Az előzetes adatok azt mutatják, hogy az első fél évben elhanyagolható mértékben, alig több mint 1400 eladással nőtt a gépjárműpiac. Így személy- és tehergépkocsiból összesen 105 389 kapott rendszámot, viszont az eladásbővülés dinamikája a januári közel 19-ről júniusra 1,4 százalékra esett – számol be a Világgazdaság.
Az új járművek forgalomba helyezési statisztikája azt mutatja, hogy az első hat hónapban csupán kishaszonjárműből adtak el többet, mint az elmúlt év azonos időszakában; személyautóból néggyel, nagyhaszonjárműből azonban 166-tal kevesebb került az utakra.
A piacszűkülésben nincs semmi meglepő, még ha fájdalmas is – jelentette ki a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) elnöke, Gablini Gábor, emlékeztetve: már tavaly is hangsúlyozták, a magyar piac gyengébb, mint azt a számok mutatták.
Ezek az értékesítési mutatók a mesterségesen kedvező hitelfeltételek által forszírozott eladásokból származtak, s ez vissza is ütött, mert sok kispénzű vevő még így is járműve visszaadására kényszerült, e kocsik megjelenése a használt autók piacán pedig gyengítette a vadonatúj modellek eladási esélyét.
A személyautó-forgalom az első negyedévben hat, április végéig pedig 5,6 százalékkal haladta meg a bázist – emeli ki Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete elnöke, aki szerint a piacbővülést a választások generálták. Az ugyanis világosan látható volt, hogy bármelyik oldal kerül is kormányra, elkerülhetetlenek a megszorító intézkedések, így a fogyasztók előre hozták vásárlásaikat attól tartva, hogy a gazdasági helyzet reorganizációja nem hagyja érintetlenül a gépkocsipiacot.
Azóta azonban a bemutatótermek látogatottsága szinte nullára csökkent, s ma már csak az megy be, akinek muszáj autót vennie. Pedig a drágulások csak ezután következnek. Igaz, a legtöbb márka már a napokban kiadta a korábbiaknál négy-öt százalékkal magasabb árat tartalmazó listáját, ám a korábbi, alacsonyabb, 250-255 forint/euró kurzuson beérkezett készlet kifogytáig az árak emelkedése nemigen érezhető. Elemzők szerint azonban az év végéig akár 10 százalékos is lehet a növekedés. A forint gyengülése, a megszorító csomag hatása (az adóterhek, az energiaárak, a munkaerőköltségek emelkedése) természetesen a szervizköltségeket is növeli.
A fentiek alapján a személygépkocsi-importőrök és a kiskereskedők év végére öt és tíz százalék közé teszik az éves eladásesést, s úgy vélik, a tavalyi 200 ezer személyautóval szemben az idén legfeljebb 180-190 ezer kelhet el.
Négy százalékkal estek júniusban a nyugat-európai autóeladások – írja a Bloomberg hírügynökség. Így a múlt hónapban csupán 1,42 millió személykocsi kelt el a 15 „régi” EU-tagországban, valamint Norvégiában és Svájcban, ugyanakkor a féléves összesítés még mindig 1,3 százalékos emelkedést mutat. A 17 országban így 7,944 millió személyautó talált gazdára.
A júniusi adatok szerint leginkább Portugáliában zuhant az értékesítés (21 900 eladott kocsi), 18,7 százalékkal, majd Olaszország (206 800 darab/–12,6%), Ausztria (30 000/–8,7), Bel-gium (46 150/–6,0), Németország (323 800/–4,6), Nagy-Britannia (219 500/–3,6) és Norvégia (9500/–3,5) következik. A német utáni második legnagyobb forgalmú piac, a francia pedig 223 800 autó eladásával csak 0,2 százalékkal bővült az elmúlt hónapban.
Világgazdaság
Sztárparádé Budapesten, Armand Duplantis biztató ígéretet tett
