Magashegyi bevetésre készülnek a honvédségi helikopterek

Két hétig Szlovéniában, magas hegyek között gyakoroltak a honvédség szolnoki helikopteres alakulatának katonái. A Lord Mountain 2007 manőver ma ért véget. Úgy tudjuk, hogy a gyakorlat célja olyan rutin megszerzése volt, melyet nagy tengerszint feletti repülésekkor, így Afganisztánban és a Balkánon hasznosítani lehet, amennyiben a kormányzat úgy dönt, hogy helikoptereket is vezényel a már működő missziók támogatására.

2007. 06. 15. 9:56
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lapunk tudósítója a szlovén védelmi minisztérium engedélyével csatlakozhatott a szlovén haderő helikopterdandárjának egyik személyzetéhez, akik francia gyártmányú Eurocopter Cougar (Puma) helikopterükkel a hegyi gyakorlatokra vezették a honvédség Ljubljanába települt Mi-17-esét.

A bevetés célja ottjártunkkor a szlovén fővárostól északra fekvő Kamniki-Alpok néhány 1500-2000 méter között lévő csúcsa, és a köztük lévő völgyek voltak. Ilyen körülmények Magyarországon nem állnak rendelkezésre, márpedig a magashegységek veszélyes meglepetésekkel (ritka levegő, intenzív leáramlások, turbulens „rotorok” a gerincek szélányékos oldalán) szolgálhatnak a készületlen „síkvidéki” helikopterszemélyzetek részére, egyes gyenge hajtóművel felszerelt helikoptertípusok repülése pedig itt szóba sem jöhet. A tengerszint feletti magassággal arányosan gyengülnek a hajtóművek, így nagy teljesítménytartalék szükséges ahhoz, hogy manőverezőképességüket, függeszkedési, azaz függőleges fel- és leszállási képességüket itt is meg tudják őrizni a helikopterek – mondta a Cougar barátságos szlovén parancsnoka. A szolnokiak ezért a honvédség két legerősebb, „magassági” változatú Mi-17 helikoptere közül az egyiket küldték Ljubljanába, és ezzel követték a Cougart a meredek sziklafalak, zöld hegyi rétek, legelésző tehenek és (most nem üzemelő) sífelvonók világába, majd felváltva helyezkedtek be és szálltak le egy-egy kijelölt leszálóhelyre. Ott, ahol a helyszín meredeksége nem tette lehetővé a leszállást, a feladat sikeréhez elég volt a helikopter egyik kerekének letétele is. A Lord Mountain 2007 két hete alatt a szolnoki alakulat jogosítással rendelkező személyzeteinek jó része megjárta Szlovéniát és ízelítőt kapott a magashegyi viszonyokból.

Bár döntés nincs róla, úgy tudjuk, hogy a Honvédelmi Minisztérium (HM) legfelsőbb vezetése már régóta fontolgatja, hogy helikoptereket küld a nemzetközi missziók támogatására a Balkánra illetve Afganisztánba, ahol nélkülözhetetlenek a magashegyi helikopteres ismeretek. Szakértők ugyanakkor arra emlékeztetnek, hogy a helikopterflotta hadrafoghatósága alacsony az alkatrészbeszerzések elmaradása és a hazai ipari javítási kapacitás leépítése miatt, így a expedíciós kiküldetés gondolata nem reális. Bár két helikopterre a HM korszerűsítési szerződést írt alá a Solar Kft.-vel, úgy tudjuk, a gépek még nem indultak útnak a cég alvállalkozójaként a valódi munkát majdan elvégző moszkvai repülőgépgyárba. A helikopterek javításában jártas forrásunk felveti, hogy a magyar specifikációnak megfelelő átalakítás még nem készült, így jelentős technológiai kockázat rejlik a programban. Ez kérdésessé teszi a decemberi határidő tarthatóságát is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.