Adómódosítások: normakontrollt kérnek a bankok

Három pénzügyi szervezet csütörtökön azt kérte a köztársasági elnöktől, indítványozza az Alkotmánybíróságnak előzetes alkotmányossági vizsgálat lefolytatását az államháztartás egyensúlyát javító különadóval, a költségvetési forrásból származó kamattámogatások után fizetendő járadékról szóló törvény egyes rendelkezéseivel kapcsolatban.

MNO
2006. 07. 13. 10:56
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Magyar Bankszövetség – a Takarékszövetkezetek Országos Érdekképviseleti Szövetségével és az Országos Takarékszövetkezeti Szövetséggel összefogva – a köztársasági elnökhöz fordult a szektort érintő adótörvényekkel kapcsolatban – közölte a bankszövetség.

A három szervezet azt kérte a köztársasági elnöktől, indítványozza az Alkotmánybíróságnak előzetes alkotmányossági vizsgálat lefolytatását az államháztartás egyensúlyát javító különadóval, a költségvetési forrásból származó kamattámogatások után fizetendő járadékról szóló törvény egyes rendelkezéseivel, továbbá az egyes pénzügyi tárgyú törvények módosításáról szóló törvénynek a kamat- és árfolyamnyereség-adó korábbi hatálybaléptetésére vonatkozó rendelkezésével kapcsolatban.

Az érdekvédelmi szervezetek szerint a hitelintézeteknél bevezetendő, a kamattámogatás után fizetendő járadék (mértéke az állami kamattámogatással érintett kamatbevétel 5 százaléka) sérti a jogállamiság és a jogbiztonság alkotmányos elvét, a hátrányos megkülönböztetés tilalmát, az arányos közteherviselés elvét, s nem utolsósorban ütközik az Európai Unió rendelkezéseivel. Álláspontjuk szerint a kizárólag a hitelintézetekre vonatkozó járadékfizetési kötelezettség következtében a gazdasági élet szereplőit terhelő adóteher kirívóan eltérő lesz, s ezzel a gazdasági verseny szabadsága is sérül.

Sérelmezik azt is, hogy a különadó (a 4 százalékos úgynevezett szolidaritási adó) 2006. szeptember 1-én hatályba lép, ugyanakkor ez év végéig a bankoknak még a két évvel ezelőtt bevezetett különadó terhét (2005-ben és 2006-ban választhatóan a kamatkülönbözet 6 százaléka vagy 8 százalék többlet nyereségadó) is viselniük kell. Így háromszoros adóteher sújtja a bankokat, ami az érintettek szerint az arányos közteherviselés elvével is ellentétes.

Az egyes pénzügyi tárgyú törvények módosításáról szóló törvény a személyi jövedelemadó törvénynek a kamat- és árfolyamnyereség-adóra vonatkozó rendelkezését a korábbi törvényi rendelkezéssel ellentétben nem 2007. január 1-én lépteti hatályba, hanem már 2006. szeptember 1-én. A bankok szerint a korábbi hatálybaléptetés megoldhatatlan nehézséget jelent az informatikai rendszerek fejlesztésének időigénye miatt. Úgy tartják, a hatálybaléptetés időpontjának nem kellő megválasztása, az hogy a hatálybaléptetés a zökkenőmentes végrehajtás tárgyi feltételeinek kialakítására nem nyújt lehetőséget, alkotmányos elveket is sért.

A járadékfizetési kötelezettség bevezetése, a kamat- és árfolyamnyereség-adó hatálybaléptetésének szeptember 1-re történő előrehozatala, továbbá a különadó és a szolidaritási adó együttes alkalmazása a három szervezet szerint súlyos és aránytalan sérelmet okozhat a hitelintézetek számára és közvetve a hitelintézetek ügyfelei, a befektetők és egyéb piaci szereplők számára is.

MTI

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.