Mégis alkotmánysértők a mobilposták?

A két éve bevezetett mobilposta-rendszer elleni tiltakozások hatására az állampolgári jogok biztosa felülvizsgálta korábbi álláspontját, és most már alkotmányos visszásságokat fedezett fel a Magyar Posta Rt. eljárásában, ezért azt javasolja, hogy ne lehessen a kistelepülések egyetértése nélkül megszüntetni a fix postahivatalokat.

MNO
2005. 10. 20. 9:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Magyar Posta Rt. 2003-ban döntött arról, hogy több száz kistelepülés postahivatalát bezárja, és az érintett települések polgármestereinek tiltakozása ellenére bevezeti a mobilposta rendszert. A kistelepüléseken élő állampolgárok esélyegyenlőségét veszélyeztető ügyben 2003-ban hivatalból indított vizsgálatot az állampolgári jogok országgyűlési biztosa, melyből azt a következtetést vonta le akkor, hogy önmagában a Magyar Posta Rt. intézkedése nem minősül alkotmányos visszásságnak.

Az azóta eltelt időben – miközben a Magyar Posta 542 településen zárta be a fix postahivatalt – számtalan tiltakozás született az esélyegyenlőséget is sértő intézkedés ellen. A Zempléni Településszövetség népi kezdeményezésként 60 630 aláírást gyűjtött össze. A kistelepülések lakói mellé a nagyobb települések, városok állampolgárai, közéleti személyiségek, művészek is csatlakoztak. A több mint hatvanezer aláírás ellenére az Országos Választási Bizottság (OVB) többször is eredménytelennek nyilvánította a népi kezdeményezésüket. Az ellenzéki pártok törvénymódosításokat javasoltak, ám ezt az önkormányzati bizottság balliberális többsége elgáncsolta. Ez év szeptemberében egy kis faluban, Ivádon, a falunapon egy zöldre festett és „Posta” felirattal ellátott, forgalmon kívüli autót gyújtottak fel, ezzel demonstráltak a mobilposta hálózat kiterjesztése ellen. „A posta házhoz megy” felirat helyett, „A posta tűzbe megy” volt olvasható a járművön.

A hatályos törvény szerint nem szükséges a 600 fő alatti településeken állandó postahivatal működtetése, a küldeményfelvételt mobilpostával is elláthatja a szolgáltató. A jogszabály ugyanakkor nem rendelkezik arról, hogy az önkormányzatok beleegyezése is szükséges a postahivatal kiváltásához, így az MP Rt. lényegében csak a törvény hiányosságait kihasználva dönthetett a kis posták bezárásáról. A Magyar Posta Rt. a tiltakozások ellenére sikertörténetként állította be a mobilposták üzembe helyezését.

Lenkovics Barnabás a tiltakozások hatására utóvizsgálatot kezdeményezett, s újabb jelentésében már alkotmánysértőnek találta a Magyar Posta eljárását.

A jelentés megállapítja: „a postai szolgáltatás működtetését előíró szabályozás, és ennek alapján a korábban működő több száz állandó postai szolgáltatóhely megszüntetése az Alkotmányban deklarált hátrányos megkülönböztetés tilalmával, az emberi méltósághoz való joggal, illetve a jogállamiság elvéből fakadó jogbiztonság és a tisztességes eljárás követelményével összefüggésben visszásságot okoz”.
Az ombudsman szerint az „alkotmányos visszásság” a már működő mobilpostai szolgáltatás vonatkozásában is fennáll. Az MP Rt. intézkedésében nem érvényesül az esélyegyenlőség és diszkrimináció-mentesség elve, hiszen a jog a különböző lakosságszámú településen élőket nem kezeli egyenlő méltóságú személyekként, és ez a megkülönböztetés érinti a településeken működő önkormányzatokat is.

Lenkovics jelentésével egyidejűleg törvény- és rendeletmódosítási javaslatokat is megfogalmazott az illetékes Informatikai és Hírközlési Miniszternek, amelyeknek lényege, hogy a hatszáznál kevesebb népességszámú településeken is „főszabályként” állandó szolgáltatóhely biztosíthassa a postai működést, mobilpostát pedig csak kivételes esetben – ha a település önkormányzatával erről szerződésben megállapodtak – lehessen üzemeltetni.

Az ombudsman azt is javasolja, csatlakozva a korábbi ellenzéki képviselői indítványokhoz, hogy „azokon a településeken, ahol az egyetemes postai szolgáltató egyoldalú döntése alapján már mobilpostát működtet, 60 napon belül szerződésben legyen köteles megállapodni a települési önkormányzattal a mobilposta további működtetéséről, vagy – megállapodás hiányában – az állandó postai szolgáltatóhelyet visszaállítani”.

Az MDF szerint is sérti a kistelepüléseken élők esélyegyelőségét a kisposták bezárása – jelentette ki Herényi Károly, az MDF frakcióvezetője csütörtökön. Hozzátette: a vidékfejlesztés nem azt kívánná, hogy a kistelepülések lakóit még inkább elvágják egymástól és a világtól.

Az MDF eddig kétszer nyújtottak be törvénymódosítási javaslatot a kisposták védelmében. Az első alkalommal nem került a javaslat az Országgyűlés elé, ám most, Lenkovics állásfoglalásának fényében abban bíznak, hogy a közelmúltban beadott újabb javaslatuk sikeres lehet. Az MDF frakcióvezetője elárulta: hétfőn a parlamentben azonnali kérdést intéznek a témában az esélyegyenlőségi miniszterhez.

Pettkó András MDF-es képviselő ezt azzal egészítette ki, hogy 1.179 önkormányzat polgármesterét levélben kérték fel arra, hogy járjanak közben a térségi országi képviselőknél törvényjavaslatuk napirendre vétele ügyében.

(mno.hu, ombudsman.hu)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.