Beruházások Szlovákiában, leépítések Magyarországon

Miközben Magyarországon a tízezrek kerültek az utcára s újabb ezreket bocsátanak el, Szlovákiában legalább ugyanennyi munkahely létesült az autóiparban. A beruházások tekintélyes részét a magyar kormány is megszerezhette volna.

2004. 10. 06. 4:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szlovákiában szárnyal az autógyártás, amely az ország ipari termelésének 25 százalékát, kivitelének pedig 31 százalékát adja. Napjainkban 140 szlovák cég tevékenykedik a járműágazatban – írja a Napi Gazdaság, melynek szerdai számában arról olvashatunk, hogy a VW pozsonyi gyárában fogják gyártani a Q7-est, az Audi új sportos terepjáróját a VW Touareg és a Porsche Cayenne mellett.

Tatabányán 2002 őszén még abban reménykedhetett, hogy Franciaország oda telepíti a PSA Peugeot-Citroen üzemét. Az egymilliárd eurós beruházás esélyeit jónak nevezte Bársony László, a város szocialista alpolgármestere, Medgyessy Péter pedig biztosította a várost a kormányzat támogatásáról. A francia partner 2003 januárjában mégi azt közölte, hogy a gyárat Szlovákiában építik fel. Mint arról a Magyar Nemzet is beszámolt, Csillag István vezette tárca nem tett meg mindent annak érdekében, hogy a kormány időben lépjen, és biztosítsa támogatásáról a tatabányai beruházást.

A dél-koreai Hyundai autógyár 2003 novemberének utolsó napjaiban hivatalosan is bejelentette, hogy a régióba tervezett autógyárának helyszínéért folytatott küzdelemben már csak Lengyelországnak és Szlovákiának van esélye. Magyarország így újra kiesett.

2006-tól Nagyszombatban a francia Peugeot-Citroën, Zsolnán a dél-koreai Hyundai/Kia autógyártó indítja be termelését. A pozsonyi VW intenzíven együttműködik a grazi Magna céggel. A már említett Audi-üzletnek, a fellendülő terepjáró-gyártásnak köszönhetően a jelenlegi mintegy 130 ezer terepjáró helyett 2006-ban már kettőszázezer hagyhatja el a futószalagokat – írta a Napi Gazdaság. A német autókonszern 2003-ban 68 százalékkal növelte pozsonyi termelését, elérve a 183 milliárd koronás (1 dollár = 32,31 korona) értéket.

A nagymérvű autógyártás nem elhanyagolható vonzata a munkahelyteremtés; Szlovákiában ez az iparág új munkahelyek ezreit létesíti a közeljövőben.

Mindeközben Magyarország kormánya folyamatosan új munkahelyek százezreinek létrehozását ígéri, a valóságban folyik a bérből és fizetésből élők munkahelyének felszámolása egyfajta, meglehetősen vitatható takarékossági program keretében.

A közszférában a kormányzat tavaly, a 2003-as költségvetés alapján 1,5 százalékos, azaz négyezer fős leépítést tervezett, de végül a 2263/2003. és a 1106/2003. számú kormányhatározatok alapján ennél jóval több embert küldtek el. Az elbocsátottak létszámáról különböző adatok láttak napvilágot, ezek alapján 6-7 ezerre tehető a központi igazgatási intézményektől elküldöttek száma, ami nagyjából 10 százalékos karcsúsításnak felelt meg. A Pénzügyminisztérium közlése szerint a központi igazgatásban dolgozók létszáma az intézkedés hatására összesen 6088 fővel csökkent.

A Deutsche Telekom, a Matáv Rt. többségi tulajdonosa a 14 700 magyarországi munkahelyből kétezret szüntetne meg.

A Postások Független Érdekvédelmi Szövetsége (Pofész) arról számolt be, hogy háromezerrel több dolgozót bocsátottak el a Magyar Postától, mint ami az erről szóló megállapodásban szerepel. A kormányváltás idején 43 200 fő dolgozott a vállalatnál, és bár Medgyessy Péter az itt dolgozók erkölcsi és anyagi megbecsülését ígérte, a posta modernizációjára hivatkozva hamarosan több mint ötezer munkavállaló elbocsátásáról szóló foglalkoztatási megállapodás született. A vállalattól kapott adatok alapján a Pofész arra jutott, hogy az egyezségben a 2004. év végéig szereplő 37 500 helyett már most 34 254 főre apadt a dolgozói létszám.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.