Autópiac: 10 százalékos áremelkedés

A választások előtt az autót venni kívánók előre hozták vásárlásaikat attól tartva, hogy a gazdasági helyzet reorganizációja nem hagyja érintetlenül a gépkocsipiacot. Elemzők szerint a visszaesett kereslet miatt év végéig akár 10 százalékos is lehet az árnövekedés az autópiacon.

MNO
2006. 07. 13. 7:27
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az előzetes adatok azt mutatják, hogy az első fél évben elhanyagolható mértékben, alig több mint 1400 eladással nőtt a gépjárműpiac. Így személy- és tehergépkocsiból összesen 105 389 kapott rendszámot, viszont az eladásbővülés dinamikája a januári közel 19-ről júniusra 1,4 százalékra esett – számol be a Világgazdaság.

Az új járművek forgalomba helyezési statisztikája azt mutatja, hogy az első hat hónapban csupán kishaszonjárműből adtak el többet, mint az elmúlt év azonos időszakában; személyautóból néggyel, nagyhaszonjárműből azonban 166-tal kevesebb került az utakra.
A piacszűkülésben nincs semmi meglepő, még ha fájdalmas is – jelentette ki a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) elnöke, Gablini Gábor, emlékeztetve: már tavaly is hangsúlyozták, a magyar piac gyengébb, mint azt a számok mutatták.

Ezek az értékesítési mutatók a mesterségesen kedvező hitelfeltételek által forszírozott eladásokból származtak, s ez vissza is ütött, mert sok kispénzű vevő még így is járműve visszaadására kényszerült, e kocsik megjelenése a használt autók piacán pedig gyengítette a vadonatúj modellek eladási esélyét.

A személyautó-forgalom az első negyedévben hat, április végéig pedig 5,6 százalékkal haladta meg a bázist – emeli ki Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete elnöke, aki szerint a piacbővülést a választások generálták. Az ugyanis világosan látható volt, hogy bármelyik oldal kerül is kormányra, elkerülhetetlenek a megszorító intézkedések, így a fogyasztók előre hozták vásárlásaikat attól tartva, hogy a gazdasági helyzet reorganizációja nem hagyja érintetlenül a gépkocsipiacot.
Azóta azonban a bemutatótermek látogatottsága szinte nullára csökkent, s ma már csak az megy be, akinek muszáj autót vennie. Pedig a drágulások csak ezután következnek. Igaz, a legtöbb márka már a napokban kiadta a korábbiaknál négy-öt százalékkal magasabb árat tartalmazó listáját, ám a korábbi, alacsonyabb, 250-255 forint/euró kurzuson beérkezett készlet kifogytáig az árak emelkedése nemigen érezhető. Elemzők szerint azonban az év végéig akár 10 százalékos is lehet a növekedés. A forint gyengülése, a megszorító csomag hatása (az adóterhek, az energiaárak, a munkaerőköltségek emelkedése) természetesen a szervizköltségeket is növeli.

A fentiek alapján a személygépkocsi-importőrök és a kiskereskedők év végére öt és tíz százalék közé teszik az éves eladásesést, s úgy vélik, a tavalyi 200 ezer személyautóval szemben az idén legfeljebb 180-190 ezer kelhet el.


Négy százalékkal estek júniusban a nyugat-európai autóeladások – írja a Bloomberg hírügynökség. Így a múlt hónapban csupán 1,42 millió személykocsi kelt el a 15 „régi” EU-tagországban, valamint Norvégiában és Svájcban, ugyanakkor a féléves összesítés még mindig 1,3 százalékos emelkedést mutat. A 17 országban így 7,944 millió személyautó talált gazdára.

A júniusi adatok szerint leginkább Portugáliában zuhant az értékesítés (21 900 eladott kocsi), 18,7 százalékkal, majd Olaszország (206 800 darab/–12,6%), Ausztria (30 000/–8,7), Bel-gium (46 150/–6,0), Németország (323 800/–4,6), Nagy-Britannia (219 500/–3,6) és Norvégia (9500/–3,5) következik. A német utáni második legnagyobb forgalmú piac, a francia pedig 223 800 autó eladásával csak 0,2 százalékkal bővült az elmúlt hónapban.

Világgazdaság

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.