Igazi stratégiai és taktikai harc kezd kialakulni az M5-ös autópályát üzemeltető Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) többségi üzletrészének kivásárlásával kapcsolatban, amely most már milliárdos bevételkiesést okozhat a magyar államnak. A hatvanszázalékos üzletrész megvásárlásáról még nem tudott megállapodni a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) vezetése az AKA többségi tulajdonosaival, illetve a hitelező bankokkal. A tárgyalások elhúzódása a tulajdonosok malmára hajtja a vizet. Értesüléseink szerint havonta kétszázmillió forinttal emelkedik a számla, azaz az állam ennyivel több pénzért juthat hozzá a meglévő negyven százalék mellé a fennmaradó tulajdonrészhez. A koncessziós szerződés szerint a hatvanszázalékos üzletrész alapára 85 millió euró, azaz mintegy húszmilliárd forint. Mint ismert, 2004 elején a magyar állam 81 millió euróért jutott az AKA negyvenszázalékos üzletrészéhez. Az eset azért is különös, mivel a hatvanszázalékos opció lehívására 2006 áprilisa óta, azaz egy éve van lehetősége az állam nevében tárgyaló GKM-nek, vagyis a többségi tulajdonrészt birtokló osztrák Strabag és a francia Bouygues már így is elég jelentős összegre számíthat az AKA-ért – ha sikerül megvásárolni az opciót.
A kormány döntése szerint az AKA nem marad tartós állami tulajdonban, így vagy az a változat érvényesül, hogy a meglevő negyvenszázalékos részt értékesítik, vagy a hatvan százalék megvásárlása után a teljes AKA-t dobják piacra. A hatvanszázalékos üzletrész megvásárlása elé azonban az AKA-nak hitelező bankok is akadályt gördítettek, az ő jóváhagyásuk nélkül ugyanis nem üthetik nyélbe a felek az üzletet. Úgy tudjuk, az AKA-nak hitelező 26 bank közül három szabta feltételül, hogy az állam nyújtson garanciát a kilencszázmillió eurós, azaz 230 milliárd forintos hitelállományra. Erre a kormány nem hajlandó. A helyzet oldására az Állami Autópálya-kezelő (ÁAK) megteremtette a lehetőségét annak, hogy más forrást találjon a hitelek kiváltására, illetve refinanszírozására a hatvan százalék megvásárlása esetén. Az ÁAK ugyanis a tulajdonában lévő Kisalföld Autópálya társaságot bízta meg a kivásárlás megszervezésével, azaz a cég kötvényt bocsáthat ki, vagy pályázat útján adhat megbízást olyan bankkonzorciumoknak, amelyek hajlandók finanszírozni a hiteleket. Az ÁAK, illetve a GKM ezzel azt próbálta jelezni, hogy technikailag kész az ügylet lebonyolítására. Ehhez viszont az AKA tulajdonosaival is meg kell állapodni. Értesüléseink szerint heti szintűek ebben az ügyben az egyeztetések, eredmény legkorábban a jövő héten lehet.
(Magyar Hírlap)
Hisztizett Magyar Péter, sokba került ez az erdélyieknek
