Gázolajár: a kormány másra mutogat

A kormány akkor hajlandó megvizsgálni a gázolaj adótartamát, ha a forgalmazók önmérsékletet gyakorolnak az árképzésben. Az olajtársaságokkal azonban eddig senki nem egyeztetett erről. A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete közleményben tudatta: jövedéki adó csökkentése nem oldja meg az iparág helyzetét.

MNO
2005. 04. 29. 12:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kormány nem hajlandó egyoldalúan csökkenteni a gázolaj árát; az első lépés a forgalmazóké kell, hogy legyen – jelentette ki László Boglár kormányszóvivő tegnapi tájékoztatóján. Mint fogalmazott: a piac háromszereplős, ezért a forgalmazóktól elvárható árképzéskor az önmérséklet, míg a kormánytól elvárható, hogy megvizsgálja az adótartalmakat, a fuvarozóktól pedig az, hogy Magyarországon tankoljanak – fogalmazott László Boglár.

Ismert: a fuvarozók bojkottot jelentettek be valamennyi hazai üzemanyag-termelő és -forgalmazó helyre, amennyiben május 17-ig nem mérséklik a gázolaj árát. Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozó Ipartestülete NiT Hungary ügyvezető főtitkára a Népszabadságnak azt mondta: szeretnék elérni, hogy május 17-ig a kormány az EU tagállamaiban elfogadott legalacsonyabb szintre, literenként 75 forintra mérsékelje a gázolaj árának jövedékiadó-tartalmát. Ez önmagában bruttó 12,5 forintos árcsökkenést eredményezne. Peredi Péter, a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetségének főtitkára szerint a kormány késznek mutatkozik a jövedéki adó mértékének megváltoztatására. A Népszabadság cikke szerint a szaktárca képviselői az üzemanyagárakkal kapcsolatos tegnapi megbeszélésen állítólag közölték a fuvarozókkal: a következő egy hétben esély kínálkozik a jövedéki adó csökkentésére, valamint a gázolaj nagykereskedelmi árképzésében történő változtatásra.

Az azonban a tárgyalások során egyértelművé vált, hogy a fuvarozók versenyképességének megtartását szolgáló lépések terheit a költségvetés nem akarja egyedül viselni. Ezért egy olyan megoldásban gondolkodnak, amelyhez az üzemanyag-forgalmazók és gyártók egyaránt engedményekkel járulnak hozzá. Az üzemanyag-társaságokkal azonban még senki sem tárrgyalt. Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója a lapnak kijelentette: a Mol üzemanyagár-politikáján nem tudnak változtatni, de erről még nem is tárgyaltak a kormánnyal. A többi olajcég képviselői is – mint például Pécsi-Szabó Miklós, az OMV ügyvezetője – azt hangsúlyozták, nem tudnak reagálni az elhangzottakra, ugyanis a kormány egyelőre nem tárt eléjük semmiféle javaslatot – írta a Népszabadság.

A Mol úgy döntött, amennyiben az egyszeri jövedéki adócsökkentés a társaságnál többletforgalmat eredményezne, a Mol kész az ebből származó, a vele szerződéses kapcsolatban álló vevőknek visszajuttatni árengedmény formájában – közölte Ferencz Szabolcs kommunikációs vezető a Magyar Rádióval. Ez azt jelenti: a Mol először a kormány lépésére vár. – A Mol eddig árképzését minden szempontból fenntartjuk, és indokoltnak tartjuk – tette hozzá Ferencz. – A kormány hangot adott ama szándékának, hogy fontolgatja a jövedéki adó csökkentését, csak nem szeretné ezzel növelni a magánforgalmazók profitját. Mi pedig bejelentettük, hogy ebből a profitnövekedésből nem is kérünk, úgyhogy teljesen partnerek vagyunk, és reméljük, ez a lépésünk elősegíti a kormányt a döntés meghozásában, hogy a jövedéki adócsökkenés valóssággá váljon – magyarázta.

A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete közleményben hangsúlyozta: az üzemanyag jövedéki adó-tartamának lehetséges csökkentését örömmel üdvözölné, és jelentős eredménynek könyvelné el, ezzel azonban nem látja megoldottnak a közúti fuvarozói iparág helyzetét. A szakértői számítások ugyanis azt mutatják: az üzemanyag költsége csak töredéke azoknak a különböző elvonásoknak, adóknak, járulékoknak, amelyeket a fuvarozó vállalkozóknak fizetniük kell.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.