Az elmúlt három hétben három trolivezetőt ért áramütés. A cég vezérigazgatója gyorsreagálású vizsgálóbizottságot állít fel, amely a cégnél történt balesetekhez azonnal kiszáll. Aba Botond szerint a trolik elavultak, és „jó lenne mihamarabb kicserélni azokat”. Ugyanakkor a járművek lecserélése nem megy egyik napról a másikra – közölte. Hozzátette: a trolikat naponta legalább egyszer, esős napokon pedig kétszer is „megmérik”. Aba úgy véli: az egész história nem olyan veszélyes, ugyanakkor a trolivezetőket ért áramütés korántsem „tréfadolog”. Gyanúra ad okot, hogy mostanáig nem történt áramütés, de az utóbbi időben többször is előfordult, ráadásul ezekről az esetekről a média hamarabb értesült, mint a mentősök – mondta Aba. „Zavarosak a körülmények” – tette hozzá.
Aba közlésével szemben – úgy tudjuk – a cégnél nem ismeretlenek a hasonló esetek. A Népszabadságnak korábban egy BKV-s műszaki szakértő elismerte, nyilvántartást vezetnek a trolis áramütésekről, amelyek nedves időben, s leginkább a ZIU típusokon fordulnak elő. Az egykor szovjet gyártmányokból még csaknem félszázat üzemeltet a cég, többek között a belvárosban, a 70-es és a 78-as vonalon. A járműveken, többnyire felszállás közben – és többségében nedves időben – bekövetkezett áramütések szempontjából 1984 volt a fekete év, ekkor ugyanis hetven esetet rögzítettek. Kiemelkedőnek számít még 1996, amikor az év első két hónapjában mintegy huszonhárom utas érzett áramütést a trolikon. A következő évben, 1997-ben nem, majd 1998-ban egy, 1999-ben négy, 2003-ban pedig egy balesetről érkezett jelentés a céghez. Ezek többsége az elavult, átlagosan 25 éves ZIU típusokon történt, a 2003-ban azonban a korszerűnek mondható IK-280-as gyártmány rázott meg egy utast.
Azt, hogy mi az igazság, a napokban egészségügyi vizsgálatok döntik majd el. Aba szerint elképzelhető az is, hogy csupán a trolivezetők voltak érzékenyebbek az átlagnál. A hétfőn áramütést szenvedett trolivezető hétfőn este saját felelősségére hazament, és kedden reggel munkára jelentkezett – közölte Aba Botond. Hírügynökségi információk szerint azonban a jármű vezetője olyan súlyos áramütést szenvedett, hogy a bal keze le is bénult.
Fidesz: Demszky Gábor nyilatkozzon a BKV helyzetéről, és vállalja a felelősséget!
Nem múlik el nap, hogy ne lenne tűz, meghibásodás, baleset a BKV járatain. Felháborító, sőt ijesztő, hogy mennyire balesetveszélyessé váltak a BKV járművei, miközben a jegyárak – pontosan a biztonság ígéretével – az egeket ostromolják. A baj nem most kezdődött, de Demszky Gábor főpolgármester azt még 2005 júliusában sem vette észre, ugyanis kérdésemre azt írta: „A BKV Rt. ... a közösségi közlekedés műszaki hátterét megfelelően biztosítja.” A főpolgármester vagy alszik, vagy nem ebben a városban él, hiszen még most sem akar tudomást venni a BKV katasztrofális helyzetéről. Szomorú, de a saját mércéje alapján érthető a tudatlansága, hiszen ha elismerné, hogy balesetveszélyesek a BKV járművei, akkor felelősséget is kellene vállalnia. Így maradnak a balestek és a beismerés hiánya. Talán a megfelelő műszaki állapotnak köszönhető az áramütés, az ütközés, a tűz és a beázás két nap alatt? A főpolgármester a tűzzel játszik. A budapesti polgárok védelmében követeljük: Demszky Gábor nyilatkozzon a BKV helyzetéről, és vállalja a felelősséget! (OS)
Index, radio.hu, HavariaPress, Népszabadság

Csak a legokosabbak érnek el 7 pontot ebben a vegyes műveltségi kvízben