A Mentők és Betegszállítók Országos Egyesülete (MBOE) kész átvállalni a mentőknél felszabaduló feladatokat – az erről szóló részletes javaslatukat hétfőn ismertetik a szaktárca, az Országos Egészségpénztár és az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) közös szakértői egyeztetésén.
Elsőként Bíró Ferenc, az MBOE elnöke jelezte csütörtökön az egészségügyi miniszternek, hogy készek átvállalni a betegszállítást az Országos Mentőszolgálattól (OMSZ). Időközben a szaktárca álláspontja is puhult: kedden még azt jelentették be, hogy azonnali hatállyal, tíz százalékkal csökkentik az OMSZ létszámát, szerdára viszont mégis haladékot adott a szolgálatnak Molnár Lajos.
A mentősök új vezetője, Gorove László akkor úgy fogalmazott: olyan ütemben lehet leépíteni a dolgozókat és kivonni a kocsikat a forgalomból, hogy a feladatokat át tudják venni a kórházak és az alternatív mentők.
A miniszter az intézményekre bízná, hogy saját maguk szállítják-e el a beteget, vagy egy céget bíznak meg a feladattal. Az kórházakra (amelyek egyébként ingyen sem vállalnák ezt a feladatot) egyes vélekedések szerint hatalmas teher hárulna, hiszen ahhoz, hogy meg tudják szervezni a betegszállítást, fel kellene állítaniuk egy diszpécserszolgálatot, valamint egy logisztikai központot is. Ha ugyanis beteg nélkül futnak az autók, az OEP nem finanszíroz nekik semmit.
Az országban összesen 46 alternatív szolgálat működik, az MBOE ebből 42 szervezetet tömörít. Társaságuk 320 autóval dolgozik, Bíró Ferenc korábban keményen bírálta a szaktárca szerinte elhamarkodott döntését. Most a Hírszerző kérdésére, miszerint hogyan képzelik el az átvételt, azt mondta: a pluszfeladatokat csak három lépcsőben, fokozatosan tudják átvállalni.
Bíró Ferenc azt is elmondta: az OMSZ-től a 700 dolgozót is átvennék. A hazai betegszállítás 60 százalékát tíz éve egyébként már eddig is a társaság végezte. Az OMSZ- nél bejelentett leépítések miatt a fennmaradó 40 százalék nagyjából további 1,2 millió újabb beteg szállítását jelentené.
Nem mindenki olyan szerencsés azonban, mint az MBOE. Gyula Tibor, a Sürgősségi Feladatot Ellátók Egyesületének elnöke azt mondta, bár elküldték felajánlásaikat és javaslataikat faxon és emailen is a minisztériumnak, mindeddig nem kaptak választ. „Mi is szívesen tárgyalnánk a tárcával hétfőn, ám az egyeztetésre nem kaptunk meghívást.„
Társaságuknak 22 tagszervezete van, Budapest mellett Nógrád, Borsod és Hajdú-Bihar Megyében dolgoznak összesen 76 autóval. Gyula Zoltán szerint adott esetben napokon belül képesek lennének üzembe helyezni újabb 50 kocsit, a járműveknek ugyanis minden engedélye megvan. Ráadásul ők is készek lennének átvenni a kirúgott OMSZ dolgozókat.
(Hírszerző)
Több mint tíz év után ismét hazánkban koncertezik a hardcore banda, amely egy önvezető autó halálos balesetéről írt albumot
