A miniszterelnök az M5-ös avatásán azt mondta, ha az ország előre akar jutni, akkor építkezni kell, akár olyan áron is, amennyibe az autópályák kerülnek. Gyurcsány Ferenc bejelentette: a jövő héten átadják az M0-ást, az M7-es pedig 20 kilométer híján a jövő év végéig elkészül a határig. Épül az M6-os Érd és Dunaújváros, illetve az M0-ás és Érd között, az M3-as pedig jövő év végéig ér el Nyíregyházáig és Debrecenig – közölte a kormányfő.
Sok pénzünkbe kerül
Az M5-ös autópályáért az AKA-nak csaknem olyan összeget fizet az állam 2005-ben, mint amennyibe az országos sztrádahálózat fenntartása és fejlesztése kerül az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt.-nek. Az M5-öst PPP formában építi és üzemelteti magántőkéből az AKA, ezért viszont az állam a futamidő végéig, jelen esetben 2030-ig évente rendelkezsére állási díjat fizet. E szerint az építési kockázat ugyan az AKA-é, viszont az üzleti kockázatot az állam vállalta, ami annyit jelent, hogy a beruházónak és az üzemeltetőnek megtéríti a költségeit és a tőkearányos hasznot. Az ÁAK Rt. a tervek szerint idén 24 milliárd forintot fordít az általa üzemeltetett 580 kilométer hosszú országos gyorsforgalmi úthálózat fenntartására és fejlesztésére, ugyanakkor viszont a költségvetésből 22,9 milliárd forintot fizet az állam rendelkezésre állási díjként az AKA Rt.-nek az immáron 145 kilométer hosszú útszakaszért.
A magyar állam tavaly februárban írt alá szerződést az addigra csőd közeli helyzetbe került AKA Rt. francia–német főtulajdonosaival a matricás rendszer bevezetéséről, a sztráda továbbépítéséről és üzemeltetéséről. Az állam akkor 40 százalékos tulajdonrészt vásárolt a társaságban, így – közpénzből – mintegy 82 millió euró készpénz került a rendszerbe, illetve a tulajdonosokhoz. Megállapodtak továbbá a felek abban, hogy az AKA érdekeltségébe tartozó útépítő cégek – közbeszerzés nélkül – építik meg a Kiskunfélegyháza–Szeged szakaszt. A továbbépítést hitelből finanszírozzák a tulajdonosok, ehhez az AKA állami garancia nélkül vett fel hiteleket. A beruházás és üzemeltetés költségvetését viszont minden bizonnyal úgy készítették el az illetékesek, hogy az megfelelő garanciát nyújt a minőségre.
Csercseszov és Máté Csaba újra összeállt, az FTC után Oroszországban!
