Vége a Bombardier és a Stadler küzdelmének?

A Tages-Anzeiger lap szerint majdnem biztos a Stadler magyarországi megbízatása. A Die Presse Kelet-Európa erőlteti a kereskedelmet Oroszországgal címmel közöl tudósítást. 2000 óta Lengyelország és Ausztria volt képes az orosz piaci részesedését növelni, míg Magyarország és Csehország jelentősége visszaesett.

2005. 09. 14. 7:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tages-Anzeiger (tagesanzeiger.ch)

A zürichi napilap A Stadler magyarországi megbízatása majdnem biztos címmel tudatja a svájci munkavállalók számára kedvező hírt.
A budapesti elővárosi vonatok szállítása kapcsán immár végtelennek tűnő konfliktusban egy új, talán végleges döntés történt. A budapesti közbeszerzési döntőbizottság kedden megerősítette a MÁV döntését, mely 30 szerelvény leszállítására vonatkozó szerződést a thurgaui Stadler Railnek ígérte.

A bizottság döntése vélhetően a végét jelenti annak az elkeseredett küzdelemnek, melyben a svájci Stadler és a kanadai vasútépítő cég, a Bombardier folytatott a 700 millió svájci frankos megbízásért. Stadler magyarországi partnerével a Ganz-Transelektroval közösen már 2005 márciusában megnyerte a tendert. A tegnapi döntéssel a Bombardier harmadik kísérlete is meghiúsult, hogy semmissé tegye a Stadler sikerét. A Bombardiernak azonban arra még van lehetősége, hogy magyar bírósághoz forduljon.

A Bombardier európai központjában Berlinben a tegnapi magyarországi döntés miatt „meglepettek és csalódottak” voltak. A cég vezetése a következő napokban dönt a következő lépésekről, nyilatkozta a Bombardier szóvivője Ulrich Bieger: „A bizottság döntését alaposan át kell tanulmányoznunk. Azonban még nincs minden lehetőség veszve. . .”

Die Presse (diepresse.com)

A konzervatív osztrák lapban Erich Hoorn Kelet-Európa erőlteti a kereskedelmet Oroszországgal címmel tudósít az új EU tagok és Moszkva gazdasági kapcsolatairól. 2000 óta Lengyelország és Ausztria volt képes az orosz piaci részesedését növelni, míg Magyarország és Csehország jelentősége visszaesett.

Az összes posztkommunista ország a kommunizmus 1989-es összeomlása után a Moszkvához fűződő régi gazdasági kapcsolatait elhanyagolta, illetve kiszorították őket erről az ígéretes piacról. A régi gazdasági kapcsolatok majdnem teljesen megszűntek. Csak a legutóbbi időben fedezték fel a azokat a hatalmas lehetőségeket, melyeket az orosz piac magába rejt, és mozgósították ismét a régi politikai kapcsolatokat.

Lengyelország 2000 és 2004 között 21,8 százalékkal növelte oroszországi piaci részesedését és így elérte az 5,1 százalékot. Csehország (jelenleg 1,7 százalékos piaci részesedéssel rendelkezik, miután az említett ciklus alatt 10 százalékkal csökkent a részesedése az orosz kereskedelemből. Különösen jelentős Magyarország 2000 és 2004 közötti időszakban bekövetkezett 27 százalékos piacvesztése, ami után Budapest az orosz piac 1,6 százalékát birtokolja. Oroszországba irányul Ausztria kivitelének 1,5 százaléka, ez nagyjából azonos a Szlovákiába irányuló exportnak és közel fele a magyarországinak és a csehországinak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.