új törvény alapján ugyanis nem egyszerűsödik az adótábla, emelkednek az adótételek valamennyi kategóriában, és fizetni kell a motorok után is. Egyes szakértők szerint ilyen megoldásra nincs példa az Európai Unióban.

MNO
2004. 09. 17. 6:06
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az új regisztrációsadó-törvény szerint nem lesz egyszerűbb az adótábla, valamennyi kategóriában emelkednek az adótételek, és a motorok után is fizetni kell. Ráadásul – minden, december 31-e után értékesített gépjármű esetén – 25 százalékos áfa rakódik a fizetendő összegre. A drágább járművek tulajdonosai pluszteherrel számolhatnak: autóknál a hat-, motoroknál a hárommillió feletti rész után további öt százalékot kell fizetni.

Újdonság, hogy a törvény kimondja: az adókötelezettséget nem a járművek első belföldi forgalomba helyezése keletkezteti, hanem az a tény, hogy az érintett termék forgalomba hozatali céllal bekerült az országba. A regisztrációs adó alanya import esetén az importáló, kereskedelmi forgalomban kapható gépjárműnél a forgalmazó (márkakereskedő), egyéb esetekben pedig a jármű első tulajdonosa.

A szakma képviselői belátják, hogy a PM az adóbevételek növelése érdekében kíván hozzányúlni ehhez a közteherhez, azt azonban sokan vitatják, hogy ezt még megfejelik az általános forgalmi adóval is. A korábban hasonló célt szolgáló fogyasztási adó szintén növelte az áfaalapot. Egyes szakértők ugyanakkor azt hangoztatják, erre a megoldásra nincs példa az Európai Unióban.

Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének ügyvezető elnöke elmondta: legfőbb célnak azt tartanák, ha egyszerűbbé válna az adótábla. Szerinte nem várhatók hosszasan elhúzódó lobbiviták, mert a végleges adótörvényt november 15-ig ki kell hirdetni, hogy az januártól életbe léphessen.

Semmilyen módon nem felel meg a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének a pénzügyi tárca újonnan elkészült anyaga – mondta Fojt Attila, a szervezet elnöke. Egyik javaslatukat sem vették ugyanis figyelembe. Azt szerették volna elérni, hogy a használt kocsiknál vezessék be az úgynevezett avultatást. Szerinte túlzott teher sújtja a használt autókkal kereskedőket, ami a forgalmukon is látszik: míg az idén az első fél évben 11 ezer használt kocsi jött be az országba, tavaly ennek csaknem háromszorosa.




























































































Regisztrációs
adó


Környezetvédelmi
osztály

Benzines/dízel (cm3)
5-ös vagy jobb


5-nél rosszabb

Hatályos Tervezett Hatályos Tervezett
1100-ig/1300-ig 120 150 180 225
1101-1400/1301-1500 180 225 270 337,5
1401-1600/1501-1700 240 300 360 450
1601-1800/1701-2000 390 487,5 585 731,25
1801-2000/2001-2500 540 675 810 1012,5
2001-2500/2501-3000 780 975 1170 1462,5
2501-3000/3001-3500 1200 1500 1800 2250
3000 felett/3500 felett 1800 2250 2700 3375
Egyéb személygépkocsi 108 135 108 135
Muzeális jellegű szgk. 240 300 240 300



Forrás: Világgazdaság

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.