A gázolaj literje akár 270, a benziné 275 forintig drágulhat a nyári csúcsszezonban – hangzott el a Mol pénteki tájékoztatóján. A társaság ígéretet kapott arra, hogy az áfakulcs csökkentését a kormány nem kompenzálja a jövedéki adóban, így ilyen árak mellett 10 forintos literenkénti árcsökkentést tudnak végrehajtani – januártól. Alács Lajos kereskedelmi igazgató szerint ez az intézkedés remélhetőleg visszafordítja a benzinturizmust.
Az uniós versenyjog miatt a Mol és leányvállalatai a jövőben nem jelentik be az üzemanyag-áremelést, amelyről a benzinkutaknál, illetve visszamenőleg a www.gkm.gov.hu, illetve a www.europa.eu.in/comm/energy/oil honlapokon lehet tájékozódni – jelentette ki Ferencz I. Szabolcs kommunikációs igazgató. (Az utóbbi honlap a megadott elérésen hétfőn nem volt megtalálható – a szerk.)
A magyarországi üzemanyagárak növekedése mögötti okokról Varró László, a Mol vezető közgazdásza elmondta: tartósan fennmarad az 50–60 dollár közötti olajár, a világ olajpiacát ugyanis „keresleti sokk” jellemzi, miután a korábban évi 1 százalékosra tehető igénybővülés jelenleg már 3 százalék, de a kitermelési tartalékok gyakorlatilag eltűntek.
Az olajárat tekintve egyértelműnek látszik: az OPEC elégedett a magasabb árakkal, ráadásul sok fontos olajkitermelő országban a politikai bizonytalanság miatt húzódnak a beruházások. Az új forrásokhoz való hozzáférés a nagy olajtársaságok számára nem könnyű, hiszen a nagyobb olajkitermelő helyekről (Mexikó, Szaúd-Arábia) gyakorlatilag ki vannak tiltva. A jövőben egyébként további élénk keresletre lehet számítani, miután az USA tartós fellendülési pályára állt, és több olajat használ, mint más államok. Ráadásul a Kínában és Indiában elinduló motorizáció együttes hatásaként a jelenlegi 83-85 millió hordós napi olajfelhasználás 2025-re 125-130 millió hordóra nőhet.
Az év versenyhatósága várhatóan július 7-ig dönt a Mol gázeszköz-értékesítésének feltételes jóváhagyásáról – közölte a Bloomberg hírügynökség. A Mol számára mintegy 200 milliárd forint készpénzt jelentő üzlet már csak az uniós jóváhagyástól függ.
(Világgazdaság, teletext.hu)