A kormány nem hajlandó egyoldalúan csökkenteni a gázolaj árát; az első lépés a forgalmazóké kell, hogy legyen – jelentette ki László Boglár kormányszóvivő tegnapi tájékoztatóján. Mint fogalmazott: a piac háromszereplős, ezért a forgalmazóktól elvárható árképzéskor az önmérséklet, míg a kormánytól elvárható, hogy megvizsgálja az adótartalmakat, a fuvarozóktól pedig az, hogy Magyarországon tankoljanak – fogalmazott László Boglár.
Ismert: a fuvarozók bojkottot jelentettek be valamennyi hazai üzemanyag-termelő és -forgalmazó helyre, amennyiben május 17-ig nem mérséklik a gázolaj árát. Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozó Ipartestülete NiT Hungary ügyvezető főtitkára a Népszabadságnak azt mondta: szeretnék elérni, hogy május 17-ig a kormány az EU tagállamaiban elfogadott legalacsonyabb szintre, literenként 75 forintra mérsékelje a gázolaj árának jövedékiadó-tartalmát. Ez önmagában bruttó 12,5 forintos árcsökkenést eredményezne. Peredi Péter, a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetségének főtitkára szerint a kormány késznek mutatkozik a jövedéki adó mértékének megváltoztatására. A Népszabadság cikke szerint a szaktárca képviselői az üzemanyagárakkal kapcsolatos tegnapi megbeszélésen állítólag közölték a fuvarozókkal: a következő egy hétben esély kínálkozik a jövedéki adó csökkentésére, valamint a gázolaj nagykereskedelmi árképzésében történő változtatásra.
Az azonban a tárgyalások során egyértelművé vált, hogy a fuvarozók versenyképességének megtartását szolgáló lépések terheit a költségvetés nem akarja egyedül viselni. Ezért egy olyan megoldásban gondolkodnak, amelyhez az üzemanyag-forgalmazók és gyártók egyaránt engedményekkel járulnak hozzá. Az üzemanyag-társaságokkal azonban még senki sem tárrgyalt. Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója a lapnak kijelentette: a Mol üzemanyagár-politikáján nem tudnak változtatni, de erről még nem is tárgyaltak a kormánnyal. A többi olajcég képviselői is – mint például Pécsi-Szabó Miklós, az OMV ügyvezetője – azt hangsúlyozták, nem tudnak reagálni az elhangzottakra, ugyanis a kormány egyelőre nem tárt eléjük semmiféle javaslatot – írta a Népszabadság.
A Mol úgy döntött, amennyiben az egyszeri jövedéki adócsökkentés a társaságnál többletforgalmat eredményezne, a Mol kész az ebből származó, a vele szerződéses kapcsolatban álló vevőknek visszajuttatni árengedmény formájában – közölte Ferencz Szabolcs kommunikációs vezető a Magyar Rádióval. Ez azt jelenti: a Mol először a kormány lépésére vár. – A Mol eddig árképzését minden szempontból fenntartjuk, és indokoltnak tartjuk – tette hozzá Ferencz. – A kormány hangot adott ama szándékának, hogy fontolgatja a jövedéki adó csökkentését, csak nem szeretné ezzel növelni a magánforgalmazók profitját. Mi pedig bejelentettük, hogy ebből a profitnövekedésből nem is kérünk, úgyhogy teljesen partnerek vagyunk, és reméljük, ez a lépésünk elősegíti a kormányt a döntés meghozásában, hogy a jövedéki adócsökkenés valóssággá váljon – magyarázta.
A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete közleményben hangsúlyozta: az üzemanyag jövedéki adó-tartamának lehetséges csökkentését örömmel üdvözölné, és jelentős eredménynek könyvelné el, ezzel azonban nem látja megoldottnak a közúti fuvarozói iparág helyzetét. A szakértői számítások ugyanis azt mutatják: az üzemanyag költsége csak töredéke azoknak a különböző elvonásoknak, adóknak, járulékoknak, amelyeket a fuvarozó vállalkozóknak fizetniük kell.

Csak a legokosabbak érnek el 7 pontot ebben a vegyes műveltségi kvízben