A repülőgép szerencsétlenségét valószínűleg az oxigénellátó vagy a nyomásszabályozó rendszer meghibásodása okozta – közölte a görög védelmi minisztérium. A gép végcélja eredetileg Prága volt. A cseh miniszterelnök azt közölte, hogy 80 gyerek is utazott a gépen, ezt az értesülést azonban a ciprusi belügyminiszter a CNA állami hírügynökségnek cáfolta. A diplomata a görög médiajelentésekre hivatkozva arról számolt be, hogy a gépen többségében ciprusi állampolgárok utaztak. A szerencsétlenségnek nincs túlélője, a 115 utas és a hatfőnyi személyzet életét vesztette.
Házkutatás a Helios légitársaság irodáiban – Letartóztatták az állítólagos sms üzenetről hírt adó férfit
A ciprusi rendőrség hétfőn este házkutatást tartott a Helios légitársaság nicosiai irodáiban, az akció célja annak megakadályozása, hogy a társaság alkalmazottai eltüntessék a Helios repülőgépeinek karbantartására vonatkozó adatokat – számolt be az Info Rádió. A görögországi Szalonikiben eközben őrizetbe vették azt a férfit, aki vasárnap azt állította: a gépen utazó rokonától olyan sms-üzenetet kapott, hogy a gépen rettenetes hideg van, az utasok megfagynak. A görög hatóságok állítólag megállapították, hogy a férfi hazudott, mivel kiderült, a lezuhant repülőgép utaslistáján nem szerepelt az általa megadott nevű személy.
A fagyás teóriáját megcáfolták az első boncolási eredmények
– Eddig hat ember boncolásával végeztünk, és arra a következtetésre jutottunk, hogy haláluk beállta előtt még lélegeztek, és működött vérkeringésük – nyilatkozta hétfőn a késő esti órákban Fillipos Kucafis athéni halottkém, aki ugyanakkor nem zárta ki azt sem, hogy már nem voltak tudatuknál. Több test átvizsgálása után véglegesen bebizonyosodhat: éltek-e még a szerencsétlenül járt utasok a becsapódás pillanatában, vagy sem. – Ehhez mindenképpen szükséges megvizsgálni a tüdőt – tette hozzá Kucaftis boncorvos. Az Info Rádió kedd délutáni híradása szerint már huszonhat emberről derült ki, hogy minden bizonnyal még éltek a földbe csapódás idején.
Eddig a szakértők azt feltételezték, hogy az összes, fedélzeten tartózkodó utas már a földhöz csapódás pillanatában halott, fagyott volt. A görög szakemberek elutasították azokat a feltevéseket, miszerint a baleset helyszínén fagyott testeket találtak volna. Megemlítették: eddig nyolcvan testet sikerült azonosítani, mert sokan elégtek az ütközés során keletkezett tűzben.
Mindannyian megfagytak?
– Mindenhol sárgás elszineződésű, fagyott halottakat láttunk, sehol egy csepp vér – mondta még hétfőn délelőtt az ERT görög televíziónak a szemtanúk egyike, aki a tragédia helyszínének közelében tartózkodott. Akkor úgy vélték: a repülő utasainak megfagyásáról szóló elméletet alátámasztják az utasok sms-ei is, amelyeket közvetlenül a katasztrófa előtt küldtek hozzátartozóiknak. Ezekben levegőhiányról, rendkívüli hidegről és a pilóták eszméletvesztéséről számoltak be az utasok. A szemtanúk elmondása alapján a repülő először a hegyoldalnak ütközött, majd oldalára borult. A helyszínen felcsapó lángok fokozatosan átterjedtek a repülő roncsára, a szétszóródott csomagokra.
A repülővel már Ciprus felett elveszítették a kapcsolatot
Az utasok nagy részének be volt kapcsolva a biztonsági öve, testük a zuhanás után is a székekben maradt: ez arra lehet bizonyíték, hogy vagy már felkészültek a leszállásra vagy még nem kapcsolták ki magukat a start után. A feltételezések szerint ugyanis a repülővel történő kapcsolattartás már közvetlenül a ciprusi légtérben megszakadt, és nem, ahogy eddig feltételezték, a az athéni díszpécserközponttal. A kapitány – aki a klimatizációs berendezésre panaszkodott – még átkapcsolt robotpilótára.
Nyomáscsökkenés – oxigénhiány – halálos hideg
A repülési szakértők még a hétfői napon is megegyeznek abban, hogy az igazi problémát a repülő kabinjában bekövetkező nyomáscsökkenés okozta, amely az oxigénhiányt és a halálos hideget is eredményezte. Néhány kilométerrel a föld felett mínusz ötven Celzius-fok van, és ha a repülőn is hasonló éghajlati viszonyok uralkodtak, az utasoknak csak néhány percük volt még hátra a gépen is. Az oxigénhiány minden bizonnyal az utasok nagy részénél eszméletvesztést okozhatott. Feltételezhető: néhány perccel a becsapódás előtt valóságos légi „bolygó hollandiként” repülhettek, mert a fedélzeten már mindenki halott volt.
Túl sokáig veszett el a radar elől – félelmek szeptember 11-e miatt
A ciprusi légitársaság gépe Larnacából Athénba tartott, amikor elveszítette a kapcsolatot a földi irányítótoronnyal. Ekkor a görög légierő két F16-os gépe szállt fel, hogy az utasszállítót a repülőtérhez kísérje. A vadászgépek pilótái nem látták a Boeing 737-es első pilótáját, csak azt észlelték, hogy a másodpilóta lecsúszott az ülésről, feltehetően elájult. A görög vadászpilóták, akik még percekkel a zuhanás előtt a levegőben látták az utasszállítót, arról számoltak be, hogy az oxigénmaszkokat kiengedték az utastérbe. A gépről nem jelezték, hogy légikalózok eltérítették volna. A görög védelmi minisztérium megerősítette, hogy megtalálták a repülési adatokat tartalmazó fekete dobozokat.
Nemzeti gyász Ciprusban és Görögországban
A ciprusi kormány hétfőtől háromnapos nemzeti gyászt hirdetett a légikatasztrófa miatt. Görögországban egynapos gyászt tartanak a vasárnapi légikatasztrófa áldozataira emlékezve. Magyarország rendkíüli és meghatalmazott nagykövete az Info Rádiónak azt mondta, hogy a Helios légitársaság megmaradt gépeinek nem engedélyezik a felszállást.
TASR/Pravda/radio.hu/Infó Rádió

Vitray Tamás találkozott a Magyarországon kószáló medvével