Végveszélyben a hazai sütőipar

Gyorsíthatja a sütőipari csődhullámot az elmaradt áremelés: a magyar pékeket lehetetlen helyzetbe hozza a kenyérféleségek irreálisan alacsony ára. Kérdés, hogy a fennmaradásukban veszélyeztetett hazai sütödék miként tudják felvenni a versenyt a nagy üzlethálózatok lenyomott átadási áraival.

MNO
2005. 07. 12. 6:44
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Semmit sem sikerült megvalósítaniuk a pékeknek a július elsejétől tervezett áremelésből – nyilatkozta a Világgazdaságnak Ilonka Boldizsár, a Magyar Pékszövetség elnöke. A kenyérféleségeknek 10-15 százalékkal kellett volna drágulniuk a 100–135 forintos kilónkénti átadási árakhoz képest, azonban a sütőipari próbálkozások zöme a kereskedők ellenállásán bukott meg. A pékek szerint egyes nagy üzlethálózatok emelés helyett lenyomták az átadási árakat, miközben a fogyasztói árakon nem változtattak.

Jelen helyzetben valószínűsíthető, hogy felgyorsul a sütőipari csődhullám – vélekednek szakértők. A pékszövetség elnöke közölte: az év első három hónapjában 34 pékség ment tönkre, miközben tavaly egész évben „csak” 54. Hozzátette: várhatóan a ma működő 1344 üzem 25 százalékát, vagyis 300-350 pékséget kell rövid időn belül bezárni. A vállalkozások egy részét külföldi tőke vásárolja majd fel, koncentrálva a termelést – teszi hozzá a Világgazdaság cikkírója.

A pékszövetség úgy igyekszik kompenzálni az elmaradt áremeléseket, hogy a költségek csökkentése érdekében megpróbálja központi beszerzéssel, pályázatos úton előteremteni a gázt és a villamos áramot tagvállalatai számára. Emellett egyes alapanyagok előnyösebb megvásárlásához és a késztermékek hatékonyabb eladásához beszerzési és értékesítési szövetkezetek létrehozására biztatja a cégeket. A várakozások szerint azonban ez sem lesz elegendő ahhoz, hogy az ágazat érdemben befolyásolni tudja az üzletláncok tevékenységét.

A sütőipar ugyanakkor egyfajta válaszlépésként azt is tervezi, hogy – érdekképviseleti koordinációval – a közeljövőben új árucikket dob a piacra „pékmester kenyere” néven. A cégek e terméket – amely kizárólag jó minőségű hazai alapanyagból készülne – csak magyar tulajdonú bolthálózatokban (például a Coop-láncban) forgalmaznák, vagyis e termékből az importált árut is értékesítő külföldi élelmiszerláncoknak nem szállítanának – szögezte le a Világgazdaságnak Ilonka Boldizsár.

A vállalkozások azt is sürgetik, hogy a kormány az agrárrendtartási törvény módosításával erélyesebben lépjen fel az üzlethálózatok halogató fizetési politikájával szemben. A cégek szigorúbb ellenőrzést kérnek a jogszabályban rögzített harmincnapos maximális határidő betartatásához, mivel a kereskedők különböző kifogásokkal és trükkökkel általában 20-30 nappal meghosszabbítják azt. További terhet jelentenek a különböző akciók, polcpénzek és marketing-hozzájárulások is, amelyek összességében 10-15 százalékos többletkiadást okoznak a pékeknek.

(Világgazdaság)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.