A Központi Közlekedési Felügyelet (KKF) idén januárban vizsgálta a MÁV személyszállító vagonjainak állapotát, s arra a következtetésre jutott, hogy az általában szemetes és piszkos járművek sok kívánni valót hagynak maguk után. A vagonok tisztán tartására ezért a vasútvállalat a nyár elején közbeszerzési eljárás keretében keres új takarítókat.
A vagonok tisztán tartására évente kétmillió forintot költő társaság ugyanakkor tisztában van azzal, hogy a több tíz éves, kiszolgált szerelvényeket nem elég csupán kitakarítani és felújítani: új vagonok beszerzésére van szükség. A vérfrissítés érdekében a társaság kétszer harminc szerelvény beszerzésére írt ki pályázatot 130 milliárd forint értékben. A tender során a MÁV – történetében először – a motorvonatok 30 éves üzemeltetésére is ajánlatot kért, így a nyertes nem csupán a vételárat, hanem a karbantartásért, takarításért járó összeget is „megnyerte” 30 évre. Mindezek fényében nem csoda, ha az eredményhirdetést követően – melynek értelmében a Stadler és a Ganz Elektro konzorciuma nyerte el a megbízást – a pályázat vesztese, a kanadai tulajdonú, de németországi részlegével pályázó Bombardier megkérdőjelezi a döntést.
A második helyre szorult pályázó azértl támadja meg a határozatot a Közbeszerzési Döntőbizottságon (KDB), mert szerinte lényegesen olcsóbban szállítanák a MÁV-nak a 30, vagy igény esetén 60 elővárosi villamos motorvonatot, mint a győztesnek hirdetett svájci Stadler. A tender vesztese továbbá azt sem érti, hogy lesz képes a Stadler a drágább gépét olcsóbban karbantartani, mint a Bombardier, amely már létező ,és a MÁV-val közösen tulajdonolt dunakeszi gyárában ápolná a vonatokat.
(Index, Népszabadság)

Magyar szavak, amiket szinte senki sem ismer – Ön tudja mit jelentenek?