Kóka János az MTI érdeklődésére döntését szerdán azzal indokolta, hogy a pályázók több mint felét kizárták a versenyből, valamint felmerült, hogy bizonyos pályázók pótmunkák utólagos megrendelésének reményében kínáltak kedvező árat.A miniszter elmondta: az NA Zrt. bíráló bizottsága a múlt héten 6-ból 4 pályázót – ajánlatuk érvénytelensége miatt – kizárni javasolt a versenyből. Az NA Zrt. igazgatósága ennek alapján a versenyben maradt két pályázó közül az olcsóbb ajánlatot tevő győzelmének kihirdetését javasolta a GKM-nek. Mivel bírálat alatt lévő tenderről van szó, a GKM nem ad információt arról, hogy melyik a négy kizárt, és melyik a javasolt nyertes cég.
A miniszter szerint a korábbi építéseknél alkalmazott eljárással a Nagykanizsa-Balatonkeresztúr közötti 35,5 kilométeres szakasz több mint 25 milliárddal drágábban épülne meg, mint a mostani legolcsóbb ajánlat.
A miniszter szerint a megtakarítás elsősorban a tiszta és fokozott versenyhelyzetnek és az indokolatlanul drága műszaki megoldások megváltoztatásának köszönhető. „Nem szeretném, ha hibáznánk. Korábban több mint 2 milliárdból épült 1 kilométernyi szakasz, most az ajánlatok kilométerenként 1 milliárd közelében vannak. Ez siker. Ragaszkodom ahhoz, hogy végre tényleg le tudjuk szorítani az autópályaépítés költségeit. Az adóforintjainkról van szó, sok tízmilliárdot takaríthatunk meg„ – jelentette ki a gazdasági miniszter.
A közbeszerzési eljárás – az esetleges jogorvoslati procedúrákat leszámítva – akkor záródik le, ha a miniszter utasítja az NA Zrt.-t, hogy hirdesse ki a győztest. Ha még augusztusban kihirdetik a tendergyőztest, akkor nem lesz akadálya annak, hogy már szeptemberben megkezdődjön az építés. A tenderkiírás szerint 2007 december végéig át kellene adni a sztrádaszakaszt. Mivel azonban a Közbeszerzési Döntőbizottság ez év áprilisában, majd júliusban átmenetileg felfüggesztette az eljárást, 2008-ra csúszhat a szakasz forgalomba helyezése.
MTI
Autópályán cserélt kereket egy férfi Komáromban