Gergely Péter nyugalmazott tanár: Svédországban – ahol már harminchat éve nincs gimnáziumi záróvizsga – az alapiskola 9. osztálya végén anyanyelvből, angolból és matematikából központi tesztet íratnak, és egyebek mellett ennek az eredménye alapján irányítják a tizenhat éves fiatalt a neki megfelelő továbbtanulási irányba (gimnáziumi humán vagy reál, illetve két különböző szintű szakképzés), az iskolán belül pedig a különböző szintű tantárgyoktatási csoportokba. Ezt a vizsgát különböző szinteknek megfelelő anyaggal a hároméves középiskola három osztályában évenként többször is megismétlik. Ez lehetővé teszi a tizenhat éves korban többnyire szülői határozattal választott – nem egyszer a tanuló adottságainak nem megfelelő – irány megváltoztatását. Az ezek után kiadott középiskolai záróbizonyítvány értékelése pedig sokkal többet ér, mint egy nagy hűhóval előkészített, formális vizsgáról kiállított papír.
(Magyar Nemzet, 2005. március 10.)
Milliárdok Kijevnek: a Nyugat példátlan támogatása és annak ára
