A liftek elterjedtsége és számuk egyfajta fejlettségi mutatóként is értékelhető – mondta a Napi Gazdaságnak Apatini Kornél, a néhány napja bejegyzett Magyar Felvonó Szövetség elnöke.
Magyarországon több mint 29 ezer felvonó üzemel, azonban a kisebb lélekszámú Ausztriában ennek több mint duplája segíti a közlekedést, s még Csehországban és Szlovákiában is jóval több liftet lehet igénybe venni a hazainál.
A tavaly üzembe állított ezer felvonó közül 650-et lakóházakban szereltek fel, a többi középületekbe került. Apatini Kornél szerint a változás mögött a lakásépítési hullám áll.
Egy új lift 4-6 millió forintba kerül, alacsonyabb épületekbe azonban már 3-4 millióért is be lehet építeni. Az építészeti szabályok szerint 12 méternél magasabb épületeket kötelező lifttel ellátni, ami a négyemeletesnél nagyobb házakat jelenti, azonban a piacon egyre jellemzőbb, hogy az alacsonyabb ingatlanokhoz is igényelnek, családi villákba is felszerelnek felvonókat.
A magyarországi felvonók harmada 25-30 éves vagy annál is öregebb, az eredetileg tervezett működtetési idő azonban csupán 20-25 év. Karbantartási munkákkal és felújításokkal 30 évre kitolható az élettartalmuk. Az új társasházi törvény lehetővé teszi, hogy egy lakóközösség teljes egyetértés hiányában is belevágjon liftcserébe, komolyabb felújításba. Az egyetlen jelentős akadály, hogy a munkálatokhoz szükséges hitelt nehezen adják meg a bankok.
A piacon nem kapható teljes egészében magyar gyártású felvonó. A Magyarországon jelen lévő nemzetközi felvonócégek csaknem teljes egészében importálják anyaggyáraiktól a berendezéseket.
Forrás: Napi Gazdaság

Magyar Péter visszalépése után közleményt adott ki a Női Sikernap szervezője