Derült égből elbocsájtás – betegének szállítását mindenki oldja meg maga?

A tízszázalékos leépítés célja az lehet, hogy a betegszállítási feladatoktól és az ezzel járó költségek egy részétől meg akar szabadulni az állam. A mentőszolgálat adósságállománya jelenleg meghaladja az 1,2 milliárd forintot.

Pálffy Lajos
2006. 08. 02. 9:26
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Azonnali hatállyal?
A központilag előírt létszámcsökkentés 734 dolgozót érint, a minisztérium szerint elsősorban a betegszállítást, az adminisztratív állományt és a nyugdíjas dolgozókat bocsájtanak el azonnali hatállyal. Informátorunk szerint ezzel tulajdonképpen Takács Zoltán, most lemondott főigazgató elképzeléseit valósították meg.
A mentőszolgálatoknak még hétfőn megküldött hírlevél így fogalmaz: „(...) az intézkedés és annak végrehajtása az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) alapfeladatának, mentési, sürgősségi betegellátó funkciójának erősítését, mint elsődleges fontosságú szempontot veszi figyelembe.”
A hírlevélből az is kiderül, hogy a létszámcsökkentés végrehajtásának előkészítése megkezdődött, a dolgozói érdekképviseletekkel kapcsolatos egyeztetési kötelezettségeit a szervezet betartja.
A mentőszolgálat regionális vezetői még nem tudnak semmi biztosat, de nem is akarnak nyilatkozni a kérdésben. Ugyanígy a kisebb mentőállomásokon sem tudják még az ott dolgozók, hogy mi lesz a sorsuk, kinek kell majd mennie. További kérdéseinket azzal hárították el, hogy nem akarnak éppen a nyilatkozat miatt az elbocsájtandók listájára felkerülni. A regionális vezetőket még hétfőn hívta össze a minisztérium egy gyors eligazításra, ahol közölték velük az elbocsájtás tényét, de részletekbe menő utasításokat nem kaptak.
A döntés előkészítetlenségét az is mutatja, hogy információink szerint semmiféle hatástanulmány nem készült, és a mentősök érdekképviselete is a körlevélből és az újságíróktól értesült a leépítésekről.
Thoma Lajos, a Mentődolgozók Önálló Szakszervezetének elnöke szerint nem volt semmilyen olyan egyeztetés, amire a hírlevél hivatkozik. Azt is elmondta, hogy ennek az egyeztetésnek nemcsak az OMSZ-nél kellett volna megtörténnie, hanem az egészségügyi ágazatban is. Szerinte ők csak a döntést látják, de semmit nem tudnak arról, hogy mögötte milyen hatástanulmányok vannak.

Maszek lesz a betegszállítás?
Puskás Tivadar, volt nyugat-dunántúli régióvezető, jelenleg kivonuló mentőorvos és KDNP-s országgyűlési képviselő sem tud semmilyen hatástanulmányról és egyeztetésről. Véleménye szerint az OMSZ 1,2 milliárd forintos hiányának kezeléséről és a betegszállítás magánosításának előkészítéséről van tulajdonképpen szó.
46 alternatív szolgáltató van jelenleg az országban, akik betegszállítási feladatokat is meg tudnak oldani. Területi ellhelyezkedésük alapján viszont korántsem beszélhetünk országos lefedettségről. Nyugat-Magyarországon például Puskás Tivadar nem ismer az összes feladat ellátására képes, betegszállításra alkalmas vállalkozást. Ebben a térségben tehát a kórházaknak vagy a betegeknek magánerőből kell majd megoldani például a kezelésekre történő beszállítást.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.