Mi lesz a roncsautókkal? – Aggályok az életbe lépő előírások miatt

A gépjárműgyártó és -importőrcégek, valamint a hulladékhasznosító oldal képviselői is aggályokkal várják a roncsautók feldolgozására vonatkozó szabályozás július 1-jei „éles” indulását. Az előírások értelmében péntektől valamennyi forgalmazónak szerződéssel kell igazolni, hogy egy olyan bontó-hasznosító hálózat áll mögötte, amely gondoskodni tud hulladékhasznosítási kötelezettségeinek teljesítéséről, azaz megfelelő számú roncsautó átvételéről és feldolgozásáról.

MNO
2005. 06. 28. 6:34
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Két napja maradt a gyártó és importőr cégeknek arra, hogy leszerződjenek valamelyik roncsautó-hasznosító hálózattal, ellenkező esetben akár forgalmazási engedélyüket is visszavonhatják. A start könnyen kudarcba fulladhat, mivel a hét elejéig mindössze három szerződés született a forgalmazó és a bontó-hasznosító oldal képviselői között a hulladékhasznosítási kötelezettség átvállalásáról, noha mindkét félnek érdeke a kérdés rendezése.

A legközvetlenebb fenyegetéssel a gyártóknak és importőröknek kell számolni, ugyanis a hatóságok szerződés hiányában péntektől akár vissza is vonhatják az érintettek forgalmazói engedélyét. Nehezíti a helyzet kezelését, hogy a roncsautók hasznosítására vonatkozó, tavaly szeptemberben elfogadott kormányrendelet más variációt nem is tartalmaz, azaz elméletileg nincs lehetőség fokozatos szankcionálásra. A lap úgy tudja, hogy a forgalmazó cégek képviselői szerdán találkoznak a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium illetékeseivel a várható fejlemények megvitatása céljából. A lehetséges megoldások között szerepel, hogy mindazon cégek, amelyek már előrehaladott tárgyalásokat folytattak a hasznosítókkal, néhány hónap haladékot kapjanak a kötelezettségátvállalási szerződések megkötésére. Mindenesetre a vonatkozó kormányrendeletet módosítása ebben az esetben is elkerülhetetlennek látszik.

Más részről a bontó-hasznosító oldal képviselői több milliárd forint értékű fejlesztéseket hajtottak végre, miközben az ily módon létrehozott kapacitások egyelőre kihasználatlanok. A roncsautós szabályozásra készülve három cégcsoport fogott bele egy-egy országos hasznosító rendszer felállításába, s a Car-Rec Kht., az Ereco Rt. és a Loacker Recycling Kft. szervezésével létrehozott hálózatok az elmúlt évben egy-egy, 46–60 telephelyből álló rendszert szerveztek.

Igaz, ennek kapcsán a megállapodások hiányánál is nagyobb gond, hogy – az erre vonatkozó belügyminisztériumi rendelet értelmében – nincs valódi kötelezettség arra nézve, hogy a leselejtezett gépjármű utolsó üzemben tartója a nagy költségekkel kiépített és a környezetvédelmi követelményeknek eleget tevő hálózatok valamelyikénél adja le autóját. Becslések szerint ily módon csak az első negyedévben mintegy 30 ezer ronccsá vált gépjármű sorsa vált ismeretlenné. Más megközelítésben: három hónap alatt 30 ezer tonna veszélyes hulladék tűnt el az országban, noha a Car-Rec Kht., az Ereco Rt. és a Loacker Recycling Kft., valamint a Gépjárműbontók Országos Egyesülete már közösen fellépve is felhívta ennek veszélyére a kormányszervek figyelmét.

A leselejtezett gépjárművek hasznosítására vonatkozó, tavaly szeptemberben elfogadott kormányrendelet értelmében 2006-ra 85 százalékra kell emelni a roncsautók hasznosításának arányát. Ezen belül az anyagában történő feldolgozásnak el kell érnie a 80 százalékot, a gyártóknak és importőröknek 2007-től valamennyi roncsautó díjtalan visszavételének feltételeiről gondoskodni kell.

Forrás: Világgazdaság

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.