Diszkrimináció a telefonos álláskeresésnél

Erős nemi és etnikai diszkriminációt tapasztaltak a Tárki munkatársai, akik a telefonos álláskeresés során alkalmazott előszűrés tanulságait vizsgálták - derült ki a 2006 őszén elvégzett felmérésből, amelynek eredményét a társadalomkutató intézet kedden közölte az MTI-vel.

MNO
2007. 06. 12. 13:38
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Tárki közleménye szerint leginkább a romák és a férfiak vannak hátrányban, s ez a hátrány már a telefonos álláskeresés során, vagyis az állás megszerzésének a legelső fázisában is megjelenik.
A roma férfiak esetében 30, míg a nem roma férfiak esetében 20 százalékos volt az elutasítás aránya, továbbá a roma nők 10 a nem roma nők 6 százalékát nem hívták be személyes beszélgetésre – áll a közleményben.

A nem és a származás hatása össze is adódik, az elutasítás esélye a roma férfiak esetében a nem roma nők tizenötszöröse – olvasható a közleményben.

A közleményben a kutatás részleteiről azt írják, hogy száz apróhirdetést hívtak fel a Tárki tesztelői, hogy jelentkezzenek a meghirdetett eladó, felszolgáló, telemarketinges, takarítói és futár állásokra.

Minden hirdetést azonos arányban hívtak fel pár perces eltéréssel férfi és női, illetve roma és nem roma nevű tesztelők. A diszkriminációteszt során azt tapasztalták, hogy a munkaadó megbízottja rutinfeladatként végez el egy bizonyos előszűrést, s közben nem áldoz sok időt a tárgyalásra, ugyanakkor a munkavállaló sem áldoz sok pénzt vagy időt a keresésre.

Mégis, már az álláskeresésnek ebben az alacsony kockázatú fázisában megjelenik a munkaerőpiac szegregáltsága és a roma származás hátránya – állapítja meg a Tárki.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.