Schrödernek visszatért az önbizalma

Németország várhatóan drámai választási kampány előtt áll. Az SPD ugyanis javított a közvéleménykutatási eredményein. A CDU/CSU és az FDP biztos lehetett a Bundestag többségben, másfél héttel a voksolás előtt azonban változott a helyzet: a parlamenti matematika alapján az SPD, a zöldek és az új Baloldali Párt már képes lenne egy koalíciós többségre.

2005. 09. 11. 7:05
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Die Presse (diepresse.com)

A konzervatív osztrák lap német fővárosi tudósítója Thomas Vieregge Berlin a nagykoalíció felé vette az irányt című írásában a CDU/CSU-SPD kormányzást jósol a szeptember 18-i voksolást követően.

Németország várhatóan drámai választási kampány előtt áll. Az SPD az utóbbi napokban javított a közvéleménykutatási eredményein. Gerhard Schröder ismét sugárzik az önbizalomtól. A kancellár már látja a fordulatot, miközben az ellenfél tábora remeg a félelemtől. Hosszú ideig a CDU/CSU és az FDP biztos lehetett a Bundestag többségben, másfél héttel a voksolás előtt jelentősen változott a helyzet: a parlamenti matematika alapján az SPD, a zöldek és az új Baloldali Párt már képes lenne egy koalíciós többségre.

Annak ellenére, hogy a vörös-zöld kormány egy ilyen koalíciót kategorikusan kizár, a CDU elnökasszonya, Angela Merkel mégis megpróbál egy vörös-vörös-zöld rémképénél kampányolni. Az FDP abban bízik, hogy a vasárnapi rendkívüli pártkongresszus javítani fogja a viszonylag gyenge közvéleménykutatási eredményeiket.

Egyre erősebben rajzolódik ki egy nagykoalíció, melyet a közvéleménykutatások szerint a németek többsége is támogatna. Búcsú ajándékként Schröder – még ha csak kisebbik koalíciós pártként is – komolyan hozzájárulhat pártja kormányon maradásához.

Schröder legutóbb 38 százalékot nevezett meg kampánycélként. Az SPD elnöke, Franz Müntefering és a szociáldemokrata miniszterek, Otto Schily és Wolfgang Clement nem csinálnak titkot abból, hogy milyen nehezükre esne visszatérni az ellenzéki padsorokba.

Az SPD mindent elkövet, hogy a hosszú ideje a vörös-zöld koalíció ellenes hangulatot megfordítsa. Az egykori vörös fellegvárban, Északrajna-Vesztfáliában próbálkoznak választási nagygyűlésekkel, hogy az utolsó pillanatban mozgósítsák törzsszavazóikat. Levélben, plakátokon támadják a szociáldemokraták a CDU „radikálisan antiszociális” politikáját.

Schröder újra és újra támadja „azt a heidelbergi professzort”: a CDU árnyékpénzügyminiszterét, Paul Kirchhofot. A látnokként dicsért egykori alkotmánybíró, az első pillanatban hatalmas népszerűséget hozott, de most már beleütközött a politikai élet kemény realitásaiba. Radikális, egykulcsos adókoncepciója láthatóan a választók körében komoly elbizonytalanodáshoz vezetett. A közvéleménykutatásokban az adó és pénzügypolitika területén a CDU/CSU megítélése majdnem visszaesett az SPD szintjére.

Focus (focus.msn.de)

A müncheni hírmagazin a Hiányoznak a New Orleansnak szánt adományok címmel tudósít a németek adakozó kedvének elapadásáról.

A németek többségének esze ágában sincs, hogy az amerikai hurrikán áldozatainak adakozzon. Amint a Polis közvéleménykutató intézet reprezentatív felméréséből kiderült, a megkérdezettek 54 százalékában fel sem merül, hogy a Katrina áldozatait pénzzel, vagy más módon támogassa. A közvéleménykutatási eredmények megfelelnek a Német Vörös Kereszt tapasztalatainak. Egy héttel az adománygyűjtésre tett felhívást követően jóval kevesebb pénz érkezett a megadott számlákra, mint egyéb természeti csapások esetében. Péntekig mindössze 790.000 eurót utaltak át a vörös keresztnek. A dél-ázsiai cunami katasztrófát követően tavaly decemberben, s a 2002-es elbai árvíz után ennyi idővel már több, mint 10 millió eurót utaltak át a németek.

Az akadozó-adományozó kedv egyik oka az Egyesült Államok gazdagsága. „Az USA nem egy fejlődő ország” – magyarázza a vörös kereszt munkatársa. A fosztogatások és a hatóságok hibái tovább csökkentik az amúgy sem túl magas adakozó kedvet, vélekedett egy szakértő.

Der Spiegel (spiegel.de)

A baloldali hírmagazinban Ferda Ataman Az anyák bátorsága című cikkében foglalkozik a Berlin-Kreuzberg kerületében élő török közösség drogproblémájával.

Kreuzberg egyik sarkában, mely minden további nélkül „Kis-Isztambul” lehetne, tíz nő találkozik a Smyrna vegyeskereskedésben. Névsorolvasást tartanak, felveszik fehér feliratos köpenyüket, s egy zseblámpával felfegyverkezve útra kelnek. „Ha nem mi, akkor kicsoda?” és „Ma az én gyerekem, holnap a tied lehet érintett” – áll a felsőjükre felírva. „Dealerek kifelé!” – ez a mottójuk.

Egy tizenkét esztendős török gyereknél egy teli zacskó „füvet” és pár tablettát talált az egyik szomszédasszony. Hatalmas tumultus keletkezett a sikátorban. Mindenki beleszólt a vitába, hogy mi legyen ezzel a fickóval. Ebből a vitából alakult meg az „Anyák határok nélkül” nevű szervezet.

A bűnügyi statisztikák rémítőek, 2004-ben minden tizedik gyanúsított kábítószeres ügybe bonyolódott. A bűnözőknek közel öt százaléka volt gyermek. A berlini számadatok is azt mutatják, hogy nő a fiatalok aránya a kábítószeres ügyekben, 1991-ben még 932 gyanúsított volt 21 év alatti, míg 2003-ban már 3584, ami majd négyszeres növekedést jelent. Még súlyosabb képet mutat a 14 év alattiak statisztikája: 1991 óta az ő esetükben a növekedés 13- szoros, 2004-re számuk már elérte a 78-at.

A nem német berlini gyanúsítottak számarányukat minden korcsoportban messze meghaladó módon képviseltetik magukat. Nem csoda, hiszen például a berlini törökök 52 százaléka munkanélküli. A gyors és egyszerű pénzkereséshez szinte kínálja magát a kábítószerkereskedelem. „A mi Kreuzbergüng a kábítószerkereskedelem piacává változott. Alig lehet úgy 100 métert megtenni, hogy ne ajánlanának mindenféle drogot” –nyilatkozzák az „anyák határok nélkül” kezdeményezés tagjai. S mivel kiskorúak nem büntethetőek, ezért igen szívesen használják őket nagyobb mennyiségek szállításakor.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.