Hol húzódnak a hit határai?

Száz évvel ezelőtt, 1905 decemberében fogadták el a laikus államról szóló francia törvényt, amely az állam és az egyház szigorú elválasztását rendelte el. Hazánkban a túlsúlyban lévő balliberális propaganda hatására széles körben elterjedt az a nézet, hogy Európában az egyház és az állam viszonyában csak ez az egyetlen modell létezik.

2005. 12. 15. 9:16
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hogy ez mennyire nincs így, azt is bizonyítja lapunk brüsszeli tudósítójának beszélgetése Louis-Léon Christiansszal, aki Belgium legpatinásabb egyetemén, a Leuveni Katolikus Egyetemen és Párizsban tanít jogelméletet és kánonjogot. Christians professzor számos egyéb feladata mellett a Nemzetközi Kánonjogi és Egyházi Konzorcium európai szekciójának főtitkára és az Európa Tanács tanácsadója.

– Professzor úr, kérem, hogy beszélgetésünk elején vázolja: Európában az egyház és az állam viszonyának hány modelljét ismerik?
– Kissé egyszerűsítve azt mondhatjuk, hogy három fő modell létezik. Két szélsőséges és igen nagy számú „középmodell”. A szélsőséges modellek egyik végén találhatjuk az államegyházat, míg a skála másik végén az egyház és az állam teljes elkülönülésén alapuló formát találjuk, amit Franciaországban „laikus”, vagyis világi modellnek neveznek. A két szélsőséges alakzat között helyezkedik el az európai államok zöme. E közbenső modellhez tartozó országokban az egyház és az állam viszonya a történelmüknek megfelelően alakult ki.

Interjú a csütörtöki Magyar Nemzet 5. oldalán

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.