Vlagyimir Putyin szerdai rendelete egy héttel követte a Malév privatizációjának lezárását. A magyar légitársaság az AiRUnion magvát alkotó szibériai KrasAir résztulajdonos-vezérigazgatója, Borisz Abramovics ellenőrizte AirBridge tulajdonába ment át.
Putyin rendelete szerint az orosz állam legalább 45 százalékot őriz meg az egységes AiRUnionban. Az állam a KrasAirben 51 százalékkal rendelkezik. A gazdasági és a közlekedési tárca azért pártolta a KrasAirt és még négy regionális légitársaságot összefogó AiRUnion egységes holdinggá való alakítását, hogy versenyt támaszthasson a piacvezető Aeroflotnak.
Mihail Fradkov orosz miniszterelnök még februárban aláírta az AiRUnion légi szövetség öt tagjának egységes holdingban való összeolvadására irányuló rendelet tervezetét, megküldve azt a Kremlnek, ahol azóta várt Putyin elnök aláírására. A KrasAir 51 százaléka mellett az orosz állam a DAL (Domodedovskiye Avialinii) több mint 50 százalékát és a Samara légitársaság 46,5 százalékát viszi be az egységes AirUnionba. Ennek megfelelően az Abramovics vezette magánrészvényesek a KrasAir 49, a DAL 49,7 és a Samara 53,5 százalékát, valamint a légi szövetség két másik tagja, az Omskavia és a Sibaviatrans teljes pakettjét viszik be a létrejövő holdingba. Az AiRUnion egységesítését Abramovics részint ugyancsak a konszolidáció és a verseny szükségességével támasztotta alá (a sok kis regionális légitársaságra bomlott orosz piacon), részint viszont a Malév integrálásának előnyeivel érvelt mellette.
Mint egy múlt hónapi interjúban rámutatott, mindenekelőtt azért lenne fontos, hogy Oroszország második számú légitársasága (amivé az egyesüléssel az AirUnion válhat az Aeroflot mögött) magánellenőrzés alá kerüljön, mert különben nem alakulna ki valódi konkurencia, hanem csak az igazgatótanácsokban ülő hivatalnokok versenye zajlana. Továbbá egy magánrészvényesek ellenőrizte AiRUnion vonzóbb lenne a befektetők szemében – ecsetelte.
Abramovics másik fő érve az AiRUnion fúziója mellett a megszerzett Malév járathálózatával való integráció volt, ami a gyér forgalmú és viszonylag kicsi orosz piacról a sűrű forgalmú, nagy európai piacra való bejutás lehetőségét kínálja számára.
- Ha az egyesülés nem jönne létre, akkor nemcsak az AiRUnion tagjainak gépparkját nem lehetne közösen kihasználni, hanem a Malév sem kapcsolódhatna technológiailag az öt légitársasághoz. Két társaságnak (az Aeroflot mellett az AiRUnionnak) lehet kormányközi megállapodásban engedélyezni a Magyarország és Oroszország közötti repülést, de hatnak nem – magyarázta Abramovics, megtoldva: (egységes AirUnion nélkül) nem alakíthatnánk ki egységes gépparkot a Malévval, és a oneworld (nemzetközi légi szövetség) sohasem fog meghívni öt kis orosz légitársaságot a soraiba.
(napi.hu/MTI)
Megszületett Szoboszlai Dominik és Buzsik Borka kislánya + fotó
