Csökkenő beruházási ütem, folytatódó magánosítás jövőre

Jövőre nem jut pénz autópálya-építésre, gőzerővel folytatódik tovább a privatizáció, s a tervek szerint drasztikusan csökken a fogyasztás és a beruházások növekedési üteme is - derült ki Draskovics Tibor mai sajtótájékoztatóján. A pénzügyminiszter a 2005-ös büdzsét ismertette.

MNO
2004. 10. 07. 14:31
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Draskovics Tibor pénzügyminiszter ma sajtótájékoztatón ismertette a jövő évi büdzsét. A költségvetést tegnapi ülésén véglegesítette a kormány, és a szaktárca vezetője ma nyújtja át a házelnöknek.

Gyurcsány Ferenc kabinetje 4 százalékos GDP-vel, 4,5 százalékos inflációval, s az idei fogyasztás növekedésének (6,8 százalék) drasztikus csökkenésével (3 százalék) számol. A beruházások növekedése 8-10 százalékról 6-8 százalékra lassul, az államháztartási hiány pedig az idei 5-5,3 százalékról 4,5-4,7 százalékra mérséklődik (pénzforgalom szerint 4,4-4,6 százalékra), viszont a kormányzati szektor adósságát csupán 1 százalékkal kívánják mérsékelni.

A pénzügyminiszter a jövő évi költségvetés legnagyobb nyertesének a mezőgazdaságot tartja, érvelése szerint összességében 328 milliárd forint áll jövőre rendelkezésre az agráriumnak (ennek csak fele a kormánytól, a többi az EU különböző alapjaiból érkezhet majd). A legnagyobb vesztesek szerinte az állami intézmények, mivel a kiadási oldalt csak lényegesen az infláció mértéke alatt növelhetik. Az államigazgatás kiadási oldala az ideihez képest 95 milliárd forinttal csökken, ami körülbelül megegyezik a személyi jövedelemadó csökkentése miatt kieső állami bevételekkel – mondta.

A 2005-ös költségvetés kamatkiadásokra 880 milliárd forint szán. Draskovics kijelentette, hogy a szaktárca nem fogja nyilvánosságra hozni azt a kamatpályát, amivel számoltak a jövő évi tervezéshez, mert „nem szeretnénk üzenni a jegybanknak, hogy milyen kamatcsökkentéseket hajtson végre„. Az önkormányzatok normatív támogatására összességében 282.1 milliárd forint jut, ennen a pénznek az elosztása egy négy kritériumból álló rendszer szerint történik.

Draskovics a privatizációval kapcsolatban kijelentette: az ÁPV Rt. privatizációval kapcsolatos üzletpolitikája titok. Mint mondta: a privatizációs társaság 250-300 milliárd forintnyi bevételt tervez a magánosításból, ezek körét azonban nem nevezte meg. Draskovics Tibor ugyanakkor utalást tett arra: nem érkezett hozzá javaslat a Magyar Posta privatizációjára vonatkozóan, ugyanakkor helyesnek tartja, hogy az illetékesek elgondolkoznak ezen. – Remélem, még sok más intézményen is gondolkoznak – tette hozzá.

A pénzügyminiszter a sajtótájékoztatón kijelentette: 2005-ben egyes áthúzódó kisebb projektektől eltekintve egyetlen fillér sem jut állami pénzből az autópálya-építésekre, a forrásokat a magánszféra fogja biztosítani, koncessziós keretek között. Draskovics úgy fogalmazott: az M5-ösnél már kedvező tapasztalataik vannak.

(A Portfolió összeállítása nyomán)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.