Nagykörúti vészhelyzet: ki a felelős? + Képriport

Csak kedden áll helyre a villamosforgalom a Nagykörúton, ahol életveszélyt és súlyos rongálást idézett elő, hogy a Margit hídon megdőlt több tartóoszlop. Az új Combino villamosok forgalomba állításával összefüggő vészhelyzettel kapcsolatban felmerült Demszky Gábor felelőssége. A főpolgármester a BKV-ra mutogat.

MNO
2006. 07. 15. 15:56
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kedden indulhat újra a villamosközlekedés Budapesten az Oktogon és a Moszkva tér között, addig kicserélik a villamosvezeték keresztsodronyát is tartó két megdőlt oszlopot – ígérte Donáth Zoltán, a BKV Zrt. vezérigazgató-helyettese szombaton a közlekedési társaság budapesti székházában.

A rendkívüli sajtótájékoztatót amiatt hívták össze, hogy a hajnali óráktól leállt a közlekedés a 4-es és a 6-os villamos vonalán, nagy zavart okozva a budapestiek közlekedésében. Ekkor egy tartóoszlop kidőléséről szóltak a híradások, ám idővel kiderült, hogy két tartóoszlop cseréje is szükséges.

A FŐMTERV műszaki igazgatója az esettel összefüggésben úgy vélte: nem lehet tovább halogatni a Margit híd felújítását. Schulek János közölte: az oszlopokat 1978-ban helyezték el, azóta nem voltak felújítva

Még a villamospótló buszok sem járnak rendesen

Jelenleg villamospótló buszok járnak az Oktogon és a Moszkva tér között. A társaság fődiszpécsere, Freud András közlése szerint a meghibásodásról hajnali négy órakor kapták az értesítést a kidőlt oszlopokról. A bajt az okozta, hogy az új felsővezetékek sokkal nehezebbek, mint a régiek, a szakemberek ezért huzalokkal próbálják megerősíteni az oszlopokat – hangzott el a BKV sajtótájékoztatóján.

A tapasztalatok szerint a villamospótló buszok is kiszámíthatatlanul közlekednek a 4-es, 6-os vonalán, mivel a körút felbontása miatt egyes buszmegállókba nem is lehet beállni. A BKV a héten jelentette be, hogy szombattól mind a hat új, levizsgáztatott Combino villamost forgalomba állítják, és ezek már hétköznap is járni fognak.

Rosszul kombináltak a Combinóval

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szerint az oszlop kidőlése összefügg az új Combino villamosok közelgő forgalomba állításával. Az új szerelvények áramfelvétele nagyobb, a felsővezetékek súlya megháromszorozódott, valószínűsíthető, hogy a régi oszlopok nem bírják a terhelést – mondta Vitézy Dávid, az egyesület szóvivője. A Nagykörút „szárazföldi” szakaszán a házfalakra új, erősebb kampókat rögzítenek, a Margit hídon lévő oszlopok azonban elöregedtek, csak a cseréjük hozhatna megoldást – magyarázta. A mostani eset is azt jelzi, hogy a Margit híd felújítását nem lehet halogatni – tette hozzá az egyesület szóvivője.

Donáth Zoltán is a megnőtt terhelést nevezte meg a történtek egyik okaként: az új Combino villamosok felsővezetékei háromszor olyan nehezek, mint a régiek, az elöregedett oszlopok és tartókampók egyszerűen nem bírják a súlyt. A jövőben a teherpróbás vizsgálatokon kívül korszerűbb technikákkal is megpróbálják kiszűrni a vészesen korrodálódott oszlopokat: az egyik ilyen technika az átfúrással való mintavétel lehet.

Demszky a BKV vezetését hibáztatja

A főpolgármester felelőtlennek tartja a BKV vezetését a Margit hídi villanyoszlopok kidőlése és a villamos felsővezetékek sorozatos meghibásodása miatt. Demszky Gábor vizsgálatot rendelt el a közlekedési vállalatnál, de azt ő sem tudja megmondani, hogy mikor áll helyre a nagykörúti villamosforgalom.

Demszky elismerte, hogy a Combino villamosokra való átállással sok probléma van. A gondok többségét az okozza, hogy a nehezebb munkavezetékeket nem bírják a tartószerkezetek. A főpolgármester kijelentette: a BKV-nak mindenáron meg kell oldania az utasok biztonságos szállítását, és hamarosan egy szakértői csoport vizsgálja meg, hogy a BKV betartotta-e az előírásokat, elvégezték-e a megfelelő statikai vizsgálatokat, mulasztott-e valaki. Demszky Gábor szerint a Margit híd állapota és az ottani oszlopok terhelhetősége között nincs összefüggés. A városvezető minősíthetetlennek és felelőtlennek nevezte a BKV eljárását az ügyben. A főpolgármester egyelőre nem tudta megmondani, hogy mikor rendeződhet a helyzet a 4-es, 6-os villamosok vonalán.

A főpolgármestert teszi felelőssé az ellenzék

Rendkívüli állapot van Budapesten, nem természeti csapás, vagy katonai fenyegetettség miatt, hanem Demszky Gábor főpolgármester 16 éves hanyagsága okán – áll a Fővárosi Közgyűlés Fidesz – MKDSZ Képviselőcsoportja közleményében.

Ma reggel ledőlt egy villanyoszlop az új Combino villamosok nehéz felsővezetéke miatt, csak a szerencsén múlott, hogy személyi sérülés nem történt. Ez az esemény azonban nem előzmények nélkül való, több mint egy éve folyamatos gondok vannak a BKV járművekkel: tizenhatszor leszakadt már a körúti villamos felsővezetéke, számtalan busz kigyulladt, a trolik pedig ráznak – jegyzi meg a Kupper András által aláírt donkumentum.

Sajnálatos, hogy Demszky Gábor csak most, egy veszélyes baleset után rendelt el vizsgálatokat, pedig a Fidesz-MKDSZ frakció évek óta kéri a BKV-nál sorozatosan felbukkanó problémák kivizsgálását. Azt is megígérte, hogy személyi felelősséget is megállapítanak majd, de a saját személyes felelősségéről nem beszélt. 2002-ben, az önkormányzati ciklus elején még azzal érveltek Demszkyék, hogy azért nem vezethetik ellenzéki szakemberek a felügyelő-bizottságokat, mert a város cégeinek irányítása is a városvezetőinek felelőssége. Itt az idő, hogy Demszky Gábor következetes politikát folytasson, és ne másra ruházza át a felelősséget, hanem adjon számot saját hibás döntéseiről – figyelmezet a fővárosi ellenzék.

hirado.hu, Magyar Rádió, MTI, Info Rádió

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.