Lapunk tudósítója a szlovén védelmi minisztérium engedélyével csatlakozhatott a szlovén haderő helikopterdandárjának egyik személyzetéhez, akik francia gyártmányú Eurocopter Cougar (Puma) helikopterükkel a hegyi gyakorlatokra vezették a honvédség Ljubljanába települt Mi-17-esét.
A bevetés célja ottjártunkkor a szlovén fővárostól északra fekvő Kamniki-Alpok néhány 1500-2000 méter között lévő csúcsa, és a köztük lévő völgyek voltak. Ilyen körülmények Magyarországon nem állnak rendelkezésre, márpedig a magashegységek veszélyes meglepetésekkel (ritka levegő, intenzív leáramlások, turbulens „rotorok” a gerincek szélányékos oldalán) szolgálhatnak a készületlen „síkvidéki” helikopterszemélyzetek részére, egyes gyenge hajtóművel felszerelt helikoptertípusok repülése pedig itt szóba sem jöhet. A tengerszint feletti magassággal arányosan gyengülnek a hajtóművek, így nagy teljesítménytartalék szükséges ahhoz, hogy manőverezőképességüket, függeszkedési, azaz függőleges fel- és leszállási képességüket itt is meg tudják őrizni a helikopterek – mondta a Cougar barátságos szlovén parancsnoka. A szolnokiak ezért a honvédség két legerősebb, „magassági” változatú Mi-17 helikoptere közül az egyiket küldték Ljubljanába, és ezzel követték a Cougart a meredek sziklafalak, zöld hegyi rétek, legelésző tehenek és (most nem üzemelő) sífelvonók világába, majd felváltva helyezkedtek be és szálltak le egy-egy kijelölt leszálóhelyre. Ott, ahol a helyszín meredeksége nem tette lehetővé a leszállást, a feladat sikeréhez elég volt a helikopter egyik kerekének letétele is. A Lord Mountain 2007 két hete alatt a szolnoki alakulat jogosítással rendelkező személyzeteinek jó része megjárta Szlovéniát és ízelítőt kapott a magashegyi viszonyokból.
Bár döntés nincs róla, úgy tudjuk, hogy a Honvédelmi Minisztérium (HM) legfelsőbb vezetése már régóta fontolgatja, hogy helikoptereket küld a nemzetközi missziók támogatására a Balkánra illetve Afganisztánba, ahol nélkülözhetetlenek a magashegyi helikopteres ismeretek. Szakértők ugyanakkor arra emlékeztetnek, hogy a helikopterflotta hadrafoghatósága alacsony az alkatrészbeszerzések elmaradása és a hazai ipari javítási kapacitás leépítése miatt, így a expedíciós kiküldetés gondolata nem reális. Bár két helikopterre a HM korszerűsítési szerződést írt alá a Solar Kft.-vel, úgy tudjuk, a gépek még nem indultak útnak a cég alvállalkozójaként a valódi munkát majdan elvégző moszkvai repülőgépgyárba. A helikopterek javításában jártas forrásunk felveti, hogy a magyar specifikációnak megfelelő átalakítás még nem készült, így jelentős technológiai kockázat rejlik a programban. Ez kérdésessé teszi a decemberi határidő tarthatóságát is.
Kétmilliárdos drogfogás: három ország rendőrei dolgoztak az ügyön egy évig
