Magyarország és Olaszország utolsó figyelmeztetést kapott az Európai Bizottságtól a dohánytermékek reklámja miatt. Az Európai Unióban tavaly nyár óta tilos a cigaretták népszerűsítése, illetve a dohánygyárak sem szponzorálhatnak nemzetközi eseményeket.
A bizottság azt kifogásolja, hogy a két ország gazdaságilag fontos eseményekkel összefüggő különleges körülmények között mentességet ad a reklámtilalom alól. Olaszország esetében arról van szó, hogy olyan rendezvényeket szponzorálnak a dohánygyárak, amelyek ugyan hazainak tekinthetőek, ám több ország televíziója is közvetíti az eseményt, illetve az interneten is követhető a rendezvény.
Ez pedig ellenkezik az uniós irányelvvel, miszerint nemzetközi eseményt nem támogathat cigarettagyár.
Noha a magyar szabályok jóval szigorúbbak az uniós előírásoknál, Magyarország mégis bajba kerülhet. Ebben az esetben a bizottság azt kifogásolja, hogy az országnak gazdaságilag fontos esetekben kivételt biztosít a dohánytermékreklám tilalma alól – ez pedig nem más, mint a Forma–1 Magyar Nagydíj.
Ugyanakkor ha nemzeti rendezvényről van, amelyen csak az adott ország versenyzői vesznek részt, a dohánygyárak támogathatják az eseményt. Az Európai Unió eredetileg a reklámozás teljes tilalmát szerette volna elérni. Ám az Európai Bíróság 2001-ben azt mondta, hogy az EU hatásköre erre nem terjed ki. Így a mozikban, óriásplakátokon továbbra is lehet népszerűsíteni a termékeket, csakúgy, mint egyes ajándéktárgyakon, ilyen például a toll, a hamutartó vagy a napernyő.
Info Rádió
Hadijelentés a migrációs frontról
