A taxizás vonzóbb, mint az árufuvarozás

A fuvarozók nem a taxisok tarifáját sokallják, hanem a szállítmányozásban elérhető díjakat tartják rendkívül alacsonynak. Az EU-csatlakozással liberalizált piacon megháromszorozódott a gépjárművek száma (17 500 kamiont tartanak jelenleg nyilván), a külföldi társaságok megjelenésével 20-30 százalékkal esett az átlagos fuvardíj.

MNO
2005. 02. 01. 9:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A mostani, 150–160 forintos fuvardíj mellett inkább átnyergelünk a személyszállításra, ott 200 forint feletti fix tarifákkal dolgozhatnánk – mondta a Napi Gazdaságnak Lakatos András, a tavaly 1,3 milliárd forintos árbevételű Lakatos és Varga Transport Rt. igazgatója. A Borsod Megyei Kereskedelmi és Iparkamara hagyományos árufuvarozó alosztályának vezetője felháborodott, amikor megtudta, hogy a fővárosban egységesen 240 forint lehet a taxis viteldíj kilométerenként.

Lakatos nem a taxisok tarifáját sokallja, hanem a szállítmányozásban elérhető díjakat tartja rendkívül alacsonynak. Mint mondta, legalább egy euróra kellene azokat emelni mind a belföldi, mind az exportmegrendelések esetében. Az igazgató szerint az EU-csatlakozással liberalizált piacon megháromszorozódott a gépjárművek száma (17 500 kamiont tartanak jelenleg nyilván), a külföldi társaságok megjelenésével 20-30 százalékkal esett az átlagos fuvardíj. (Magyarország megállapodást kötött az Európai Unióval, hogy a külföldi fuvartársaságok meghatározott ideig nem végezhetnek tevékenységet a belföldi forgalomban, vagyis a verseny egyelőre csak az exportmegbízások esetében él.)

Tapasztalata szerint főleg a szlovák kamionosok jelentenek komoly konkurenciát. Lakatos szerint jelenleg nem termel ki nyereséget a szállítmányozás, és ha nem változnak hamarosan a piaci feltételek, több száz kamion állhat be hosszú időre a garázsba. Emiatt utcai demonstráció is elképzelhető a szakma részéről.

A kamara korábban levélben fordult Gyurcsány Ferenc miniszterelnökhöz, választ eddig nem kaptak. A mezőgazdasághoz vagy a vasúthoz hasonlóan az üzemanyag jövedéki adóját szeretnék visszaigényelni, egyben a kedvezőbb adózási feltételekkel rendelkező külföldi cégekkel szembeni versenyhátrány csökkentését várják.

Az adó-visszaigénylés mellett az üzemanyag jövedéki adómértékét 10 forinttal csökkenteni kellene, ezzel is az EU-ban jellemző szinthez igazodna a magyar szabályozás – mondta Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkárhelyettese. Ez ügyben folyamatosan tárgyalnak a Pénzügyminisztériummal, de a tárca csak akkor tartja kivitelezhetőnek az elképzelést, ha azáltal nem csökkennek a költségvetés bevételei. Karmos szerint a nemzetközi fuvarozásban érdekelt vállalkozások számára nem kedvező a jelenlegi forintárfolyam.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.