M5-ös: 80-100 milliárddal drágábban

Az Aka Rt. elvesztette jogát az M5-ös autópálya továbbépítésére 2003. december 31. után a parlamenti vizsgálóbizottság jelentéstervezete szerint. Fónagy János mai sajtótájékoztatóján elmondta, hogy a kormánynak nyilvánosságra kell hozni az ügylettel kapcsolatos dokumentumokat.

Kovács Zita
2004. 10. 07. 13:22
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Fidesz szerint az Aka Rt. elvesztette jogát az M5-ös pálya továbbépítésére, mivel a 2003. december 31-i dátum jogvesztő határidő volt – mondta Fónagy János mai sajtótájékoztatóján az M5-ös autópálya kivásárlását vizsgáló országgyűlési bizottság jelentéstervezetére hivatkozva. Hozzátette: a kormány képviselői azt állították, hogy nem járt le a határidő, ezért verseny és közbeszerzés nélkül építették a Kiskunfélegyháza-Szeged közti szakaszt. A jogi alapokra támaszkodó vizsgálat szerint azonban ki kellett volna írni a közbeszerzési eljárást.

Az M5-ös autópálya kivásárlását vizsgáló bizottság hat hónap után kiadta közös zárójelentését – közölte Fónagy János. A parlament 19 kérdésére hat esetben közös megállapodás született. A közös jelentésben a többi kérdésre is született válasz, igaz, különvéleménnyel együtt – fűzte hozzá.

A fideszes politikus hangsúlyozta, hogy a Trigánit-Deutsche Bank elutasításának okáról szóló vitát illetően továbbra sincs közös álláspont a kormánypártok képviselői és a Fidesz között. Szólt arról is, hogy 80-100 milliárd forinttal többet fizetett a kormány, mint amennyibe reálisan került volna az M5-ös autópálya részleges kivásárlása, a továbbüzemeltetése és továbbépítése. A zárójelentés szerint a kormánynak nyilvánosságra kell hozni az ügylettel kapcsolatos dokumentumokat, mivel ez a gazdasági tárca törvényi kötelezettsége.

A parlament bizottság fideszes elnöke a sajtótájékoztatón beszélt a gyorsforgalmi úthálózat privatizációjáról is. A költségvetési tervezet szerint a kormány 300 milliárd helyett 15 milliárd forintot szán a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztésére, a többit magántőkéből kívánják megvalósítani. Ez azt jelenti, hogy magánbefektetők finanszírozzák majd az útépítést és a karbantartást. A koncessziós struktúra miatt ráadásul 15-25 százalékkal többe kerül a gyorsforgalmi út építése, tehát nem kevés haszonnal fog járni ez a befektetőknek. Így az autópálya-üzemeltetés és -fenntartás külföldi kézbe kerülésével tovább szűkítik a magyar piacot.

Az autópályák koncessziós rendszerben való építését – a Magyar Hírlapra és a Népszabadságra is hivatkozva – önbecsapásnak nevezte Fónagy, mivel a költségeket ez esetben is meg kell fizetni, ráadásul kamatostól, így 20-25 évre is eladósíthatják az ágazatot.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.