Kukely Márton, a Magyar Magánvasút (MMV) Rt. vezérigazgatója elmondta: márciusban fordultak a GVH-hoz, mert úgy vélték, a MÁV visszaél erőfölényével. A GVH-tól azt kérik: vizsgálja ki, hogy a MÁV árufuvarozási üzletága önkényesen értelmezi-e a vasúti pályahasználati szabályokat. Az MMV szerint a MÁV magatartásával kizárja a magánvasutakat a jogilag már liberalizált magyar piacról, azaz nincs valós liberalizáció az üzletágban – mondta Kukely.
Az uniós csatlakozásunk után, a vasúti piacnyitást követően a hazai vasúti piacon több vasúttársaság is megjelent, a vasúti árufuvarozásba kívántak bekapcsolódni, amelyhez a vasúti infrastruktúrát üzemeltető MÁV-val kell szerződést kötniük.
A GVH közleménye szerint több, a hivatalhoz érkezett bejelentés is kifogásolta a pályahasználati szerződéskötés és a pályához való hozzáférés körülményeit.
A versenyhivatal 2005. február 9-én indított eljárást az állami vasút pályahasználati szerződésében foglalt egyes pénzügyi feltételek vizsgálatára, amelyek indokolatlanságuk esetén akadályozhatják a versenytárs vasutak piacra lépését és működését. Április 29-én pedig a versenyfelügyeleti eljárás kiterjesztéséről határozott. A kiterjesztett vizsgálat az állami vasúttársaság kezelésében lévő vasúti pályaelemekhez való hozzáférésre, a MÁV Rt. részéről nyújtott szolgáltatások díjának indokoltságára, illetve a vasúttársaság fuvaroztatóival feltételezhetően megkötött kizárólagos megállapodásokra terjed ki. A versenyjog ugyanis tiltja a vállalkozásoknak, hogy erőfölényükkel viszszaélve például tisztességtelen üzleti feltételeket alkalmazzanak, indokolatlanul elzárkózzanak az üzleti kapcsolat létrehozásától, vagy más módon indokolatlanul akadályozzák a versenytársak piacra lépését.
A MÁV a fentiekre közleményében így reagált: nemrégiben az Európai Unióhoz a GVH által kezdeményezett eljárás témaköréhez hasonló, de egy konkrét ügyben érkezett beadvány a Floyd Kft.-től. Az EU soha nem fontolgatta hazánk ellen eljárás indítványozását a MÁV Rt. piaci magatartása miatt. Jean-Arnold Vinois, az unió osztályvezetője is egy konkrét – a Floyd Kft. – ügyben kért tájékoztatást. Az unió ennek ismeretében sem tartotta indokoltnak, hogy eljárást kezdeményezzen a vasúttársaság ellen.
Közölték: a MÁV Rt. valószínűsíti, hogy az unió által elutasított beadvány témakörében a hazai hatósági szerv (GVH – a szerk.) sem találja kifogásolhatónak a MÁV Rt. versenypiaci magatartását. A MÁV Rt. messzemenően törekszik a liberalizált piac kialakítását célzó jogszabályi előírások maradéktalan betartására, annak ellenére, hogy a vasúti árufuvarozás liberalizációja a piacvezető vasúttársaság üzleti érdekeivel sok esetben ellentétes, törvényszerűen az árufuvarozási piac átrendeződésével, az árverseny élesedésével jár. A MÁV úgy vélte: egyes magánvasutak által be nem tartott piaci szabályok a liberalizált helyzetre való felkészülés hiányosságait mutatják, s nem a MÁV Rt. erőfölényével való visszaélést.

Repülni félt, lopni nem – ő volt a 20. század leghírhedtebb magyar tolvaja