A mostani, 150–160 forintos fuvardíj mellett inkább átnyergelünk a személyszállításra, ott 200 forint feletti fix tarifákkal dolgozhatnánk – mondta a Napi Gazdaságnak Lakatos András, a tavaly 1,3 milliárd forintos árbevételű Lakatos és Varga Transport Rt. igazgatója. A Borsod Megyei Kereskedelmi és Iparkamara hagyományos árufuvarozó alosztályának vezetője felháborodott, amikor megtudta, hogy a fővárosban egységesen 240 forint lehet a taxis viteldíj kilométerenként.
Lakatos nem a taxisok tarifáját sokallja, hanem a szállítmányozásban elérhető díjakat tartja rendkívül alacsonynak. Mint mondta, legalább egy euróra kellene azokat emelni mind a belföldi, mind az exportmegrendelések esetében. Az igazgató szerint az EU-csatlakozással liberalizált piacon megháromszorozódott a gépjárművek száma (17 500 kamiont tartanak jelenleg nyilván), a külföldi társaságok megjelenésével 20-30 százalékkal esett az átlagos fuvardíj. (Magyarország megállapodást kötött az Európai Unióval, hogy a külföldi fuvartársaságok meghatározott ideig nem végezhetnek tevékenységet a belföldi forgalomban, vagyis a verseny egyelőre csak az exportmegbízások esetében él.)
Tapasztalata szerint főleg a szlovák kamionosok jelentenek komoly konkurenciát. Lakatos szerint jelenleg nem termel ki nyereséget a szállítmányozás, és ha nem változnak hamarosan a piaci feltételek, több száz kamion állhat be hosszú időre a garázsba. Emiatt utcai demonstráció is elképzelhető a szakma részéről.
A kamara korábban levélben fordult Gyurcsány Ferenc miniszterelnökhöz, választ eddig nem kaptak. A mezőgazdasághoz vagy a vasúthoz hasonlóan az üzemanyag jövedéki adóját szeretnék visszaigényelni, egyben a kedvezőbb adózási feltételekkel rendelkező külföldi cégekkel szembeni versenyhátrány csökkentését várják.
Az adó-visszaigénylés mellett az üzemanyag jövedéki adómértékét 10 forinttal csökkenteni kellene, ezzel is az EU-ban jellemző szinthez igazodna a magyar szabályozás – mondta Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkárhelyettese. Ez ügyben folyamatosan tárgyalnak a Pénzügyminisztériummal, de a tárca csak akkor tartja kivitelezhetőnek az elképzelést, ha azáltal nem csökkennek a költségvetés bevételei. Karmos szerint a nemzetközi fuvarozásban érdekelt vállalkozások számára nem kedvező a jelenlegi forintárfolyam.
Kettészakad az ország, meglepetéseket tartogat az időjárás + videó
