Kedden indulhat újra a villamosközlekedés Budapesten az Oktogon és a Moszkva tér között, addig kicserélik a villamosvezeték keresztsodronyát is tartó két megdőlt oszlopot – ígérte Donáth Zoltán, a BKV Zrt. vezérigazgató-helyettese szombaton a közlekedési társaság budapesti székházában.
A rendkívüli sajtótájékoztatót amiatt hívták össze, hogy a hajnali óráktól leállt a közlekedés a 4-es és a 6-os villamos vonalán, nagy zavart okozva a budapestiek közlekedésében. Ekkor egy tartóoszlop kidőléséről szóltak a híradások, ám idővel kiderült, hogy két tartóoszlop cseréje is szükséges.
A FŐMTERV műszaki igazgatója az esettel összefüggésben úgy vélte: nem lehet tovább halogatni a Margit híd felújítását. Schulek János közölte: az oszlopokat 1978-ban helyezték el, azóta nem voltak felújítva
Még a villamospótló buszok sem járnak rendesen
Jelenleg villamospótló buszok járnak az Oktogon és a Moszkva tér között. A társaság fődiszpécsere, Freud András közlése szerint a meghibásodásról hajnali négy órakor kapták az értesítést a kidőlt oszlopokról. A bajt az okozta, hogy az új felsővezetékek sokkal nehezebbek, mint a régiek, a szakemberek ezért huzalokkal próbálják megerősíteni az oszlopokat – hangzott el a BKV sajtótájékoztatóján.
A tapasztalatok szerint a villamospótló buszok is kiszámíthatatlanul közlekednek a 4-es, 6-os vonalán, mivel a körút felbontása miatt egyes buszmegállókba nem is lehet beállni. A BKV a héten jelentette be, hogy szombattól mind a hat új, levizsgáztatott Combino villamost forgalomba állítják, és ezek már hétköznap is járni fognak.
Rosszul kombináltak a Combinóval
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szerint az oszlop kidőlése összefügg az új Combino villamosok közelgő forgalomba állításával. Az új szerelvények áramfelvétele nagyobb, a felsővezetékek súlya megháromszorozódott, valószínűsíthető, hogy a régi oszlopok nem bírják a terhelést – mondta Vitézy Dávid, az egyesület szóvivője. A Nagykörút „szárazföldi” szakaszán a házfalakra új, erősebb kampókat rögzítenek, a Margit hídon lévő oszlopok azonban elöregedtek, csak a cseréjük hozhatna megoldást – magyarázta. A mostani eset is azt jelzi, hogy a Margit híd felújítását nem lehet halogatni – tette hozzá az egyesület szóvivője.
Donáth Zoltán is a megnőtt terhelést nevezte meg a történtek egyik okaként: az új Combino villamosok felsővezetékei háromszor olyan nehezek, mint a régiek, az elöregedett oszlopok és tartókampók egyszerűen nem bírják a súlyt. A jövőben a teherpróbás vizsgálatokon kívül korszerűbb technikákkal is megpróbálják kiszűrni a vészesen korrodálódott oszlopokat: az egyik ilyen technika az átfúrással való mintavétel lehet.
Demszky a BKV vezetését hibáztatja
A főpolgármester felelőtlennek tartja a BKV vezetését a Margit hídi villanyoszlopok kidőlése és a villamos felsővezetékek sorozatos meghibásodása miatt. Demszky Gábor vizsgálatot rendelt el a közlekedési vállalatnál, de azt ő sem tudja megmondani, hogy mikor áll helyre a nagykörúti villamosforgalom.
Demszky elismerte, hogy a Combino villamosokra való átállással sok probléma van. A gondok többségét az okozza, hogy a nehezebb munkavezetékeket nem bírják a tartószerkezetek. A főpolgármester kijelentette: a BKV-nak mindenáron meg kell oldania az utasok biztonságos szállítását, és hamarosan egy szakértői csoport vizsgálja meg, hogy a BKV betartotta-e az előírásokat, elvégezték-e a megfelelő statikai vizsgálatokat, mulasztott-e valaki. Demszky Gábor szerint a Margit híd állapota és az ottani oszlopok terhelhetősége között nincs összefüggés. A városvezető minősíthetetlennek és felelőtlennek nevezte a BKV eljárását az ügyben. A főpolgármester egyelőre nem tudta megmondani, hogy mikor rendeződhet a helyzet a 4-es, 6-os villamosok vonalán.
A főpolgármestert teszi felelőssé az ellenzék
Rendkívüli állapot van Budapesten, nem természeti csapás, vagy katonai fenyegetettség miatt, hanem Demszky Gábor főpolgármester 16 éves hanyagsága okán – áll a Fővárosi Közgyűlés Fidesz – MKDSZ Képviselőcsoportja közleményében.
Ma reggel ledőlt egy villanyoszlop az új Combino villamosok nehéz felsővezetéke miatt, csak a szerencsén múlott, hogy személyi sérülés nem történt. Ez az esemény azonban nem előzmények nélkül való, több mint egy éve folyamatos gondok vannak a BKV járművekkel: tizenhatszor leszakadt már a körúti villamos felsővezetéke, számtalan busz kigyulladt, a trolik pedig ráznak – jegyzi meg a Kupper András által aláírt donkumentum.
Sajnálatos, hogy Demszky Gábor csak most, egy veszélyes baleset után rendelt el vizsgálatokat, pedig a Fidesz-MKDSZ frakció évek óta kéri a BKV-nál sorozatosan felbukkanó problémák kivizsgálását. Azt is megígérte, hogy személyi felelősséget is megállapítanak majd, de a saját személyes felelősségéről nem beszélt. 2002-ben, az önkormányzati ciklus elején még azzal érveltek Demszkyék, hogy azért nem vezethetik ellenzéki szakemberek a felügyelő-bizottságokat, mert a város cégeinek irányítása is a városvezetőinek felelőssége. Itt az idő, hogy Demszky Gábor következetes politikát folytasson, és ne másra ruházza át a felelősséget, hanem adjon számot saját hibás döntéseiről – figyelmezet a fővárosi ellenzék.
hirado.hu, Magyar Rádió, MTI, Info Rádió
Soros-egyház szentelte fel a zuglói önkormányzatot – Pikk Bayerrel és Ambrózyval
