Az autólopások harmadát el sem követik

Az autólopások jórészét valójában el sem követték: a károsultak egy része maga lopatja el autóját, miután több hónapig nem fizette a törlesztőrészletet. A csalások mellett napjainkban a bontottalkatrész-piac a szervezett tolvajbandák legfőbb megrendelője.

MNO
2004. 12. 29. 11:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A fővárosban bejelentett autólopások közel harmadát a rendőrség szerint ténylegesen el sem követték. Konkrét ügyekben indított nyomozások adatai arra utalnak, hogy a károsultak egy része maga lopatja el az autóját – írja a Népszabadság. A lap szerint ilyen esetekben külföldön eladják, majd itthon bejelentik, hogy ismeretlenek ellopták a gépkocsijukat. Számos autólopási ügyben pedig az derült ki, hogy a személygépkocsi néhány nappal azután „tűnt el”, hogy a hitelező bank felszólította a többhavi törlesztőrészlettel elmaradt tulajdonost, rendezze a tartozását vagy adja át a járművet értékesítésére a banknak – teszik hozzá.

Az elmúlt években sokan vásároltak hitelre gépkocsit, minimális kezdőrészlet befizetésével. Egy-másfél év elteltével azonban nem mindenki tudja fizetni a törlesztőrészleteket. Két lehetőség között választhatnak: átadják az autót a banknak, ahol értékesítik, majd a banknál felmerült költségek levonása után megmaradó összeget kifizetik a tulajdonosnak. Ilyenkor általában jóval kisebb összeghez lehet jutni, mint amennyit addig törlesztőrészletek formájában kifizettek az adósok. Sokan ezért eladják, vagy más módon megszabadulnak az autótól: szétszedetik egy bontóban vagy – akinek megvannak az ehhez szükséges kapcsolatai – ellopatják a gépkocsit. Ilyenkor a biztosító kártalanítja a bankot és a tulajdonost egyaránt. A csalások és a biztosítási csalások visszaszorítása érdekében a rendőrség elsősorban a biztosítókkal szövetkezik, hiszen – az összes érintett közül – egyedül nekik áll érdekükben a fiktív autólopások visszaszorítása.

A csalások mellett napjainkban a bontottalkatrész-piac a szervezett tolvajbandák legfőbb megrendelője. Egy gépkocsit alkatrészeire bontva másfélszer annyiért lehet értékesíteni, mint egyben. Amíg nem csökken a bontott alkatrészek és fődarabok iránti kereslet, az autótolvajok is el tudják adni az elkötött járműveket.

A bontott alkatrészek másodlagos piacának számít a biztosítási csalás, mint önálló üzletág. Nemrég egy bűnbanda törött karosszériaelemekre cserélte a sértetlen autók egyes darabjait, beállította a „balesetet„, majd – miután a biztosító felvette a kárbejelentést – a sérült elemeket eltávolította, s az autó újra ép lett. A napokban leleplezett banda – a nyomozás eddigi adatai szerint – legalább száz, de nem kizárt, hogy több mint kétszáz rendbeli biztosítási csalást követett el. Ezek egy részéhez alkalmanként húsz-harmincezer forintért vásárolták meg sérült autók adatait, s azok tulajdonosának aláírását a kárbejelentő lapra.

A rendőrség attól tart, hogy nem ez az egyetlen szervezett csoport, amely a bankok és rajtuk keresztül a biztosítók „lenyúlására” szakosodott. A BRFK a gépjárműbűnözés új jelenségeinek visszaszorítása érdekében javaslatcsomagot készített, amelyet már vizsgálnak az illetékesek. Lényege, hogy a bontott alkatrészek kereskedelmét is szigorúbb ellenőrzés alá kell vonni.

(Népszabadság)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.