A városi útvámot 2006 januárjától júliusáig kísérleti alapon már kipróbáltak a svéd fővárosban, majd szeptemberben a stockholmiak 53 százaléka népszavazáson is támogatásáról biztosította az eljárást, amelynek célja a belvárosi forgalom 10-15 százalékos csökkentése és ezzel a környezetszennyezés enyhítése.
Keddtől az autósoknak napszaktól függően 10-20 korona (250-500 forint) közötti összeget kell fizetniük, valahányszor átlépik a kijelölt terület határait, de a summa nem lehet egy napon több 60 koronánál járművenként. A fizetési kötelezettség hétfőtől péntekig, minden nap reggel fél 7-től este fél hétig tart. Az elektromos és vegyes meghajtású járműveket 2012-ig mentesítik a „közlekedésidugó-adó„ néven emlegetett úthasználati díjtól.
A járműveknek meg kell állniuk a kijelölt terület határainál, kamerák rögzítik adataikat, majd az autósok választásától függően vagy a hatóság vonja le automatikusan az összeget számlájukról, vagy ők maguk fizetik be az erre kijelölt üzletek pénztáránál. A városi útvám következményeként várhatólag 5 százalékkal nő a taxik díjszabása, és kiszámíthatatlan arányban a csalások száma.
A svéd lapok számos módszert ismertettek a kamerák kijátszására: fekete szalaggal hamisítani vagy olvashatatlanul bepiszkítani a rendszámtáblát, vagy éppen tükröző spray-vel akadályozni a szám leolvasását. A városi illetékesek azonban már jó előre figyelmeztettek arra, hogy az ilyen eljárás akár 2 évi börtönnel is büntethető, a pénzbüntetés pedig 1500 korona is lehet. Egyébként a kamerákat nehéz lesz becsapni, a piszkos és a tükröző rendszámtáblákon is felismerik a számokat – kár is kísérletezni a hatóságok szerint.
(MTI)

Gulyás Gergely tételesen megcáfolta Magyar Péter hamis állításait