Átadták az M5-ös új Kiskunfélegyháza és Szeged közti szakaszát

Forgalomba helyezte ma az Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt. az M5-ös sztráda új 49 kilométer hosszú szakaszát Kiskunfélegyháza és Szeged között. Az új autópályaszakaszt Gyurcsány Ferenc miniszterelnök, valamint Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter avatta fel. A sztádaszakasz üzembe helyezését követően rövidebb idő alatt lehet a Budapest és Szeged közötti utat megtenni, ugyanakkor az M5-ös építése és üzemeltetése az adófizetőknek lényegesen több pénzébe kerül, mint az állami tulajdonú sztrádák esetében.

Putsay Gábor
2005. 12. 10. 15:20
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A miniszterelnök az M5-ös avatásán azt mondta, ha az ország előre akar jutni, akkor építkezni kell, akár olyan áron is, amennyibe az autópályák kerülnek. Gyurcsány Ferenc bejelentette: a jövő héten átadják az M0-ást, az M7-es pedig 20 kilométer híján a jövő év végéig elkészül a határig. Épül az M6-os Érd és Dunaújváros, illetve az M0-ás és Érd között, az M3-as pedig jövő év végéig ér el Nyíregyházáig és Debrecenig – közölte a kormányfő.

Sok pénzünkbe kerül

Az M5-ös autópályáért az AKA-nak csaknem olyan összeget fizet az állam 2005-ben, mint amennyibe az országos sztrádahálózat fenntartása és fejlesztése kerül az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt.-nek. Az M5-öst PPP formában építi és üzemelteti magántőkéből az AKA, ezért viszont az állam a futamidő végéig, jelen esetben 2030-ig évente rendelkezsére állási díjat fizet. E szerint az építési kockázat ugyan az AKA-é, viszont az üzleti kockázatot az állam vállalta, ami annyit jelent, hogy a beruházónak és az üzemeltetőnek megtéríti a költségeit és a tőkearányos hasznot. Az ÁAK Rt. a tervek szerint idén 24 milliárd forintot fordít az általa üzemeltetett 580 kilométer hosszú országos gyorsforgalmi úthálózat fenntartására és fejlesztésére, ugyanakkor viszont a költségvetésből 22,9 milliárd forintot fizet az állam rendelkezésre állási díjként az AKA Rt.-nek az immáron 145 kilométer hosszú útszakaszért.
A magyar állam tavaly februárban írt alá szerződést az addigra csőd közeli helyzetbe került AKA Rt. francia–német főtulajdonosaival a matricás rendszer bevezetéséről, a sztráda továbbépítéséről és üzemeltetéséről. Az állam akkor 40 százalékos tulajdonrészt vásárolt a társaságban, így – közpénzből – mintegy 82 millió euró készpénz került a rendszerbe, illetve a tulajdonosokhoz. Megállapodtak továbbá a felek abban, hogy az AKA érdekeltségébe tartozó útépítő cégek – közbeszerzés nélkül – építik meg a Kiskunfélegyháza–Szeged szakaszt. A továbbépítést hitelből finanszírozzák a tulajdonosok, ehhez az AKA állami garancia nélkül vett fel hiteleket. A beruházás és üzemeltetés költségvetését viszont minden bizonnyal úgy készítették el az illetékesek, hogy az megfelelő garanciát nyújt a minőségre.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.