A személy hagyománya

Ebben a könyvben a Szombathelyen rendezett, Az individuum és az európai tradíció című konferencia anyaga olvasható. A konferenciát szervező Berzsenyi Dániel Főiskolán tavaly filozófia szak indult, ezért a kötet a Szombathelyen remélhetőleg megteremtődő filozófiai élet egyik első jeleként is felfogható. Ez önmagában is nagy öröm.

Végh Attila
2005. 01. 22. 7:04
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A könyvet átolvasva örömünk csak fokozódik, még akkor is, ha hallottuk Vekerdi László intelmét: nem szerencsés a tudományos életet olyan könyvekre alapozni, amelyek konferenciák anyagából állnak össze, mert ami egy ilyen „workshopban” a legkelendőbb, az általában tudományos szempontból csekélyebb értékű.
Nos, ez a könyv értékes. Nézzünk néhány írást a gazdag kínálatból, mely az európai individualizmus gondolkodástörténeti nyomait veszi föl, s izgalmasan, perspektivikusan tárja elénk. Huoranszki Ferenc a mérföldkővel, Descartes-tal kezdi. Megmutatja, hogy az ego bizonyossága hogyan alapozta meg a modern európai metafizikát azzal, hogy a szubsztanciatant a reflexív tudatosság lehetőségére építette (amit aztán a kartéziánus metafizikával egyébként vitába szálló Leibniz, s később még Locke is átvett). Huoranszkit az érdekli, hogy az erkölcsi személyiségről kialakított nézeteinket miképpen befolyásolták a descartes-i tanok, és hogy mi a reflexív tudatosság ontológiai státusza. Az autonómia fogalma legalábbis problematikus, mondja, ám az biztos, hogy ez az elv vált az európai individualizmus alapjává.
Vajda Mihály a mindent legyűrő tudományossággal szembehelyezkedő Pascalhoz fordul. Pascal, akit „a végtelen térségek örök hallgatása” rettegéssel töltött el, fehérek közt az első európai volt, aki az embert nem a létező urának látta, hanem „a lét pásztorának”. Ezzel meg is érkeztünk Heideggerhez, hiszen Pascal ebben az írásban mint a létfeledésnek hadat üzenő gondolkodó (és lelki gondozó) jelenik meg. Vajda, hogy rátaláljon arra a létfeledési pontra, ami alapjaiban határozta meg az európai gondolkodástörténetet, a keresztény gondolathoz megy vissza. Az ontológiai differencia, melynek szakadéka létező és lét között tátong, megszüntethetetlen. Az ősi zsidó vallás, mondja Vajda, ezt a hasadást mindig is látta, és – szemben a kereszténységgel – nem törekedett arra, hogy feltöltse vigasszal. Két eltérő stratégia áll előttünk: a keresztény, mely „állandó ügyködésre ösztönöz”, és a zsidó, mely nem ismer örömöt. A zsidó „szaporodjatok és sokasodjatok” elve, valamint az a keresztény nézet, hogy ezzel az ember kiérdemelheti a bűnbocsánatot, oda hatott, hogy az ember igyekezett a természet urává válni. Mert retteg, mondja Vajda.
Az individualitás és a teodícea összefüggéseit vizsgálja Schmal Dániel. Egy 1610-es festmény a kiindulópont, mely a leideni egyetem anatómiatermét ábrázolja. A szigorú boncasztal hátterében csontvázak állnak, kezükben zászlók, melyeken feliratok hirdetik a halál diadalát. A korabeli anatóniaterem tehát nem zárt körű tudósklub, hanem múzeumi látványosság volt. A róla készült festmény azt tükrözi, hogy a halál két arca – melyek ma már külön-külön diskurzusok tárgyai – a 17. században még egy volt. A természettudományos diskurzus és a halált ontológiai eseményként kezelő diskurzusok azután szétváltak, hogy soha többé ne találkozzanak.
Tatár György Individuum és rendszer című írásában a saját maga rendszeren kívüli helyzetéről olvashatunk. Kierkegaard Ábrahámja a példa: a bibliai gyilkosságra Ábrahám nem mint az általános emberi nem egy példánya kapott parancsot, hanem Ábrahám saját maga. S ahogy a saját maga nem fér bele a német idealizmusból elszármazott rendszerfogalomba, úgy Isten sem. (Ezért lehetséges, hogy Ábrahám, amikor kését emeli, éppen Isten előtt áll.) Ám ennek hatalmas ontológiai következményei vannak. Tatár Kierkegaard nyomán erről így ír: „...minél közelebb áll valaki az ember elvont fogalmához, vagyis minél kevésbé saját maga, annál távolabb kerül Istentől, annál kevésbé áll 'Isten előtt'. Istent a filozófia egyáltalána nem érdekli, csak az egyes egyén saját filozófiája.” Kierkegaard ebben az írásban – mintegy az írás megidézte rendszerkonfliktus belső tükreként – Schellinggel kerül szembe, aki Tatár szerint „minduntalan rossz irányt választ”, mert „a tudható Istentől akar eljutni a hitt Istenig”. Schelling tehát elrontja, újrakezdi, elrontja, újrakezdi. Individuális imamalom. Kérdés, hogy az ember tehet-e ennél többet.

(Az individuum és az európai tradíció. Savaria University Press 2004,219 lap, 1980 Ft.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.