Megfagytak, mielőtt lezuhantak?

A Helios Airways ciprusi légitársaság gépén utazó 121 utasból legkevesebb huszonhat személy még élt, amikor a gép Athéntól nem messze a földbe csapódott Görögország területén – állítja az athéni halottkém. Közben Cipruson háromnapos, Görögorságban egynapos nemzeti gyászt rendeltek el, Sólyom László részvéttáviratban fejezte ki együttérzését a két ország köztársasági elnökének.

Bõtös Botond
2005. 08. 16. 14:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A repülőgép szerencsétlenségét valószínűleg az oxigénellátó vagy a nyomásszabályozó rendszer meghibásodása okozta – közölte a görög védelmi minisztérium. A gép végcélja eredetileg Prága volt. A cseh miniszterelnök azt közölte, hogy 80 gyerek is utazott a gépen, ezt az értesülést azonban a ciprusi belügyminiszter a CNA állami hírügynökségnek cáfolta. A diplomata a görög médiajelentésekre hivatkozva arról számolt be, hogy a gépen többségében ciprusi állampolgárok utaztak. A szerencsétlenségnek nincs túlélője, a 115 utas és a hatfőnyi személyzet életét vesztette.

Házkutatás a Helios légitársaság irodáiban – Letartóztatták az állítólagos sms üzenetről hírt adó férfit

A ciprusi rendőrség hétfőn este házkutatást tartott a Helios légitársaság nicosiai irodáiban, az akció célja annak megakadályozása, hogy a társaság alkalmazottai eltüntessék a Helios repülőgépeinek karbantartására vonatkozó adatokat – számolt be az Info Rádió. A görögországi Szalonikiben eközben őrizetbe vették azt a férfit, aki vasárnap azt állította: a gépen utazó rokonától olyan sms-üzenetet kapott, hogy a gépen rettenetes hideg van, az utasok megfagynak. A görög hatóságok állítólag megállapították, hogy a férfi hazudott, mivel kiderült, a lezuhant repülőgép utaslistáján nem szerepelt az általa megadott nevű személy.

A fagyás teóriáját megcáfolták az első boncolási eredmények

– Eddig hat ember boncolásával végeztünk, és arra a következtetésre jutottunk, hogy haláluk beállta előtt még lélegeztek, és működött vérkeringésük – nyilatkozta hétfőn a késő esti órákban Fillipos Kucafis athéni halottkém, aki ugyanakkor nem zárta ki azt sem, hogy már nem voltak tudatuknál. Több test átvizsgálása után véglegesen bebizonyosodhat: éltek-e még a szerencsétlenül járt utasok a becsapódás pillanatában, vagy sem. – Ehhez mindenképpen szükséges megvizsgálni a tüdőt – tette hozzá Kucaftis boncorvos. Az Info Rádió kedd délutáni híradása szerint már huszonhat emberről derült ki, hogy minden bizonnyal még éltek a földbe csapódás idején.

Eddig a szakértők azt feltételezték, hogy az összes, fedélzeten tartózkodó utas már a földhöz csapódás pillanatában halott, fagyott volt. A görög szakemberek elutasították azokat a feltevéseket, miszerint a baleset helyszínén fagyott testeket találtak volna. Megemlítették: eddig nyolcvan testet sikerült azonosítani, mert sokan elégtek az ütközés során keletkezett tűzben.

Mindannyian megfagytak?

– Mindenhol sárgás elszineződésű, fagyott halottakat láttunk, sehol egy csepp vér – mondta még hétfőn délelőtt az ERT görög televíziónak a szemtanúk egyike, aki a tragédia helyszínének közelében tartózkodott. Akkor úgy vélték: a repülő utasainak megfagyásáról szóló elméletet alátámasztják az utasok sms-ei is, amelyeket közvetlenül a katasztrófa előtt küldtek hozzátartozóiknak. Ezekben levegőhiányról, rendkívüli hidegről és a pilóták eszméletvesztéséről számoltak be az utasok. A szemtanúk elmondása alapján a repülő először a hegyoldalnak ütközött, majd oldalára borult. A helyszínen felcsapó lángok fokozatosan átterjedtek a repülő roncsára, a szétszóródott csomagokra.

A repülővel már Ciprus felett elveszítették a kapcsolatot

Az utasok nagy részének be volt kapcsolva a biztonsági öve, testük a zuhanás után is a székekben maradt: ez arra lehet bizonyíték, hogy vagy már felkészültek a leszállásra vagy még nem kapcsolták ki magukat a start után. A feltételezések szerint ugyanis a repülővel történő kapcsolattartás már közvetlenül a ciprusi légtérben megszakadt, és nem, ahogy eddig feltételezték, a az athéni díszpécserközponttal. A kapitány – aki a klimatizációs berendezésre panaszkodott – még átkapcsolt robotpilótára.

Nyomáscsökkenés – oxigénhiány – halálos hideg

A repülési szakértők még a hétfői napon is megegyeznek abban, hogy az igazi problémát a repülő kabinjában bekövetkező nyomáscsökkenés okozta, amely az oxigénhiányt és a halálos hideget is eredményezte. Néhány kilométerrel a föld felett mínusz ötven Celzius-fok van, és ha a repülőn is hasonló éghajlati viszonyok uralkodtak, az utasoknak csak néhány percük volt még hátra a gépen is. Az oxigénhiány minden bizonnyal az utasok nagy részénél eszméletvesztést okozhatott. Feltételezhető: néhány perccel a becsapódás előtt valóságos légi „bolygó hollandiként” repülhettek, mert a fedélzeten már mindenki halott volt.

Túl sokáig veszett el a radar elől – félelmek szeptember 11-e miatt

A ciprusi légitársaság gépe Larnacából Athénba tartott, amikor elveszítette a kapcsolatot a földi irányítótoronnyal. Ekkor a görög légierő két F16-os gépe szállt fel, hogy az utasszállítót a repülőtérhez kísérje. A vadászgépek pilótái nem látták a Boeing 737-es első pilótáját, csak azt észlelték, hogy a másodpilóta lecsúszott az ülésről, feltehetően elájult. A görög vadászpilóták, akik még percekkel a zuhanás előtt a levegőben látták az utasszállítót, arról számoltak be, hogy az oxigénmaszkokat kiengedték az utastérbe. A gépről nem jelezték, hogy légikalózok eltérítették volna. A görög védelmi minisztérium megerősítette, hogy megtalálták a repülési adatokat tartalmazó fekete dobozokat.

Nemzeti gyász Ciprusban és Görögországban

A ciprusi kormány hétfőtől háromnapos nemzeti gyászt hirdetett a légikatasztrófa miatt. Görögországban egynapos gyászt tartanak a vasárnapi légikatasztrófa áldozataira emlékezve. Magyarország rendkíüli és meghatalmazott nagykövete az Info Rádiónak azt mondta, hogy a Helios légitársaság megmaradt gépeinek nem engedélyezik a felszállást.

TASR/Pravda/radio.hu/Infó Rádió

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.