A fővárosban bejelentett autólopások közel harmadát a rendőrség szerint ténylegesen el sem követték. Konkrét ügyekben indított nyomozások adatai arra utalnak, hogy a károsultak egy része maga lopatja el az autóját – írja a Népszabadság. A lap szerint ilyen esetekben külföldön eladják, majd itthon bejelentik, hogy ismeretlenek ellopták a gépkocsijukat. Számos autólopási ügyben pedig az derült ki, hogy a személygépkocsi néhány nappal azután „tűnt el”, hogy a hitelező bank felszólította a többhavi törlesztőrészlettel elmaradt tulajdonost, rendezze a tartozását vagy adja át a járművet értékesítésére a banknak – teszik hozzá.
Az elmúlt években sokan vásároltak hitelre gépkocsit, minimális kezdőrészlet befizetésével. Egy-másfél év elteltével azonban nem mindenki tudja fizetni a törlesztőrészleteket. Két lehetőség között választhatnak: átadják az autót a banknak, ahol értékesítik, majd a banknál felmerült költségek levonása után megmaradó összeget kifizetik a tulajdonosnak. Ilyenkor általában jóval kisebb összeghez lehet jutni, mint amennyit addig törlesztőrészletek formájában kifizettek az adósok. Sokan ezért eladják, vagy más módon megszabadulnak az autótól: szétszedetik egy bontóban vagy – akinek megvannak az ehhez szükséges kapcsolatai – ellopatják a gépkocsit. Ilyenkor a biztosító kártalanítja a bankot és a tulajdonost egyaránt. A csalások és a biztosítási csalások visszaszorítása érdekében a rendőrség elsősorban a biztosítókkal szövetkezik, hiszen – az összes érintett közül – egyedül nekik áll érdekükben a fiktív autólopások visszaszorítása.
A csalások mellett napjainkban a bontottalkatrész-piac a szervezett tolvajbandák legfőbb megrendelője. Egy gépkocsit alkatrészeire bontva másfélszer annyiért lehet értékesíteni, mint egyben. Amíg nem csökken a bontott alkatrészek és fődarabok iránti kereslet, az autótolvajok is el tudják adni az elkötött járműveket.
A bontott alkatrészek másodlagos piacának számít a biztosítási csalás, mint önálló üzletág. Nemrég egy bűnbanda törött karosszériaelemekre cserélte a sértetlen autók egyes darabjait, beállította a „balesetet„, majd – miután a biztosító felvette a kárbejelentést – a sérült elemeket eltávolította, s az autó újra ép lett. A napokban leleplezett banda – a nyomozás eddigi adatai szerint – legalább száz, de nem kizárt, hogy több mint kétszáz rendbeli biztosítási csalást követett el. Ezek egy részéhez alkalmanként húsz-harmincezer forintért vásárolták meg sérült autók adatait, s azok tulajdonosának aláírását a kárbejelentő lapra.
A rendőrség attól tart, hogy nem ez az egyetlen szervezett csoport, amely a bankok és rajtuk keresztül a biztosítók „lenyúlására” szakosodott. A BRFK a gépjárműbűnözés új jelenségeinek visszaszorítása érdekében javaslatcsomagot készített, amelyet már vizsgálnak az illetékesek. Lényege, hogy a bontott alkatrészek kereskedelmét is szigorúbb ellenőrzés alá kell vonni.
(Népszabadság)
Két napon át korszerű haditechnikai eszközöket mutatnak be a Városligetben
