Szűcs Lajos elmondta, hogy azért indokolt a főváros és a megye alkotta közép-magyarországi régióból a kiválás, mert ily módon a megye 160-180 milliárd forinttal több EU-s támogatásra számíthat 2013-ig, mintha együtt maradna Budapesttel. Az uniós forrásokat ugyanis a GDP-hez viszonyított arányban osztják szét, eszerint a gazdagabb Budapestnél a szegényebb kategóriába tartozó Pest megye önállóan indulva több pénzhez juthat a felzárkózás elősegítésére.
Ugyanakkor Budapest sem szenvedne hátrányt, esélyei a pályázatoknál nem csökkennének, továbbra is hozzávetően 240-250 milliárd forintért versenyezhetne, ugyanis a régió jelenlegi összetételében összesen 480-500 milliárd forintnyi uniós forrásra számíthat – tette hozzá.
Budapestnek jelenleg 1,6 milliós a lélekszáma, amíg Pest megyében 1,3 millióan laknak. Ehhez a lakossági arányhoz viszonyítva az elmúlt évek gyakorlata szerint a régiós fejlesztési források elosztásánál rendszerint a megyének jóval kevesebb pénz jutott, mint a fővárosnak, e gyakorlat tovább nem tartható – állítja az elnök. Példaként említette, hogy, amíg egyedül a 4-es metró építésére a fővárosban 480 milliárd forintot szánnak, addig Pest megye 187 településének a jelenlegi régiós összetételben összesen 240-250 milliárd forint jut az elkövetkező években.
Márpedig a fővárosból kitelepülők, és más megyékből ide költözők növekvő létszámával a megye infrastruktúrájának fejlesztése nehezen tud lépést tartani. Több iskolára, egészségügyi intézményre lenne szükség. Például a Nagykőrös környéki tanyavilágban sok háztartásban mind máig nincs bevezetve az áram, holott e szolgáltatás az itt élőket is megilleti. A sokféle lemaradás mérséklésére pedig több pénzre van szükség, ezért is nélkülözhetetlen az önállósággal járó többletforrás – húzta alá az elnök.
Ugyanakkor az elnök szerint a szétválás ellenére továbbra is megmarad a megye és a főváros egymásra utaltsága. Vidékről sokan járnak dolgozni, tanulni Budapestre, a fővárost ellátó ivóvízbázis többsége az agglomerációban van, itt helyezik el Budapest kommunális hulladékának döntő többségét, s a közlekedés is egymás útjain zajlik, mindez külön régiót alkotva sem változhat – mondta.
A megye önállóságához a területfejlesztési törvény módosítására lenne szükség. „E kérdést néhány képviselővel együtt többször is szerettük volna napirendre vetetni, ám a parlament kormánytöbbsége, nem tudni miért, eddig mindig elutasította, remélhetően most majd másként dönt„ – mondta Szűcs Lajos.
(MTI)
Újabb űrhajósok kezdték meg féléves munkájukat a Nemzetközi Űrállomáson
