Fizethetünk Ferihegyért – miért nem tárgyaltak Medgyessyék?

Elvesztette a Ferihegyi-pert a magyar állam, így 17-18 milliárd forint kártérítést kell fizetnie a B-terminált korábban megépítő kanadai cégnek – közölte Veres János pénzügyminiszter. Az Airport Development Corporation (ADC) a most megítélt pénz valamivel több mint feléért hajlott volna a peren kívüli egyezségre, ám a Medgyessy-kormány ettől elzárkózott.

MNO
2006. 10. 05. 14:24
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elvesztette a magyar állam azt a nemzetközi pert, amelyet a ferihegyi 2B terminált felépítő kanadai befektető indított: így 17-18 milliárd forintot kell fizetnie 30 napon belül. Az információt a kormányszóvivői tájékoztatón a pénzügyminiszter is megerősítette. Veres János közölte: hivatalos végzés még nincs a kormány kezében, de papír van a döntésről. A kártérítési kötelezettség az Orbán-kormány azon döntésének következménye, amely – „finoman szólva nem volt befektetőbarát...” – fogalmazott Veres János.

Mint ismert: a 2B terminál megépítésére 1996-ban hozták létre a Ferihegyi Utasterminál-fejlesztő Kft-t, melynek tagja egy kanadai cég, illetve a Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóság (LRI) volt. A pénzt főként a kanadaiak teremtették elő tagi kölcsönből, illetve hitelből. Két évvel később elkészült a terminál és elvileg 2010-ig üzemeltethette volna a Kft. A Fidesz-kormány közlekedési minisztere, Fónagy János azonban 2001-ben megszüntette az LRI-t és a reptér üzemeltetését átadta a Budapest Airportnak. Így a kanadaiakat is magában foglaló kft-t egyik napról a másikra kitették a reptérről.

A Magyar Állam számára rendkívül hátrányos konstrukció felbontása gazdaságilag ésszerű és jogilag megalapozott volt, hiszen a Horn-kormány működése során a Budapest Ferihegy Nemzetközi Repülőtér 2B termináljának építésére 1997. február 27-én megkötött szerződések súlyosan sértették a magyar fél érdekeit – fejtett ki ma Fónagy János, az Orbán-kormány egykori közlekedési minisztere.

A politikus arra is felhívta a figyelmet, hogy a fejlesztés érdekeit is szolgáló törvénymódosítást – amely szerint a repülőtér működtetési körébe tartozó tevékenységek gyakorlását a működtető harmadik személy részére nem engedheti át, a parlament 2001. decemberében egyhangúlag, ellenszavazat nélkül fogadta el. A magyar szerződő fél jogutódja ezután a korrekt elszámolás érdekében azonnal tárgyalásokat kezdeményezett az ADC-vel, ezeket azonban a 2002. tavaszi kormányváltás megakasztotta. Az ADC többször megkereste a Medgyessy-kormányt, de a magyar fél az egyeztetésektől elzárkózott, és annak kimenetelét bírósági eljárásra bízta – hangsúlyozta Fónagy János.

(MTI, hirtv.hu)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.